וולבו XC40 P8 – חשמל לא סטאטי בכלל


הקדמתי קצת. כזה אני. אבל הוולבו XC40 החשמלית, עדיין לא טעונה ב-100%. לבסוף התפשרנו על 98% סוללה ויצאנו מהרצליה למבחן קצר יחסית. הוולבו הועמדה לרשותנו רק ל-24 שעות בלבד. אז קדימה!

את וולבו XC40 אנחנו מכירים בגרסאות טורבו-בנזין ופלאג -אין. לאחרונה הצטרפה אליה גם גרסת כל-חשמלית שהיא בעצם הוולבו החשמלית הראשונה. את XC40 אנחנו מכירים כרכב מוצלח מאוד (ונמכר מאוד). האם הגרסה החשמלית טובה גם היא?

לא פחות מ-407 כוחות סוס וסוללת 78 קוט"ש מניעים את הוולבו הזו. תצביעו על מכונית שנמצאת הרחק מלפנים ואני מיד מגיע אליה. מה זה מגיע ? הנה – כבר חלפנו על פניה. כמה לא היה לי נעים מהבחור ההוא עם הפיג'ו 208 GTI הלבנה…הוא באמת הופתע..

חיצונית, לא תבדילו בין גרסת החשמל לגרסאות האחרות. זאב בעור של כבש. XC40 החשמלית נראית תמימה כמו ה-SUV של השכן. אין כאן עיצוב עתידני, גם לא בתא הנוסעים. העיצוב מוצלח, אבל זו לא איוניק 5 או טסלה שמסובבות ראשים. פנים הרכב מרגיש יוקרתי, נקי, ואיכותי.
אבל אחרי הכל, זהו רכב חשמלי – שבו על מושב הנהג ופשוט שלבו להילוך נסיעה. אין כפתור התנעה, אין בלם חניה. חניתם? צאו מהרכב מבלי לעשות כלום. צריך להתרגל.

מולי, לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מרכזי שבו מערכת ההפעלה מגיעה מבית אנדרואיד (גוגל). העסק עובד לא רע, גם לאחד כמוני שפחות מקדיש מחשבה לכל הפונקציות ורק מבקש לנהוג. XC40 לא מציין לכם את מספר הקילומטרים שנותרו לרשותכם, אלא רק את אחוזי הסוללה הנותרים בלבד. אם תרצו, תוכלו להיכנס למערכת הניווט של גוגל וזו תעדכן אתכם על כמה אחוזים תישארו כשתגיעו ליעד המבוקש. ירדתם מתחת ל-25 אחוזי סוללה, הטווח הנותר יופיע בקילומטרים.

XC40 היא מכונית מרווחת, בעלת תנוחת נהיגה טובה ושדה ראיה יעיל. האבזור בגרסה הזו מכיל את כל מה שאתם צריכים, גם מבחינת מערכות הבטיחות – אבזור נדיב. נוחות הנסיעה טובה מחוץ לעיר אך לא מצטיינת בנהיגה איטית יותר, במיוחד כשמדובר על תשתיות מוזנחות ורעועות, בודאי ביחס לגרסאות האחרות. משקל הרכב העודף (תודות לסוללות) מורגש כאן ומטיל על מתלי הרכב משימה לא קלה ומטלטלת.

בחשמלית של וולבו, לא נותנים לנהג להחליט על מוד הנהיגה. אין כאן "חסכון"-"רגיל"-"ספורט" וטוב שכך. עזבו אותנו מכל כך הרבה אפשרויות לבחירה! רוצים לנהוג חסכוני, תהיו עדינים עם דוושת התאוצה, בא לכם להוציא לרכב את המיץ? פשוט תלחצו.

אז לחצתי.
לא מומלץ להתלהב מדי אם לידכם יושב מישהו שעבר את גיל 90. אפילו פחות. כוחות התאוצה עלולים ליצור "צליפת שוט" בצוואר הנוסע התמים, וזאת – גם אם טרם התנגשתם בעץ. כדאי גם להזהיר את הצעירים שמשאילים את הרכב מההורים ולא מודעים לעצמה שבתאוצת החשמל הזו, מעברי נתיבים והשתלבויות נעשות במהירות הבזק ועלולות לא להותיר מספיק זמן לביקורת ובדיקה מסביב. תאוצה מעמידה למאה קמ"ש תוך פחות מחמש שניות (4.9) לא מספרת את כל הסיפור כאן. גם תאוצות הביניים מרשימות וממהירות מקסימלית חוקית, תרגישו כאילו זה עתה זינקתם ממצב עמידה…
הגעתם ל-180 קמ"ש, המכונית תפסיק להאיץ. ככה החליטו שם ב"וולבו".

"בלימה רגנרטיבית" – ניצול תאוטת הרכב לטעינת המצבר, אפשרית במצב "נהיגה בעזרת דוושה" – אופציה לבחירה. זו חביבה מאוד ומאפשרת לנהוג את הרכב ללא שימוש בבלמים אפילו עד למצב עצירה ולמחזר אנרגיה. מתאים במיוחד למי שיש רגישות ברגל ימין שכן, הרפייה חזקה מהדוושה יוצרת לעיתים תאוטה לא נעימה. תתרגלו לזה, כנראה גם שתאהבו את זה.

אני אוהב לנסוע מהר בכבישים המפותלים. אז הרחקתי עד לכביש מפותל קרוב – תוצאה של אחוזי סוללה שיורדים להם בצג שמולי ומעוררים בי חרדת חזרה על גרר לסוכנות בהרצליה.
עיקול רודף עיקול והוולבו הזו מהירה, מאוד אפילו. האחיזה גבוהה וההנעה הכפולה נוסכת בטחון. אבל אין זה בטחון מהסוג ששלדה מתקשרת והגה טוב נוסך בנהג המתלהב, גם אם לחצתי כרגע, על כפתור שאמור לשדרג את תחושת ההיגוי האילמת. ברגעים הללו אני נזכר באותה פיג'ו 208 GTI שנעקפה קודם בישורת. ללא ספק – הנהג שלה היה נהנה כאן יותר.
אמנם, XC40 החשמלית מרגישה טוב יותר מחשמליות שתוכננו על פלטפורמה ייעודית לחשמל, תודות להיגוי מדויק יחסית ורכינת מרכב מרוסנת, אבל ההיגוי והבלמים מרגישים סינטטים והפיזיקה לא משנה את פרצופה כשהיא אמורה להתמודד עם משקל של למעלה מ-2.1 טונות, משקל עצמי.

מה בקשר לטווח, אתם שואלים? אם לא תתלהבו מדי מהתאוצות המרשימות – מבחן קשה בדחיית סיפוקים, סביר שתצליחו להגיע למרחק של כ-350 ק"מ מהמקום האחרון בו הטענתם סוללה במלואה. גם אם הטווח המוצהר מבטיח 414 ק"מ. מצאתם עמדת טעינה סופר מהירה, תוכלו להטעין מ-10% ל-80% תוך כחצי שעה לערך.

300 אלף ש"ח יקנו לכם בעלות על הוולבו החשמלית הראשונה' המתחרה מול מרצדס EQA ולקסוס UX300e, (שגרסה מוחלשת ופחות יקרה שלה – P6 הגיעה לאחרונה לארץ).
מדובר ב-SUV קומפקטי מוצלח שבגרסה החשמלית החזקה-כפולת ההנעה שלה, מציעה לצד פרקטיות, גם ביצועים מעולים, אבזור עשיר, ומערכת הפעלה מוכרת ומתעדכנת. זאת לצד נוחות עירונית לא מושלמת בעיר, במיוחד ביחס לגרסאות הקלות יותר וטווח נסיעה פחות ריאלי מהמוצהר.



About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

Lynk & Co 02 – השקה בישראל

Tweetמאיר, חברה למכוניות ומשאיות, משיקה היום בישראל את Lynk & Co 02, הדגם השני של …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *