ההיצע כיום הוא עצום; אינספור קטגוריות ותתי קטגוריות ושלל גרסאות – רק תבחרו. והבחירה היא בעיקר רגשית.
אפנת הג'יפונים צוברת תאוצה. התירוץ הוא בעיקר ישיבה גבוהה, קלות כניסה ויציאה, מראה דמוי כביש-שטח.
אבל הפערים הם לפעמים, כמעט מינוריים – סנטימטרים ספורים בגובה, ללא יכולת אמיתית בשטח. אז מה אתם מעדיפים?
איביזה דור חמישי – הסופר-מיני הראשונה של קונצרן פולקסווגן המשתמשת בפלטפורמה המודולרית החדשה. אין לה גרסת קופה או גרסת סטישן כבעבר, אבל, סיאט בחרו, ע"פ צו האופנה, להאריך אותה בשמונה ס"מ ולהגביהה בעשרה, והרי לכם מתחרה חדשה בקטגוריית B-SUV. הם לא הראשונים שעשו זאת, השוק רווי במתחרות שהפכו מפיג'ו 208 ל-2008, מסיטרואן C3 ל-C3 איירקרוס, מקליאו לקפצ'ור ועוד.

למוגבהת החדשה קוראים 'ארונה'. היא כבדה מהאיביזה המקבילה בכ-46 ק"ג, תא המטען שלה מוסיף כ-50 ליטרים לנפח ההטענה ויש לה את האופציה לקשור מטען מסוים על הגג. מבחינת שימושיות כמו מפתח תא המטען ומרווח הראש, היא עדיפה במעט על האחות הגמדה. תנוחת נהיגה גבוהה, אליה ייחלתם כשחלמתם על ג'יפון – לא ממש תמצאו בה; ההבדלים הם סנטימטרים בודדים בלבד. הגביהו את מושב האיביזה למקסימום ותרגישו גבוהים כמעט כמו בארונה.
אבל אם דינאמיות מענינת אתכם יותר, האיביזה תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש מהר יותר בחצי שניה מעשר השניות הדרושות לארונה לבצע את המשימה. בדרך לשלילת הרשיון, גם תוכלו לראות את מחוג המהירות באיביזה מצביע על 193 קמ"ש שהם 11 קמ"ש מהר יותר מהאחות על העקבים.
דינאמיות היא לא רק מספרים בקו ישר. בכביש המפותל מורגש הבדל בניהוג השתיים. המשקל העודף, מרכז כובד הגבוה מתלים וצמיגים בחתך גבוה יותר (55) גרמו לארונה להיות פחות חדה ומדויקת מהאחות הכמעט תאומה. מדובר בגרסאות ברמת הגימור FR בעלות מכלולים זהים – מנוע 1.0 טורבו 3 צילנדרים המשודכים לגיר DSG 7 הילוכים, ההבדלים בניהוג מוחשיים יותר מההבדלים בביצועים.
לא שלסיאט ארונה יש במה להתבייש. הניהוג שלה קליל, זריז, מדויק, וגם נוחות הנסיעה טובה. אבל איביזה היא קצת יותר – לאותם אלה שממש אוהבים לנהוג, לדחוף את הרכב לקצה. איביזה עם צמיגים מעט רחבים יותר וחתך נמוך יותר (45) מגהצת מהמורות מעט פחות טוב מאחותה.
הצמיגים נמוכי החתך ומרווח הגחון הקטן יותר באיביזה, גם מנעו מאיתנו להמשיך בנסיעת השבילים שערכנו עם השתיים. לארונה, מרווח גחון יפה בן 19 ס"מ שהם כ-5 ס"מ יותר מאשר באיביזה. זה לא הופך את הארונה לרכב שטח שהיא איננה מתיימרת להיות (לארונה אין כלל גרסה בעלת הנעה כפולה), אבל זה מאפשר לנהגה להמשיך במעלה השביל, בו נהג האיביזה יעדיף לסוג לאחור.
אבל למה אני מבלבל לכם את המוח עם מספרים ותחושות? הרי, כמו שנאמר בהתחלה, זכות ההכרעה שמורה לרגש. העיצוב שיעשה לכם את זה, הכמיהה למשהו שונה, או שאולי למשהו אופנתי. אין מדובר כאן על הבדלים תהומיים, אלא יותר על סדר עדיפויות. האם הפרש המחיר מוצדק? – אתם תחליטו.
-האיביזה היא מותג של ממש בקרב צעירים בארץ וממוקמת שניה בסגמנט הסופר-מיני, מיד אחרי היאריס של טויוטה המזוהה עם קהל מבוגר בהרבה.
-הארונה שהושקה בארץ רק בתחילת השנה, מתברגת לעת עתה בשלישייה המובילה (יחד עם יונדאי קונה וסוזוקי ויטארה) ובהיעדר בעיות מלאי, סביר להניח שהיתה מובילה את הקטגוריה.
בניתוח המכירות של האיביזה מתחילת השנה, מתחלקות המכירות כמעט באופן שווה בין שלושת רמות הגימור, כאשר צעירים רבים מסתפקים בדגם האוטומטי הבסיסי (החל מ-91,000 שקל) ושליש מהמכירות הולך לדגם ה-FR בעל הלוק הספורטיבי המפתה ותג המחיר הגבוה בכ-20,000 שקלים.
בארונה המבוקשת יותר על נשים ומשפחות צעירות, התקציב שמיועד לרכב לרוב גבוה יותר, ופער מחיר של 9,000 שקל בלבד בין הדגם הבסיסי לדגם ה-FR המאובזר שעולה 119,900 שקל, מייצר לדגם הספורטיבי למראה את מספר ההזמנות הגדול ביותר.
171 לקוחות מבין 2,080 שבחרו באיביזה מתחילת השנה, בחרו בדגמים המצוידים בגיר ידני, מהם 18 מדגם ה-EVO החזק המייצר 150 כ"ס.
בשל ביקוש אפסי לג'יפונים ידניים, הארונה משווקת בארץ רק בגרסה אוטומטית. על כל ארונה שנמכרה מתחילת השנה, נמכרו בממוצע גם 2.5 איביזות.
* נתוני מכירות לחודשים ינואר-מאי 2018
תודה לששי כהן מאתר Wheel
צילומים: משה נרקיס