דודג' ראם – לדודג' משה הייתה חווה


הדודג' הגדולה מפלסת את דרכה בין עדרי הבקר הצפוף, במרחבי החווה הענקית בטקסס. אני נזהר לא להתקרב להמוני בעלי החיים המקיפים את הטנדר המגודל מכל עבר. צפירה חזקה וממושכת מעירה אותי ואני מגלה כי לא ביוסטון אנוכי אלא ברעננה. מתברר כי אלה כלל אינן  פרות, סביבי, אלא עדרי מכוניות ואני כבר כמעט שעה לא מוצא כאן  חניה!
דודג' ראם – פיל בחנות חרסינה.  

טנדרים 'פול-סייז' תוצרת אמריקה, יוצרים אצלנו קטגוריה בפני עצמה. קטגוריה שקמה לתחיה בשנת 2006. ביטול הטבת המס על טנדרים "רגילים" כגון מיצובישי טרייטון, פיאט פולבק, איסוזו די-מקס, טויטה היילקס וכדומה, הביא לשינוי בסדרי העדיפויות של העוסקים המורשים.

אלה, הטנדרים המגודלים, שמשקלם הכולל הוא מעל 3500 ק"ג מוגדרים כמשאיות ודורשים רשיון נהיגה C1 (הדודג' בכתבה בעלת משקל כולל של 5307 ק"ג) . פטור ממע"מ והטבות מיסוי בדמות שווי שימוש אפס, החזר על הבלו, איגרת רישוי נמוכה והכרה מלאה בהוצאות הביאו לרכישת כ-1342 טנדרים מקטגוריה זו בשנת 2016.

נתח השוק (2016) העיקרי שייך לשברולט סילברדו (64%) ואילו הדודג' ראם (25%) והפורד F350 שדגם חדש שלו הגיע ארצה לאחרונה חולקים בינהם את שארית העוגה.

מגודלים אמרנו ואכן, דודג' ראם הנוכחי שהושק בדור הרביעי שלו בשנת 2009 ועבר עדכון ב-2014, תופס המון מקום. את הממדים שלו (בגרסה הקצרה…) קל לזכור וקשה לשכוח; ששה מטרים אורך (קצת יותר), שני מטר רוחב ושני מטר גובה. והוא עוד הקטן בשלישיית היאנקים הזו.

דודג' ראם ( כאן בגרסת HD3500  חמישה מושבים LARAMIE RAMBOX  ) הוא בעל חזית מאיימת – גריל ענק מעוטר כרום – ניקל ומכסה מנוע אימתני בגובה של מכונית משפחתית. תצפית הנהג כבר נמצאת בגובה של נהג אוטובוס עירוני וארגז המטען משתרע הרחק הרחק לאחור. ברחובות הכרך הממש צפופים מומלץ לנהג לעצום עיניים ולקוות לטוב.

אל תא הנוסעים נדרש ממש לטפס. הוא מרווח מאוד ובמיוחד מאחור, שם ניתן לשכן משפחה ממוצעת על כל מטלטליה. ולא התכוונו לארגז המטען, אלא לקבינה הכפולה. קיפול המושבים האחוריים יוצר בחלקה האחורי של הקבינה, מסחרית קטנה. ארגז המטען – "ראם בוקס (תוספת תשלום)  מציע שני תאי צד ננעלים על חשבון ממד הרוחב של הארגז המטען בעל כיסוי נגלל וננעל.

תאי צד ננעלים

תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, אם כי לא מושלמת, ריפודי עור, מושבים קדמיים – מקוררים ומחוממים  (גם מאחור) – מתכוונים חשמלית, וגג שמש נפתח, מנעימים את השהות על סיפון המשאית הקלה, אך יש להודות כי זה שבסילברדו מודרני ומפנק יותר.  יחד עם זאת, פתחי מיזוג מאחור קיימים בדודג' ואילו במתחרים אין.
בגלל ממדיו המעט קטנים יותר ממתחריו, הדודג' קל מעט יותר לתמרון במקומות מוגבלי מקום. מאידך, מאוד לא התחברנו למראות הצד – אלה, למרות גודלן, מפוצלות ומעוצבות כך שהן פשוט עושות כל ניסיון לבלבל ולהטעות את הנהג. מוזר.

הנהיגה עצמה קלה. למעט הממדים במקומות צפופים, דודג' ראם, למרות היותו מוגדר כמשאית, ננהג בקלילות. דחף המנוע הוא עצום, התאוצות חזקות ומשאירות נהגי משפחתיות עם לסת שמוטה ויכולת השיוט בכביש המהיר מרשימה למדי. תנו לחצות מדבריות שלמות בטקסס על בקרת שיוט, ומוסיקת קאנטרי ממערכת הקול (המשובחת ) ומי צריך יותר. ובמורדות, לחיצה על כפתור בלם המנוע, מלווה את תאוטת הרכב המשופרת בגרגור עמוק, כאילו היה זה כלב פיטבול מאיים, ומאפשרת שימוש מופחת בבלמי הרכב.

אבל בשונה מסילברדו, הראם לא נהנה ממתלה נפרד מלפנים המשפר את איכות הנסיעה, אלא משני סרנים קשיחים, ההופכים את הנסיעה לקופצנית וקשוחה יותר. הסרנים החיים, ההנעה הכפולה המגובה גם בדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, הילוכי הכוח ומרווח גחון של למעלה מ-30 ס"מ מאפשרים לראם צליחת שטח טכני בצורה עדיפה על הסילברדו. אך כאמור, איכות החיים בנסיעה על אספלט (וגם בשביל), נפגעת.

גבוה מעל כולם

ובחלקו הקדמי של הראם, שוכן לו מנוע המיוצר ע"י 'קאמינס'*. בשונה מהפורד והשברולט בעלי שמונת הבוכנות, כאן תמצאו רק ששה בוכנות, הספק ומומנט נמוכים יותר ( 6.7 ליטרים טורבו-דיזל 370 כ"ס ו-110 קג"מ), אך יחד עם זאת בעל פעולה חלקה וצריכת דלק מעט שפויה יותר מהמתחרות (6.5 ק"מ לליטר במהלך המבחן).

 *מנוע קאמינס

מנוע הדודג' ראם דומה למנועי קאמינס פופולאריים, הנמצאים במשאיות אמריקאיות ואירופאיות שונות.
לדוגמא: מנוע של משאית חלוקה איווקו, במשקל כולל של 10-18 טון הוא מנוע שבסיסו הוא מנוע קאמינס שמיוצר באירופה. הנפח כמו בדודג' הוא 6700 סמ"ק והוא מגיע להספקים של 220-320 כ"ס.
אך לטובת זמינות כח הנחוצה במשאיות כבדות יותר מהראם, ההספק מתקבל בסיבובי מנוע נמוכים יותר -2500 לעומת 2800 סל"ד בראם.

אז אם אתם זקוקים, לרכב שנותן, במחיר של קצת יותר מטנדר יפאני ( מחיר הגרסה הנבחנת כאן – 265,000 ש"ח),  מפלט מס, יכולת נסיעה בשטח, כושר העמסה ובעיקר גרירה הראם, הוא אופציה עם יתרונות משלו. בזכות ממדים צנועים יותר במעט מעמיתיו האמריקאים, אבזור עשיר, יכולת שטח טובה וגם נראה הכי חתיך בחבורה, הראם עשוי להתאים לכם. אגב, כבר לא תמצאו אותו ב"מכשירי תנועה" אלא באולמות התצוגה של היבואנית החדשה – סמל"ת.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

מותג הונגצ'י סדרה 7 סדאן ו-SUV – השקה בישראל

Tweetסמלת, יבואנית רכבי השטח והיוקרה, מרחיבה את פורטפוליו דגמי מותג רכבי הפאר הסיניים ומשיקה בישראל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *