קיה סטוניק – עוד להיט?


אחרי שמכירות הספורטאז' והפיקנטו הביאו את יבואנית קיה בישראל, להובלת טבלת מכירות הרכב, הגיעה שעתה של ה'סטוניק', הכביש – כאילו שטח, החדש שלה, לתת קרב למתחריו. ומתחרים יש, והרבה. 
ה'סטוניק' נוחת הישר לשדה הקרב החם של הקטגוריה החדשה והצומחת – ג'יפונים קטנים. 

סטוניק הינו הג'יפון החדש של קיה, שהושק ב-2017 ומצטרף לאחיו הגדולים למשפחה. חידוש נוסף שמביא עימו ה'סטוניק' ארצה, הינו מנוע טורבו קטן נפח – בן ליטר אחד- כמיטב האופנה העכשווית.
ה'סטוניק' מזכיר מעט את אחיו היונדאי קונה, אך למעשה  מעט יותר קצר מאחיו הקוריאני (4.14 מ' ), נמוך ממנו ב-3 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו קצר בשני ס"מ.
ל'סטוניק' הנעה קדמית בלבד ולא הנעה כפולה כמו שביונדאי.
למעשה, המתחרה העיקרית של סטוניק היא הארונה של סיאט, שמגיעה גם היא, ממש כמו הקיה, גם עם מנוע טורבו בן ליטר בודד וגיר רובוטי כפול מצמד 7 מהירויות.

אבל ארונה היא רק אחת משלל דגמים בסגמנט המתרחב הזה שסימולו B-SUV. הוא כולל את החלוצה – ניסאן ג'וק, ומתחרים נוספים ותיקים כגון הפיג'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס, סוזוקי קרוסאובר וגם חדשים יותר. לאחרונה בחנו כאן ב-DRIVETIME, את הסיאט ארונה, סיטרואן C3 איירקרוס, MG ZS ובקרוב תקראו כאן גם על אופל קרוסלנד X.

קיה סטוניק מעוצב בטעם טוב. הפרופורציות נאות, הקימורים לא מוגזמים (עיין ערך – ניסאן ג'וק) ותשומת הלב לפרטים הנדרשים, קיימת. למרות שהיא מבוססת על הקיה ריו, הסטוניק נראית מספיק  'קרבית' בכדי לבדל אותה מסופר-מיני ממוצעת. מאידך, היא עדיין לא גבוהה מספיק בכדי שנרגיש שהיא כביש-שטח אמיתי.

את זה מרגישים במיוחד בתנוחת הישיבה הנמוכה שחווה הנהג. שדה הראיה אמנם טוב לפנים, אך התחושה אינה שונה כמעט מישיבה במשפחתית סטנדרטית.
הסטוניק אינה מפשלת גם בתא הנוסעים הנאה, אך לא תמצאו כאן מעוף ויצירתיות אלא בעיקר איכות בניה והרכבה מרשימים מאוד, לצד חומריים פלסטיים קשיחים ופשוטים. חסרה כאן חמימות.

המושבים הקדמיים והאחוריים סבירים ונוחים למדי, אך לא יותר מכך. המרחב לפנים טוב, ומאחור – מימד צר יחסית של המושב האחורי יתקשה להכיל ברווחה, נוסע מבוגר שלישי. תא המטען בן 332 הליטרים קטן יחסית ביחס לזה שבארונה וב-C3 אירקרוס (400 ו-410 ליטרים בהתאמה).

סטוניק מוצעת עם שתי סוגי מנועים. האחת 1.4 אטמוספרית (URBAN) בהספק 100 כ"ס וגיר אוטומטי מסורתי 6  מהירויות. יחידת כוח בסיסית שתאיץ לאט יותר ותצרוך יותר דלק מהגרסה השנייה. זו השניה (ברמות גימור EX או פרימיום)  כאמור, בעלת מנוע טורבו קטן נפח שמפיק ביצועים סבירים – 10.6 שניות ממצב עמידה ל-100 קמ"ש אך מרגיש פחות זריז וחזק ממנוע מקביל בנפחו שנמצא בסיאט ארונה. זה האחרון, מפיק אמנם רק 115 כ"ס בשיאו (לעומת 120 בסטוניק), אך מנפיק 20.3 קג"מ לעומת 17.5 קג"מ בקיה.

הגיר הרובוטי כפול המצמד מגיב לאט יותר ממקבילו הזריז בסיאט, אך תפקודו סביר (אם כי לא רהוט בנסיעה איטית מזדחלת) ובפרק הביצועים, קשה לבוא בטענות לקיה החדשה. צריכת דלק ממוצעת של כ-14.5 ק"מ לליטר במהלך המבחן, הינם סבירים בהחלט לרכב שכזה.

מהבחינה הדינמית, קיה סטוניק לא מאכזבת. לסטוניק הגה מהיר,מתלים נוקשים יחסית והתנהגות חביבה. התחושה בטוחה ומאוזנת. לא ספורטיבית.

לשבילים, למרות המראה ה-כאילו שטח- תוכלו לרדת, אבל במשנה זהירות. ובמיוחד – זהירות על החרטום הנמוך. הנעה כפולה , אין כאן. מרווח גחון משופר לעומת הריו – יש.

הסטוניק מאובזרת במולטימדיה מקורית עם ממשק לסלולרי, מתחת למסך בקרת אקלים דיגיטלית, מפתח חכם, דוושות בגימור אלומיניום, הגה ספורטיבי וחיישני גשם. אלה מצטרפים לשלל מערכות בטיחות: בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל), התרעה על אי-שמירת מרחק,התרעת סטייה מנתיב ותיקון ועמעום אורות אוטומטי. סטוניק נבחן במבחני הריסוק של יורו NCAP ב-2017, והשיג דירוג בטיחות של 5 כוכבים.

הג'יפון החדש של קיה, שמחירו בגרסה הבסיסית 108,000 ש"ח ובגרסה היקרה ביותר 119,000 ש"ח, מעניק חבילה טובה, מעוצבת עם מרחב פנים סביר אך לא יוצא דופן, אבזור בטיחותי מרשים, ובגרסת הטורבו גם ביצועים טובים לצד צריכת דלק לא רעה.   גם התנהגות הכביש בטוחה אך כלל לא פלגמטית ומשעממת. נוחות הנסיעה מעט נוקשה אך לא מענישה מדי בכבישים סבירים. האם זהו עוד להיט של קיה?


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

קיה EV9 – הוא רק נראה מפחיד

Tweetקיה EV9 גדול יותר מהסורנטו, אבל קטן רק במעט מהקרניבל הענק. בכדי לנהוג בו, אמנם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *