זיקר X – הייטק עירוני עם X פקטור


מכירים זיקר?
לא עבר הרבה זמן מאז שלקחנו את ה-001, הדגם הבכיר של זיקר, לנסיעת מבחן. מאז נראה שכמות הזיקרים על הכביש רק עלתה וזה סימן שהגיע הזמן לדגום את הדגם השני שהגיע לארץ – זיקר X.
.
כמו שכבר סיפרנו לכם לא מכבר, זיקר הוא מותג היוקרה לרכבים חשמליים של היצרנית הסינית ג'ילי אוטו והוא הוכרז ב-2021. ה-001 שבחנו היא הזיקר הראשונה שהוצגה בשנת 2021 ובשנת 2023 הוצגו עוד שלושה דגמים, ביניהם דגם ה-X שלפניכם.
ה-X מבוסס על פלטפורמת SEA2 שמשותפת גם לוולבו EX30 וסמארט 1. ה-X משווק בשתי רמות גימור: Long range הבסיסית במחיר 185 אש"ח וגרסת קריפטון מאובזרת במחיר 205 אש"ח. אז שאחרי שבחנו את את הזיקר היקרה ביותר שעולה 330 אש"ח, היינו חייבים לבדוק את האנטיתזה שלה: גרסת הבסיס של ה-X. בואו ונראה האם לזיקר הקטנה יש X פקטור מיוחד להציע.
.
ה-X הבסיסית מופיעה למבחן בצבע אפור בטון, שהפך להיות נפוץ מאוד בשנים האחרונות. השילוב בין הצבע לבין החלקים הצבועים בשחור מבריק יוצר מראה עתידני. ה-X נראית הייטק. הפרצוף האופייני לזיקר (ולדגמי lynk& co מהמשפחה המורחבת), הפנסים הקדמיים המיוחדים, הקווים הזוויתיים, הקימורים החדים בדפנות, השמשה האחורית הזקורה ושם היצרן המואר בין יחידות התאורה האחוריות– כל אלו יוצרים מראה מיוחד ולא קונבנציונאלי.
בניגוד למראה הרטרואי של אורה והמראה הפושר של ג'ילי C למשל, זיקר X נראית כמו חללית על הכביש.

האם מבפנים יש המשכיות לרמת העיצוב החיצוני?
מתקרבים ל-X וידיות האחיזה מתקפלות פנימה. הדלת נפתחת עם לחיצה על הדופן הפנימית של הדלת. אין ספק שמישהו פה התאמץ להיות שונה. פתחי הכניסה גדולים ומאפשרים כניסה קלה פנימה. העיצוב הפנימי נקי אבל הוא פחות ייחודי מהעיצוב החיצוני. בדומה למה שחווינו בזיקר 001, גם תא הנוסעים של ה-X בנוי מחומרים איכותיים שניתן למצוא במכוניות יקרות יותר. מעבר לאיכות החומרים, יש תחושה שאלמנטים שונים הושאלו מעולם האופנה ולאו דווקא מעולם הרכב: ידיות האחיזה בתקרה ומחזיק משקפי השמש נלקחו מסט תיקי זמש של מעצב אופנה, תאי האחסון מאחורי המושבים נראים כמו מעטפות מעור, אין תא כפפות אלא רק תא עם מתיחה מגומי ומתלה נשלף לשקיות בגדים בחזרה מהקניון. יש לזה קטע נחמד.
מצד שני, כמה חלקים מזכירים כאלו כבר ראינו בדגמים מאותו קונצרן: גלגל ההגה מזכיר מאוד את ההגה של ג'ילי C, למשל.

אז איך ה-X מבחינת שימושיות ביומיום?
תא הנוסעים מרווח ליושבים מקדימה והצבע הבהיר (polar white בשילוב midnight blue לפי הקטלוג) מעניק תחושת מרחב. גם השוהים במושב האחורי נהנים ממרחב מחייה מצוין, אפילו שמדובר בזוג מבוגרים שמתנשאים ליותר מ-180 ס"מ. הצטופפות של יותר משני מבוגרים כבר לא תתקבל בברכה. הגג הפנורמי תורם למרחב ראש טוב (ונקדים ונאמר שהוא מסנן את קרני השמש היטב גם בימים חמים ושמשיים). על צד החובה נציין את איכות החומרים של תא הנוסעים בחלקים מתחת לקונסולה הראשית. תא המטען בנפח 362 ליטר לא ממש נדיב בנפחו, גם עם החלל הנוסף שנמצא מתחת לשטיח. זה יספיק לקניה שבועית בסופר ולכמה שקיות בגדים. תא אחסון קטן בנפח 15 ליטר שנמצא מתחת ל"מכסה המנוע" מקדימה מספיק לאחסון של כבל טעינה.

שנצא לדרך?
יחידת ההנעה החשמלית בדגם הבסיסי מספקת 272 כ"ס ומומנט של 35 קג"מ שזורמים אל הגלגלים האחוריים. הנתונים בפרוספקט הדיגיטלי מרשימים עם 5.6 שניות מאפס למאה ומהירות מירבית מוגבלת ל-180 קמ"ש. על הכביש ה-X מספקת ביצועים משביעי רצון אבל מרגישה איטית יותר מהנתונים היבשים. למרות זאת מעטות המכוניות האחרות על הכביש שלא יישארו מאחור במראה האחורית של ה-X. טווח הנסיעה המוצהר של דגם Long range הבסיסי עומד על 445 ק"מ. בשביל להגיע לטווח כזה צריך לנסוע ממש לאט, ברמה של עיכוב תנועה בכביש בינעירוני. יכולת הטעינה של ה-X הרגישה מהירה יותר מזו שפגשנו ב-001. טעינה מ-18% ל-70% ארכה 20 דקות בעמדת DC. טעינת AC ביתית (עד 11 קוט"ש) אמורה להימשך כ-7 שעות, כאשר בדגם הקריפטון הזמן אמור להתקצר בחצי (עד 22 קוט"ש).

השאלה שנותרה פתוחה היא איך כל זה מרגיש תכלס בנסיעה. מתחילים לאט. נסיעה עירונית ב-X מגלה כיול מיתלים רך. המהמורות והשברים של הכבישים העירוניים נבלעים בצורה סבירה תחת גלגלי ה-X. המושבים נאים למראה אך חסרי תמיכה לגב תחתון בנסיעות ארוכות. החומר מהם עשויים המושבים דמויי העור גורם להזעה בימים חמים, בעיה שהאוורור במושבים בגרסת הקריפטון יוכל למנוע.שדה הראיה טוב, רק שהמבט לאחור דרך השמשה האחורית הנמוכה מעט מוגבל לגבוהים שבינינו. יוצאים מהעיר. על כבישים חלקים, חדשים ומתוחזקים, ה-X עושה עבודתה נאמנה. חבל שרוב הכבישים בארץ הוא לא מהסוג הזה. זיקר X מגלה את נקודת התורפה שלה בכבישים משובשים, סטייל כביש 444 הידוע לשמצה. הכיול הרך גורם לה להיחבט על מהמורות ועל הדרך להעביר רעשים מאספלט לא מושלם לתוך תא הנוסעים. הרבה זמן לא פגשתי רכב שמתקשה כל כך לספק איכות נסיעה בינעירונית טובה על כבישים משובשים. זה כנראה ה-X פקטור לרעה.

אז איפה פה ההייטק?
ה-X מלאה בגאדג'טים רבים (מעניינים/שימושיים/מצחיקים/מיותרים/כל התשובות נכונות) בכמות שקצרה היריעה מלתאר. אבל הנדסת האנוש של ה-X תיחשב ככל הנראה בתור נושא שנוי במחלוקת. מצד אחד רובן המכריע של הפונקציות השונות בתא הנוסעים נשלטות ממסך המגע הראשי, כולל הסטת פתחי האוורור למקום הנדרש. התפריטים דומים מאוד לאלו שקיימים בטסלה, כמו שכבר ראינו בזיקר 001. כל זה דורש הסתגלות מצד הנוסעים ברכב אבל לדעתי לטווח הארוך זה יכול להפחית את ההתעסקות עם המסך לזמן עמידה סטאטית בלבד. לא הכל רע מבחינת הנדסת האנוש: הפונקציות החשובות מוצגות באופן קבוע בצד התחתון של המסך באופן נגיש. האפשרויות של כפתורי השליטה הפיזיים על גלגל ההגה משתקפות באופן שימושי בתצוגת HUD (Head up display) על החלון הקדמי בזמן הנהיגה. אבל אם כבר בהנדסת אנוש עסקינן, לא ברור למה מדחס המזגן מנתק את עצמו מדי פעם, עד ששמים לב שהמיזוג לא מקרר וצריך להפעיל את כפתור ה-AC הוירטואלי. כנראה שרק לסינים הפתרונים.

מבחינה דינאמית לא תלינו יותר מדי תקוות ב-X וטוב שכך. זו לא מכונית שמכוונת באופן מוצהר לספק הנאה מנהיגה. אחיזת הכביש טובה תודות לצמיגים הרחבים (235/50R19) אך כיול המיתלים הרך תורם לזוויות גלגול תלולות. ההיגוי יחסית מדויק אך קל מדי. היתרון העיקרי של ההנעה האחורית הוא בהורדה טובה של הכוח החשמלי לכביש והימנעות מלוחמת הגה, כמוה פגשנו בכמה וכמה חשמליות סיניות.הבלמים תפקדו בסדר גמור במהלך המבחן, ללא דעיכות כלשהן אך הבלימה הרגנרטיבית לא חזקה מספיק כדי לאפשר נהיגה בדוושה אחת כמו שניתן ב-001. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על הציון המירבי: 8. מערכות הבטיחות האקטיביות מנסות לנהל את חיי הנהג, בדומה לזיקר 001. הן מתריעות על כל סטייה מהאופן שבו הן רואות שהנסיעה צריכה להתנהל. ברוב הפעמים ביטלנו אותן בתחילת הנסיעה, מאחר והן חוזרות לפעול בכל נסיעה חדשה.

זיקר X יצרה אצלנו ציפיות גבוהות, לאחר הרושם הטוב שהותירה עלינו ה-001 הבכירה. במחיר התחלתי של 185 אש"ח היא נכנסת לטריטוריה מאתגרת עם מתחרות חזקות. במבט כולל, ה-X היא רכב מרשים. העיצוב החיצוני, איכות החומרים והמרחב הפנימי מעמידים אותה במקום טוב מול המתחרות האחיות: וולבו EX30 וסמארט 1. ה-X מזכירה לי קצת סיניות חשמליות אחרות, בהן מחלקת העיצוב גוברת ביכולתה על מחלקת ההנדסה. הבעיה המשמעותית שלה היא נוחות הנסיעה הבינעירונית, שיכולה להוביל להמלצה לרכוש אותה בעיקר לשימוש עירוני. ה-X פקטור של זיקר X הוא ההייטק וכנראה שיהיו מספיק שיקנו אותו בגלל זה.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

Check Also

Tiggo 8 Pro PHEV עם 7 מושבים – השקה בישראל

Tweetfreesbe יבואנית צ'רי בישראל, גאה להשיק את ה- Tiggo 8 Pro PHEV, רכב שבעה מושבים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *