אאודי A8 2018 – השקה עולמית ודינאמית בספרד


מדובר בספינת הדגל של יצרנית המכוניות מאינגולשטאט שבגרמניה. A8 היא בעצם יאכטה מפוארת, שמושקעת בה מיטב הטכנולוגיה החדישה ופיתוחים נועזים המקדימים את זמנם. אלה יזלגו בהמשך הדרך למכוניות העממיות שלנו, פשוטי העם.

דור חדש ורביעי של A8, הוצג בברצלונה כבר ביולי השנה, בפני עיתונאי רכב מכל העולם, השקה סטאטית, רק להסתכל. הפעם הוזמנו  לולנסיה שבספרד לטובת השקה דינאמית של המוצר החדש – לראות, לגעת, לנהוג ולחוות. השקה דינאמית הכוללת נהיגה והתרשמות מיכולתה של המכונית בתנאי נהיגה שונים.

זו  לא סתם עוד מכונית. מדובר בקטגוריית הפאר של תעשיית הרכב שבה, לצד הצגת חזית הטכנולוגיה של היצרן, מסתתרת גם מלחמת אגו בין יצרני הרכב הבכירים, בעיקר הגרמניים.
A8 החדשה, מביטה למרצדס S קלאס הנחשבת למובילת הקטגוריה ישירות בלבן של פנסי הלד, ומציגה את המוצר המתקדם והמורכב בתולדות אאודי; ל-A8  היגוי מתוחכם לארבעת הגלגלים, מערכת חשמל חדשה הפועלת על 48 וולט, ויכולת נסיעה אוטונומית כמעט מלאה עד למהירות של 60 קמ"ש.

היא ארוכה מעט (5.17 מ') מהדגם היוצא ומעט גבוהה יותר. ומציעה גם דגם מוארך המסומן באות 'L' בעל בסיס גלגלים ומרכב ארוך יותר (5.30 מ') לטובת מרווח רגליים משופר לנוסע האמיד מאחור.

שמרנית או פורצת דרך?
A8  החדשה מבוססת על פלטפורמה מתקדמת המורכבת מ-58% אלומיניום ועושה שימוש נרחב בחומרים מתקדמים וקלים כגון מגנזיום וסיבי פחמן. איפוק בעיצוב החיצוני שומר על המראה המוכר מהדגם היוצא. אין כאן עיצוב חדש או פורץ דרך, אלא אבולוציה. שבכה קדמית ענקית ויחידות תאורה מתקדמות הן עיקר השינוי הבולט לעין.

גם בתוככי הקבינה, ממשיך להשמר האיפוק. כמו שחשבנו – הכל מוקפד, איכותי ואסטטי אך בכל זאת עושה A8 מהפכה קטנה; מרבית מערכות התפעול העיקריות מוחלפות במסכי מגע.
מיזוג אויר, מולטימדיה, כיוון מושבים ומערכות נוספות, מופעלות כולן ממסך בגודל "10.1 במרכז הקונסולה. בנוסף – משטח מגע שני הממוקם בין המושבים הקדמיים בגודל  "8.6 (איתו גם ניתן לכתוב הודעות/ כתובות בזמן נסיעה על-ידי ציור אותיות גם ברצף מלא ) מאפשר הפעלת פונקציות נוספות. המשטחים הללו, מאפשרים פעולות כבמסך סמארטפון משוכלל. נגיעה בהם מפעילה משוב קולי (קליק) תחושת לחיצה פיזית וסימון ויזואלי.

"זוהי מערכת ידידותית וקלה להפעלה ומתוכננת להסחת דעת מינימאלית" כך טען באזני מהנדס אאודי שעליו הקשתי, כשהזכרתי לו שאאודי נמנעו עד כה ממסכי מגע מסיבה בטיחותית. "בפונקציות תפעול רבות כל כך, מערכת ה-MMI המסורתית של אאודי, לא הייתה מסוגלת לטפל" טען.

הנוסעים מאחור לא מקופחים. גם להם מסך שליטה. ב-A8 לימוזין 'L' שבה הוסענו למסיבת העיתונאים הזזנו, שיחקנו והפעלנו את הפונקציות השונות הנשלטות מהמושבים האחוריים. בגרסה זו שני מושבים מופרדים מאחור ויכולת שליטה על כיוון המושבים, כשזה הימני שולט על המושב שלפניו על מנת להרחיקו לפנים ולפשוט את רגליו הארוכות על גבי משטח מתקפל. אפילו אופציה לעיסוי כפות רגליים מציעה ה-A8.

שתי ידיים על ההגה?
ה-A8 החדשה מביאה בשורה ביכולתה האוטונומית; בלחיצה על כפתור  AUDI AI, עם מערכת traffic jam pilot, מסוגלת הנ"ל לפעול באופן אוטונומי לחלוטין בכבישים בינעירוניים או מהירים עם הפרדה קשיחה עד למהירות של 60 קמ"ש  (נתיבי איילון בשעות העומס, והמון כבישים אחרים מדי בוקר וערב בארצנו גדושת כלי הרכב). נהג המכונית יכול להתרווח, לקרוא או לצפות בטלוויזיה במסך המרכזי ללא צורך באחיזת ההגה. A8 תאיץ עד 60 קמ"ש, תשמור על הנתיב, תאט או תבלום ותאיץ מחדש עד למהירות 60 קמ"ש. אם יאיץ הנהג מעבר למהירות זו, תתקבל הודעה שעל הנהג להחזיר את ידיו לגלגל ההגה. במידה ולא תוחזר שליטת הנהג להגה, תיקח המכונית פיקוד על הנעשה ותבלום את המכונית בבטחה בצדי הדרך.

וזה עוד לא הכל – מערכת חנייה אוטונומית Audi AI remote parking pilot ו -Audi AI remote garage pilot  מאפשרת להחנות או להוציא את הרכב מהחנייה באמצעות אפליקציה סלולרית. אין צורך שהנהג יאלץ לשבת ברכב, אך הוא נדרש להיות בקשר עין עם הרכב וללחוץ באופן רציף על כפתור באפליקציה. השימוש בחלק מהיכולות האוטונומיות של הרכב יותאם לכל שוק ושוק בהתאם לרגולציה המקומית בתחום.

גם מערכת החשמל במתח של 48 וולט היא חידוש. זו תומכת במספר מערכות (כמו למשל מערכת המתלים האקטיבית ומערכת ההיגוי שהוזכרו קודם) ומאפשרת לצייד את כל יחידות ההנעה של הדגם במערכת מיקרו-היברידית. זו מאפשרת לרכב לשייט במהירות נמוכה באמצעות מנוע חשמלי בלבד (יחידת המתנע/אלטרנטור) ובכך לבטל את הצורך במערכת עצור/סע סטנדרטית. מערכת זו מאפשרת חיסכון קל בצריכת הדלק של עד 0.7 ליטר ל-100 ק"מ (ע"פ היצרן ).

בתחילה, תוצע A8 עם מנועי V6 טורבו-בנזין (340 כ"ס) וטורבו-דיזל (286 כ"ס) בנפח 3.0 ליטר ובהמשך עם מנוע טורבו-בנזין V8 בנפח 4.0 ליטר (460 כ"ס) גרסת ה-V8 דיזל (435 כ"ס) וה-W12, 6.0 ליטר 449 כ"ס .

בעתיד תשווק  A8 החדשה גם בגרסה היברידית פלאג-אין בדגם A8 e-Tron קוואטרו. שילוב בין מנוע 3.0TFSI  למנוע חשמלי חזק יוצרים יחידת הנעה בהספק כולל של 449 כ"ס ומומנט מרבי של 71.3 קג"מ. סוללת ליתיום-יון = תאפשר לדגם טווח נסיעה חשמלי של 50 ק"מ. טעינה תתאפשר גם (כאופציה) באמצעות משטח טעינה וללא כבלים.

לישראל תגיע ה-A8 הכל – חדשה בתחילת הרבעון השני של 2018, בגרסאות ה-3.0 וה-4.0 בנזין. היא תביא איתה בשורות חדשות ומתקדמות יותר, שכרגע ייהנו ממנה אותם אלה שיכולים לשלם על התענוג.

יכולתיה המופלאות של ה-A8 הוצגו בפנינו העיתונאים במגרש שתוכנן לכך; את מערכת ההיגוי הכפול הנעזרת בגלגלים האחוריים (סיבוב עם או נגד כיוון הקדמיים) ע"מ לשפר את יכולת התמרון של המכונית הגדולה חווינו במסלול קונוסים שהונדס למטרה זו. תמרון מורכב המצריך עבודת הגה מרובה, הופך לקליל יותר ומאפשר הקטנת רדיוס הסיבוב ביחס למכונית ללא המערכת. זאת לצד שיפור דינאמי גם במהירויות גבוהות יותר.

מתלי אוויר המופעלים בעזרת מנועים חשמליים מסוגלים להרים ולהוריד כל מתלה בנפרד בשבריר שנייה, לטובת ייצוב הרכב בפניות ושיפור הנוחות.  במעבר על פני פס האטה חווינו כיצד אותו "באמפר" "מגוהץ ומועלם" וכאילו לא היה שם מעולם. בעזרת מצלמה (מבית מובילאיי) המאתרת את השיבוש בכביש, ומשדרת למתלים להתכונן אליו, מופחתת כמעט לחלוטין תופעת נדנוד המרכב וזה מרוסן ומבטיח את שלוות נוסעי האאודי המלכותית. בנוסף – עם פתיחת הדלת, מאפשרים המתלים האקטיביים את התרוממות מרכב המכונית בכארבעה סנטימטרים, ומקלים על הכניסה והיציאה מהרכב.

שימוש מעניין שהוצג ביכולתם האקטיבית של מתלים אלו, הוא הרמת המרכב בצד המכונית העומד להיפגע בתאונת צד. במו עיננו חזינו כיצד מתרוממת האאודי על צידה (מספר סנטימטרים), ומתכוננת לספוג חבטה מגוף שהוסע אליה במהירות, על גבי מסילה. הרמת המרכב מאפשרת ספיגת מכה בחלק התחתון של המרכב כשהתוצאה – ספיגת אנרגיה המתועלת טוב יותר ומגינה על הנוסעים (הפחתת 50% עומס על גוף הנוסעים). מערכת קדם – תאונה זו גם דואגת להצמדת חגורות הבטיחות על הנוסעים, סגירת החלונות ועוד. כל זאת כאמור, עוד בטרם התרחשה הפגיעה.

בטיחות היא גם יכולת להבחין בסכנות. מערך חיישנים ומצלמות סביב הרכב, מאפשר תצפית גם למקומות בהם נהג בשר ודם, יתקשה לראות אליהם. רוכבת אופניים שחלפה, שלא במקרה, מאחורי קיר חוסם שדה ראיה, "ניצלה" תודות למערכת הבטיחות שבלמה את המכונית שנייה לפני האסון.  ניסיוני לפתוח את הדלת לצד הכביש, שבו מגיחה סכנה מאחור, נמנעה בזכות מערכת בטיחות חכמה.

ההשקה הדינאמית כללה גם כמובן, את סבבי הנהיגה אותם ערכנו על גרסת ה-3.0 V6 340 כ"ס וגרסת ה-4.0 V8 בעלת 460 כ"ס.אלה בגרסאות המיועדות להגיע ארצה. למרות גודלה הפיזי, האאודי המפוארת ננהגת בקלילות מרשימה. גרסת 3.0 ליטרים ומעבר לגרסה החזקה יותר, הבהיר, חד משמעית, כי אמנם ניתן להסתפק גם במנוע צנוע יחסית, בעל 340 כ"ס, אבל כשמנוע V8 עוצמתי עומד לרשות כף רגל ימין, הכל הופך מהיר וזריז יותר. שילוב המנועים הללו ובמיוחד, החזק שבהם, עם תיבת שמונת המהירויות הרהוטה ומערכת הנעת הקוואטרו המתוחכמת, מספק ביטחון בכל מצב ובכל דרך.

צילומים: אאודי


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פולקסווגן VoltsWagen – ID4

Tweetהישיבה נמוכה ביחס לקו החלון הקדמי, אולי בגלל הדשבורד הגבוה, אולי מיקום המושב. הגלגלים הקדמיים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *