הקלשון, שימש פעמים רבות כנשק בידי אנשים שלא יכלו להרשות לעצמם חרבות או רובים או ללא גישה לנשק כגון זה. לדוגמה, הקלשון, היה נשק מקובל לגלדיאטורים ברומא העתיקה.
מאזרטי – יצרנית מכוניות איטלקיות המתמחה בייצור מכוניות יוקרה, נוסדה ב-1914 בבולוניה שבאיטליה. מאז שנת 1993 מאזרטי היא חברת -בת של ענקית הרכב האיטלקית פיאט. סמל החברה מורכב מקלשון.
לא שנרמז כאן שמזראטי היא ברירת מחדל לאלה שידם אינה משגת ומסתפקים במועט. הרי מחיר המזראטי הזולה ביותר חוצה את רף חצי המיליון ש"ח. הלבנטה אגב, SUV יוקרתי – היא לא המאזרטי הזולה ביותר – היא המאזרטי הגבוהה ביותר.
כשהשיקה חברת פורשה הגרמנית, בשנת 2002 את דגם קאיין – רכב פנאי יוקרתי / סופרטיבי, היו שהרימו גבה. איך חברה המזוהה עם כלי רכב ספורטיביים נמוכי מרכז-כובד, מעזה לחלל שמה עם רכב מגושם וגבוה? מאז, הפך הקאיין לרכב הנמכר ביותר של החברה ואף מנע את פשיטת הרגל שעמדה בפניו.
לא נדיר למצוא כיום רכבי פנאי יוקרתיים מכל קשת יצרני היוקרה – יגואר, בנטלי ובהמשך כנראה גם רולס רויס ואסטון מרטין, אבל פרארי -לא ! זו הצהירה שאצלה זה לא יקרה, היא לא תפגע בערכי המותג. פרארי (הנמצאת גם היא, כמו מאזרטי, תחת מטרייתה של היצרנית האיטלקית פיאט) לא, אבל מאזרטי -כן.
בשנת 2016 הושקה המאזרטי לבנטה. עם מכלולים שהושאלו מדגמי גיבלי וקוואטרופורטה, כמו מערכת הנעה כפולה Q4 וגיר אוטומטי 8 מהירויות, יוצאת הלבנטה לקרב בזירת רכבי הפנאי היוקרתיים. מצוידת בהיצע של שני מנועי V6 טורבו, בהספק 350 כ"ס ו-430 כ"ס פלוס אחד דיזל 275 כ"ס בשלוש רמות אבזור: בסיסית, מפוארת (לוסו) וספורטיבית (גראנספורט), מקווה היבואנית – "אוטו-איטליה" לנגוס את חלקה בשוק התחרותי הזה.
פסגת הפחד
חרטום הלבנטה כוחני ושרירי, עם סבכה דמויית מלתעות – ממש כמו שאר דגמי החברה. רק שהפעם, הסבכה הקדמית הענקית עם סמל הקלשון במרכזה והפנסים הצרים מופעים לנהג הרכב – ההוא מלפנים, שמעז לעכב בחוצפתו את המאזרטי – ישר בגובה המראה, לתוך הפרצוף. צללית הלבנטה מאידך, מזכירה את זו של רכבי הקרוסאובר של אינפינטי ומאחור, היא דומה מדי להרבה אחרות. ממעצבים איטלקיים, הציפייה היא לפעמים לקצת יותר.
כניסה לרכב היא כבר סיפור אחר – התחושה איכותית, תא הנוסעים מדופן עור איכותי ומרגיש עשיר. ישיבה בלבנטה הגבוהה מבודדת את נוסעיה משאר העולם. הכל מרגיש מוצק, כבד וחסון. צפופה היא בהחלט לא, אך בנהיגה דינאמית, עלולה משענת היד מימין, להוות לעיתים הפרעה למרפק שמאל.
בסיס הגלגלים המשתרע על פני שלושה מטרים, תורם את חלקו במיוחד למושב האחורי, שם מרווח הרגליים גדול. גם תא המטען ענקי בגודלו ומציע 580 ליטרים מרווחים ( אין גלגל חליפי).
מכונית המבחן שלנו – לבנטה גרנדספורט נושאת בחרטומה מנוע בנזין שלושה ליטרים וי 6 טווין-טורבו מבית פרארי בהספק של 350 כ"ס (5750 סל"ד) ו-50 קג"מ (1750 סל"ד). המנוע מעביר את הספקו להנעה כפולה (הנותנת העדפה לסרן האחורי ומעבירה את הכוח לפנים עד לחלוקה שווה ) דרך תיבה אוטומטית 8 מהירויות. כל הנתונים הללו מטיסים את המפלצת השוקלת מעל 2 טון ל- 100 קמ"ש תוך 6 שניות למהירות מרבית של 251 קמ"ש.
הסיפור האמיתי
לחיצה על מתג "ספורט 1" הופכת את צליל המנוע הסביר לגרגור מרגש המעביר את הרטט שלו לתוך עצמות הגוף. קשה להעביר במילים את התחושה של הסאונד הזה הבוקע מהמפלטים. קשה לתאר כמה כייף להאיץ ולהאיץ ולהאיץ כשמנעד שלם של צלילים מלווה את התאוצה ועוטף את חלל תא הנוסעים בסימפוניה מבית פרארי. לחיצה נוספת על המתג, תעביר את מוד ה"ספורט" למצב -2 – אז יוקשחו המתלים האדאפטיביים, יונמך המרכב, תשונה התנהגות המנוע, הגיר ובקרת היציבות והלבנטה תהפוך למכונת ספורט מושחזת עוד יותר.
לבנטה, בעלת ה-DNA הספורטיבי של מאזרטי, מבטיחה לקיים גם את החלק השני של נוסחת הקרואסאובר. כפתור OFF-ROAD משנה שוב את תכונות מערכות הרכב, כמו למשל להגביה את מרווח הגחון קרוב ל-25 ס"מ מעל פני הקרקע. אך כאן נעצור את יצר ההרפתקנות, כיוון שירידה לשטח עם רכב יוקרתי שכזה בעל צמיגים נמוכי חתך, משולה למסע רגלי מדברי קשוח עם נעלי גוצ'י וחליפה של ארמני.
במחיר של 725,000 ש"ח מציעה מאזרטי את הלבנטה גראנדספורט – קרואסאובר מיוחס מקטגוריית פנאי-יוקרה-ספורט שיודע לנסוע טוב גם בכביש המפותל, עם בונוס של ישיבה גבוהה ברוח האופנה. קרוסאובר שמשמיע צלילים ממסלול המירוצים, מאובזר בנדיבות ובמחיר תחרותי. רוצים משהו ייחודי – הלבנטה בשבילכם.