טויוטה לאנד-קרוזר – מה נשתנה ?


אישית, אני מאוד אוהב את המדבר. מרחבים אינסופיים ושוממים שרק בעלי חיים קשוחים מסוגלים לשרוד בהם. לא בטוח שהייתי נהנה לשוטט ברגל ארבעים שנה במדבר, כפי שמסופר ביציאת מצרים, אבל היי…אם טויוטה מציעים את הלאנד-קרוזר למבחן, לא נרד איתו המדברה?

מדבר שאותו רק כלי רכב קשוחים מסוגלים לחצות ולהביא את נהגיהם בבטחה למחוז חפצם מבלי להיתקע. ללאנד-קרוזר של טויוטה יש שם כזה, של משהו קשוח.

שבעה מי יודע?

יצאנו לכיוון ערד. ברכב השטח הלבן שלנו שבעה מושבים המסודרים בשלוש שורות. השורה השלישית והשנייה ניתנות לקיפול במגוון צורות אך עם שבעה נוסעים כמעט ולא יוותר מקום למטען. היושב בשורה השלישית חייב להיות קטן מימדים או מאד גמיש, שאר מקומות הישיבה מרווחים ומצוינים וברמת הגימור-Luxury אפילו ניתן לחמם איתם את הישבן בלחיצת כפתור. למזלנו, אנחנו רק חמישה נוסעים הפעם.

לאנד-קרוזר הושק כבר ב- 2009 ומאז עבר מתיחת פנים, שינוי קוסמטי מהותי בחרטום ועיצוב פנים מחודש, הכולל מערכת מולטימדיה עם מסך 7 אינטש', תא מרכזי מקורר, מושבים אחוריים משודרגים וכדומה. הלאנד-קרוזר אמנם עבר עדכון, אך עדיין ניכרת בו העובדה שמהנדסי טויוטה אינם הולכים אחר העדר ועל פי תכתיבי צו האופנה. השמרנות ניכרת בפרטים הקטנים, כגון מנוף האיתות שאינו מבצע באופן אוטומטי 3 איתותים בנגיעה בשעת החלפת נתיב, ידית הילוכים ללא אפשרות תפעול מגלגל ההגה וכן תצורת המרכב המבוססת על הקונספט הישן – שלדת סולם.
להבדיל ממתחרים רבים שנעלמו או שהפכו ל"קרוסאוברים" אופנתיים וחסרי תועלת אמיתית, הלאנד-קרוזר שמר על מבנה הנאמן למקורות ולהיסטוריה המפוארת שלו.

img_2633

עושים סדר

אם תציצו לרגע, מתחת למרכב המתחרים – מיצובישי פאג'רו או ג'יפ גראנד צ'ירוקי למשל, תגלו ששם, בשונה מהטויוטה, לא נמצאת שלדת סולם חסונה וגם לא סרן אחורי חי אלא, מתלים נפרדים לכל ארבעת הגלגלים. בתרגום חופשי ניתן לומר שמבנה הטויוטה מכוון הרבה יותר ליכולת שטח גבוהה, על חשבון הצטיינות בכביש. זאת, למרות שהרוב המכריע של העם בישראל אינו נמנה על 'דור המדבר' ועל כן מעדיף את הנוסחה ההפוכה – התנהגות כביש טובה ויכולת שטח טובה פחות.

בכביש, מרגיש הלאנד-קרוזר מגושם יחסית והתנהגותו אינה מעודדת לנהיגה מהירה או ספורטיבית בעיקולים. נוחות הנסיעה טובה למדי למעט בשיבושים חריגים. בנהיגה בעיר, מאחורי הגה הטויוטה תרגישו שאתם מורמים מהעם, אם כי זהו לא הרכב האידיאלי להתנהלות בכרך.
באמתחתו של אחד המתחרים המובהקים – גראנד צ'ירוקי 2014 יש כבר גיר בעל שמונה מהירויות בעוד שבטויוטה עדיין מסתפקים בחמישה. הביצועים בלאנד-קרוזר לא רעים וגם לא תטעו אם תנחשו שמדובר במנוע דיזל. צליל גרגור המנוע ואופן פעולת הגיר, מעט גסים יחסית למכוניות ברמת מחיר שכזו, אך מי אנו שנלין על כך אחרי שעברנו את פרעה. במהרה הפנינו את חרטום הקרוזר אל עבר חולות המדבר, שם מרמזים הנתונים, נמצאת הארץ המובטחת.

 

img_2647

הארץ המובטחת

מעבר מהאספלט לשבילי השטח, מרגיש כמו יציאה מעבדות לחירות. פתאום, נשברים להם הכללים, הסביבה המוכרת משתנה והשגרה המשעממת מתחלפת לה בכמיהה לגלות דברים חדשים. לחיצה על כפתור נעילת הדיפרנציאל המרכזי מבטיחה שיפור בעבירות של מערכת ההנעה הכפולה הקבועה וכל שנותר הוא להתאים מהירות ולמצוא את הנתיב האידיאלי. אחד הסממנים למערכת מתלים משובחת לנהיגת שבילים, היא יכולתם של אלה לשמור על "ריחוף" מעל המהמורות, כך שגובה המרכב לא משתנה משמעותית וללא נדנודים מיותרים מעלה מטה ברכות מוגזמת. עובדה זו מאפשרת נהיגה ללא חשש ושמירה על קצב התקדמות סביר גם במקומות סימפטיים פחות.

על אף היעדר תוספות מיגון ברכב המבחן, נהיגת הטויוטה מעל לסלעים ומדרגות לא תבעה מאמץ מיוחד, כמו גם ירידה ממושכת במדרון תלול אשר אינה דורשת מיומנות. לחיצה על מתג "בקרת ירידה במדרון" – DAC תשמור על קצב איטי ומבוקר (בליווי רעשי פעולת מערכת ה- ABS המזכירה צליל של מכונת יריה). סיבוב כפתור חשמלי במרכז הדשבורד, יעביר את תיבת העברה ל"הילוך כוח" – LOW וקצב הנסיעה האיטי בשילוב עם מהלך מתלים מעולים, ינייד את הקרון המפואר ששוקל כ-2 ורבע טונות, כשהוא ריק, כמעט לכל יעד אפשרי.

img_2641

עגל הזהב

אבל עזבו אתכם ממהלכי מתלה, דיפרנציאלים מוגבלי החלקה וזוויות גישה. הרי העם היום סוגד לדברים אחרים. מערכת –"TOYOTA TOUCH 2" היא זו שתעניין את פותח הדלתות באולם התצוגה. שם, יסב את ליבו איש המכירות המיומן למסך המגע הצבעוני בגודל "7 ברזולוציה גבוהה, למצלמה הנסיעה לאחור, לדיבורית מקורית בטכנולוגית bluetooth ולחיבורי ה-USB+AUX. את מי מעניין באמת חיבורי המתלה?
אצל לא מעט מאלו שיקנו אותו, רוב חייו יבלה הלאנד-קרוזר בהסעת הילדים, בטיולי כביש ומדי פעם גם בשבילי כורכר בלתי מאתגרים בעליל. בעת הצורך, ניתן יהיה להעביר באמצעותו ציוד תודות למערכת ה-easy flat לקיפול המושבים האחוריים למצב שטוח לחלוטין. אז האם ההתעקשות על יכולת שטח גבוהה מצד מהנדסי טויוטה מוצדקת?

יצאנו מהשטח היישר למציאות. הלאנד-קרוזר שומר על מוניטין הקשיחות שלו בשטח ומבלי לשלם על כך מחיר מוגזם בכביש. לרכב שכזה יש ערך מוסף על פני מכונית סאלון במחיר מקביל – שבעה מקומות ויכולת מרשימה לנסיעה בשטח. הלאנד-קרוזר איננו זול, יש אלטרנטיבות פחות יקרות שיסיעו גם הם שבעה נוסעים אל עומק השטח, אך חשוב לזכור ששישים שנות מוניטין משובח שכזה, שצבר הדגם, אינם הולכים ברגל. בטח לא במדבר.

img_2637


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

רכבי שטח – ה"כלבים" של עולם הרכב

Tweetאם נחשוב על זה, רכבי השטח דומים קצת לכלבים: פעם, בעבר המאד רחוק, הם נאלצו …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *