אנחנו כבר עמוק בתוך שנת 2020 (בשבוע ה-19 לשנה האזרחית), ואין ספק כי אין תחום שבו לא חשנו עד כה את השפעתו של ה-COVID-19.
יחד עם זאת, ממאמר שפורסם השבוע באתר Counter Point עולה כי יש אור בקצה המנהרה, וכי, נכון לכיום, ישנה התאוששות במכירות רכב יד שנייה בשווקי מפתח ברחבי העולם.
מכוניות משומשות (מה שאנחנו קוראים רכב יד שנייה) נחשבות לבעייתיות מבחינת מכירתן בתקופת הקורונה, לא רק בגלל חששות הנוגעים להיגיינה בשל מגיפת ה-COVID-19, אלא גם בשל צמצום ניכר בתקציבי רוכשי המכוניות בגין המצב הכלכלי. יחד עם זאת, בחודש יולי, סוחרי רכב מיד שנייה החלו לדווח על עלייה (או לפחות על אי ירידה) בערכן השיורי של המכוניות המשומשות, מה שמצביע על ביקוש גובר בתחום. התמקדות מוגברת במכירות המקוונות מצידם של יצרניות הרכב, סוחרים וחברות מסחר אלקטרוני מצד שלישי, מהווה, אף היא, זרז למכירת מכוניות מיד שנייה ברחבי העולם. הסימנים מראים, כי בעוד שוק המכוניות החדשות עדיין מדשדש במקומו בשל הקורונה, שוק המכוניות המשומשות חווה התאוששות מהירה יותר.

מכירות רכב יד שנייה בארה"ב
פלטפורמת המכוניות המשומשות המקוונת המובילה Carvana דיווחה על עלייה של 43% במכירות במהלך הרבעון הראשון של 2020. החברה מתכננת להתרחב למאה שווקים חדשים בארה"ב.
Carmax, חברת המסחר במכוניות המשומשות המובילה בארה"ב, החזירה לעבודתם כ- 155,000 עובדים, בערך כשני שליש מכוח העבודה שלה. על פי הפלטפורמה המקוונת של Edmunds, מחירם הממוצע של רכבים משומשים עלה ביולי 2020 ב-708 דולר בהשוואה לחודש הקודם והוא עומד על 21,558 דולר.
שוק רכב יד שנייה בהודו
גודל שוק המכוניות המשומשות בהודו גבוה פי 1.4 מזה של המכוניות החדשות (לעומת פי 4-5 בארצות המפותחות) ויש לו גם פוטנציאל צמיחה עצום. קצב מכירת המכוניות המשומשות הוא מהיר בהרבה וכל התחומים בתעשייה זו בהודו כבר רואים התאוששות במכירות, למשל:
הפלטפורמה המקוונת המובילה למכירת מכוניות משומשות בהודו, Droom, הודיעה כי התעבורה בפלטפורמה שלה עלתה ב-175% והלידים עלו ב-250% בתקופה של אפריל-יוני. באותה תקופה, דיווחה Maruti Suzuki True Value על גידול ב-15% במכירות מכוניות משומשות בהשוואה לשנה שעברה. גם Mahindra First Choice Wheels דיווחה גם על ביקוש גבוה יותר בחודש יוני השנה, בהשוואה לחודש יוני בשנה שעברה.
היקף תחום רכב יד שנייה באירופה
בעוד שהן מכירות הרכב החדש והן מכירות הרכב משומש ממשיכות לרדת במדינות רבות באירופה, שיעור הירידה היה תלול ומורגש יותר במכירות רכב חדש במהלך הרבעון הראשון של 2020, במיוחד בשווקי מפתח בארצות כמו בריטניה, ספרד, גרמניה ואיטליה.
וסין – מה היא אומרת?
הירידה במכירת מכוניות משומשות האטה בסין לאחר שהשוק התכווץ ב-67% במהלך הרבעון הראשון של 2020, יחסית לרבעון הראשון של שנת 2019. על פי איגוד סוחרי הרכב הסיני, רכישת הרכבים המשומשים ירדה מ-1.6 ל-1.2 מיליון ביוני, אך עלו ב-4% בהשוואה למאי.
סימנים מוקדמים
בהתחשב בתנאים הנזילים (קיומם של גלים שניים ושלישיים של המגיפה במדינות מסוימות), הסימנים המוקדמים לגידול במכירת מכוניות משומשות עדיין דורשים מעקב תקופתי ואין להשליך מהם על מגמה עולמית. זאת, בעיקר בשל הסיבות הבאות:
- מלאי נמוך יותר של מכוניות חדשות עשוי להניע, זמנית, את הביקוש לרכבים משומשים. כאשר מפעלי רכב ישובו לרמות ייצור של 100% מיכולתם, מכירות הרכב המשומש עלולות להראות ירידה חדה כבר בחודשים הקרובים.
- בשל קשיים כלכליים, בעלי רכבים ישנים עשויים להיאחז ברכביהם למשך זמן רב יותר, ובכך, ליצור מחסור במלאי הרכבים המשומשים המוצעים למכירה.
- הצמיחה בשוק המכוניות המשומשות משתנה ממדינה למדינה ותלויה בקריטריונים שונים כגון מדיניות הממשלה, ההתאוששות הכלכלית המקומית ותחושותיהם של הרוכשים והמוכרים המקומיים.
לסיכום
למרות שמדובר בתחזית המתבססת על תנאים משתנים, צפוי ששוק המכוניות המשומשות יראה התאוששות מהירה יותר מהקורונה, בהשוואה לשוק המכוניות החדשות, זאת בשל הצורך הגובר ברכב אישי (בשל הסיכונים שבשימוש בתחבורה הציבורית) מצד אחד, ואילוצים תקציביים, מאידך.