בסוף חודש מאי, התקיים במרכז פרס לשלום ביפו הכנס השנתי החמישי של קהילת EcoMotion, קהילה שהוקמה על ידי התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה והמכון הישראלי לחדשנות, ובתמיכת משרד הכלכלה והתעשייה.
בכנס נכחו מאות בכירי תעשיית הרכב והתחבורה העולמית, בכירים מיצרניות הרכב, חברות הייטק וסייבר בינלאומיות, שנראה היה שבאו למצוא את ה-WAZE או MOBILEYE הבא, כמוRenault ,Ford, Honda, B.M.W, Hyundai, VW group, Volvo Bosch, Herman, Enel, SNCF Lear, Schaeffler, Shell, Delphi, ואחרות.
ניכר היה, כי בעשרות מפגשי B2B, האורחים הבינלאומיים הכירו סטארטאפים וטכנולוגיות ישראליות פורצות דרך כגון מערכות Lidar, חיישני תנועה וחום לרכבים אוטונומיים, רובוט ההופך כל רכב לאוטונומי, מדרכה שמחליפה צבעי חניה, מגוון רחפנים, רכבים מקושרים ועוד.
ליאור זנו, מנכ"לית קהילת EcoMotion: "חמש שנים מאז הקמתה קהילת EcoMotion כוללת למעלה מ- 5,000 חברים עם מאות מיזמים במגוון שלבים – החל מרעיונות בשלב ה-Seed ועד לחברות הפועלות בלב ליבה של תעשיית הרכב. הכנס החמישי מציג שיא נוסף עבור קהילת EcoMotion, בשנה בה הפכה ישראל למרכז חדשנות עולמי בתחבורה, עם מעל ל-500 חברות בתחום, גיוסים של כמעט 20 מיליארד דולר בארבע שנים, והתעניינות בינלאומית גוברת והולכת. האתגר הבא שלנו הוא לראות כיצד הטכנולוגיות מצליחות לשפר את חיי היום יום בתחום התחבורה".
ד"ר ענת בונשטיין, ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה: "הכנס היום ממחיש את הפוטנציאל העצום הקיים בישראל בתחום הרכב והתחבורה. על מנת לממש הזדמנות זאת, לטובת השוק המקומי ובמטרה למשוך לישראל גופים בינלאומיים, הממשלה קיבלה החלטה לתמוך פיננסית ורגולטורית במטרה להטמיע בישראל חדשנות בתחום התחבורה – מרכב אוטונומי ועד תחבורה שיתופית. אנו צופים כי כבר בתחילת 2018, אנו נראה בישראל פיילוטים של פתרונות תחבורה חכמה והנעות חלופיות המשלבות תעשיה מקומית וחברות בינלאומיות".

בין מאות המיזמים שהוצגו בכנס, ניתן היה למצוא את חברת Innoviz Technologies , המפתחת סנסורי חישה מבוססי לייזר, המספקים בזמן אמת מיפוי תלת מימדי ברזולוציה גבוהה של סביבת הרכב ומאפשרים נהיגה אוטונומית של רכבים. הפתרון יונגש לכלל השוק, תוך הוזלה משמעותית במחיר ומזעור גודל המוצר. החברה אף הציגה במהלך הכנס דמו של החיישן אשר סרק את חלל התצוגה והציג בזמן אמת על גבי מסכים מיפוי תלת מימדי.
חברה אחרת, AdaSky חשפה מצלמה תרמית עבור כלי רכב אוטונומיים, המזהה הולכי רגל, בעלי חיים וחפצים כללים, ביום או בלילה ובכל תנאי מזג אויר. במהלך הכנס אף אפשרו נציגי החברה נסיעת מבחן ברכב שעליו מותקנות המצלמות.
פיתוח אחר, IVO Robot Driver, מציג מיזם בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון. הפתרון כאן הוא לרכבים שאינם אוטונומיים, ומציע נהג רובוטי שיושב במושב הנהג והופך כל כלי ממונע לרכב אוטונומי תוך מספר דקות בלבד. הנהג הרובוטי, המצויד בכל החיישנים הנחוצים, יכול לנהוג בכל רכב באופן עצמאי.
הפופולריות שבשימוש ברחפנים הבהירה לחברת ParaZero – כי קיים צורך לבטיחות מוגברת בנושא. המערכת שפותחה מזהה מצבי חירום, מאמצת שיטות להפחתת הסיכונים ומאפשרת נחיתת חירום של רחפנים באמצעות מצנח.

חברת Autotalks יצרה פלטפורמה המאפשרת תקשורת בין כלי רכב (V2V) ובין כלי רכב לסביבה (X2V). החברה מפתחת שבבים עבור תקשורת חכמה בין מכוניות, והציגה בכנס לראשונה סימולטור חדש שהציג את התקשורת באמצעות כסאות קולנוע וטכנולוגיית VR (virtual reality).
גם אופטימיזציה של כל תהליך איסוף הפסולת מצא פתרון על ידי חברת GreenQ. עד היום, תהליך איסוף הפסולת אינו חכם ואין נתונים על איסוף הפסולת אונליין, לכן GreenQ, באמצעות חיישנים על המשאיות עצמן, מודדים בכל הרמה של מיכלי האשפה את כמות הפסולת, המיקום והשעה. המערכת לומדת את קצב ייצור האשפה בכל אזור ובאמצעות מידע זה, המערכת תאפשר לבצע אופטימיזציה של מסלולי האיסוף ולבסוף משאיות האשפה ייסעו פחות קילומטרים, ייצרו פחות רעש וזיהום אוויר וכן יסייעו בהפחתת הפקקים.

עניין החניות בערים גדולות וצפופות הולך להיות אישיו גדול משנה לשנה. בכנס נחשפו מספר חברות הנותנות פתרונות בנושא. אחת מהן היא ParKings, המציעה טכנולוגיה לניהול של משאב החניות. אחד היתרונות של המערכת היא היכולת שלה להשתלב בכל דרך תשלום שקיימת (מדחן, אפליקציות חניה וכו') האלגוריתם של החברה מאפשר לזהות ולשריין חניות פנויות על פי דרישה.
צילומים: אסף קריגר