נשים ונהיגה – סטיגמות ועובדות


את הכתבה הזו יכולנו לפתוח בבדיחה.
למעשה, יתכן מאד שאפילו לא נצליח להתאפק ונשחיל שתיים-שלוש בדיחות מעודנות יותר בהמשך, אחרי הכל, אנחנו מדברים על הנושא הנפוץ ביותר לבדיחות מזה שנים בעולם – נשים ונהיגה.

איכשהו, לא משנה כמה נאורים נהיה (או נחשיב עצמנו ככאלה), הסטיגמה הזו של נשים = נהגות גרועות הכתה שורשים עמוקים כל כך, שבלתי נמנע ליפול בה בעצמנו מידי פעם. נהיגה כמקצוע, הרי מוגדרת, עדיין, לרוב, כתחום עיסוק גברי, ובכל זאת, ישנן נשים שהן נהגות מקצועיות (נהגות מוניות, נהגות אוטובוסים ואפילו נהגות מרוצים, נהגות משאיות ונהגות רכבים לפינוי אשפה) ונשים שנוהגות, בלי שום בעיה, הרבה יותר טוב מהגברים המקיפים אותן.

אבל, רגע, איך אנחנו יודעים שנשים נחשבות לנהגות גרועות?

מספיק להביט, לכאורה, בדבר הבסיסי ביותר – מקומות חניה. במדינות מסוימות, קיימים, בדומה למקומות החניה המוקצים לחניית נכים, גם מקומות חניה מסומנים השמורים לנשים. אבל, בטרם תתפעלו מהרעיון הנאור המשרת את השמירה על ביטחונן של נשים מפני תקיפה מינית בחניונים חשוכים, נספר כי במחוזות מסוימים בסין, רוחבו של מקום חניה המיועד לנשים גדול כמעט פי שניים מזה המיועד לחניית גברים. אה, ואם, הצלחתם לפספס את הפרשי הרוחב בין החניות השונות, סימון מקומות החניה ה"נשיים" במלבן בצבע ורוד הכולל ציור של נעל בעלת עקב גבוה, יזכיר לכם זאת.

אפליה מתקנת או צורך אמיתי?
עוד על מקומות החניה בעולם המיועדים לנשים, תוכלו לקרוא כאן.

שערך הארוך, נערה

הסינים, כידוע, מפורסמים בשוביניזם המסורתי שלהם, ובקלות רבה, נשים מואשמות בה ברשלנות ובאחריות לגרימת תאונות דרכים. בנוסף לעיתונות הסינית, שבה מפורסמות ללא הרף כתבות המקשרות בין תאונות דרכים למינו (ובעיקר – למינה) של הנוהג ברכב, מרבית מדריכי נהיגה המופצים על ידי הממשלות העירוניות וממשלות המחוז לאזרחים המקומיים, כוללים פרקים מיוחדים עם עצות שמיועדות, ספציפית, לאישה הנהגת. נעליים בעלות עקב שגובהו עולה על ארבעה סנטימטרים, שליחת הודעות, דיבור בטלפון ואיפור בזמן הנהיגה, מצב רוח ירוד, וגם שיער ארוך ופזור, הם בין הגורמים ההופכים את נהיגתן של הנשים הסיניות למסוכנת יותר מזו של הגברים הסינים. כך, לפחות, אם נאמין לכתוב בחלק מהמדריכים הללו.

העובדות, כצפוי, שונות במקצת, וגם בסין השוביניסטית, מעורבותן של נשים בתאונות דרכים נמוכה בהרבה מזו של הגברים, ובערים ובמחוזות מסוימים היא אף מגיעה ליחס של תאונה אחת מכל 20 תאונות (בשנגחאי, למשל). מה שלא מפריע, כאמור, לסינים להמשיך לטפח באדיקות רבה את מיתוס נחיתותן של הנשים בכל הנוגע לכישורי הנהיגה שלהן.

ובישראל?

עפ"י נתוני פרסומיה של עמותת אור ירוק (המתבססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) המצב בישראל דומה למדי. בשנה שעברה, רק ב-10% בלבד מהתאונות קטלניות אשר התרחשו בתחום העירוני, היה מעורב רכב שהיה נהוג בידיה של אישה. בשנה זו התרחשו בערים 166 תאונות קטלניות, מתוכן, רק ב- 18 תאונות הייתה מעורבת אישה-נהגת.

ואם כבר עסקנו בתאונות קטלניות, בואו נתבונן עוד קצת על הנתונים האחרים הנוגעים לנהיגת נשים בישראל – בשנה שעברה (2019) בתאונות הדרכים העירוניות, היו מעורבות 3,772 נשים בלבד, בעוד מספרם של הגברים המעורבים בתאונות דרכים עירוניות הגיעה ל-9,749.

הממוצעים נוטים, אף הם, לטובת הנשים הנהגות – בכל שנה, בממוצע, נהרגים בתאונות הדרכים העירוניות 68 גברים-נהגים ו-10 נשים-נהגות, וגם בעניין המעורבות הממוצעת בתאונות עירוניות קטלניות המדובר על 23 נהגות מול 151 נהגים.

לומדות לנהוג
תשאלו את מורי הנהיגה, את מי הם מעדיפים ללמד – נערות שהצד הטכני או נהיגה בכלל פחות מעניינים אותן? או, אולי, בנים, שרשיון הנהיגה הוא משאת נפשם והם בטוחים כי נולדו עם הגה ביד?

התשובה לא תהיה מוחלטת.
יתכן, ולרוב, נערות חוששות יותר ממלאכת הנהיגה מאשר הבנים, אבל, החשש הזה מביא, לעיתים, דווקא לתוצאה חיובית יותר – הקשבה למורה ויישום טוב יותר של הנלמד, זאת, מאחר והבטחון העצמי המופרז עלול להוות מחסום בדרך הלימוד.

התחרותיות בדרך לרשיון הנהיגה המיוחל נמצאת, לרוב, יותר אצל הבנים. מספר השיעורים והיוקרה של "לעבור בטסט ראשון" חשובים להם יותר, ולחץ, כידוע, לא תורם להצלחה בסיטואציה, שגם כך מלחיצה למדי.

נדמה כי, כיום, ההבדלים בין המינים כבר פחות מובהקים, גם בתחום הזה, בדומה לתחומים אחרים. דוגמא לכך ניתן לראות גם בהעדפתם של בנים רבים, ללמוד נהיגה על רכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית, ולא תיבת הילוכים ידנית, שנחשבה עד לא מזמן, לבחירה ה"גברית" יותר.

לסקר אין רגליים…

ובכל זאת, על פי תוצאות הסקר אותו ערכה העמותה אשר מטרתו הייתה לבחון את עמדותיו ותפישותיו של הציבור הישראלי בנוגע לנהיגת נשים כנגד נהיגת גברים, עולה כי למרות העובדות, אנשים חשים בטוחים יותר בנסיעה כשגבר יושב מאחורי ההגה.

38% מהנסקרים טענו כי הם חשים בטוחים כנוסעים כשגבר נוהג, 7% טענו לביטחון עם אישה-נהגת, ועוד 55% טענו לתחושת ביטחון זהה בנהיגת שני המינים. פרט מעניין נוסף שעלה בסקר, הוא כי קרוב למחצית מהגברים הנשאלים (49%) חשו בטוחים יותר בעת נהיגתו של גבר, וזאת לעומת מעט יותר מרבע (26%) מהנשים הנשאלות.

והשאלה שאי אפשר בלעדיה – מי נוהג טוב יותר?

כשנשאלו הנסקרים מי, לדעתם, נוהג טוב יותר – 41% מהנסקרים טענו כי גברים נוהגים טוב יותר, 17% מהנסקרים טענו כי נשים נוהגות טוב יותר ו-42% טענו כי, לדעתם, אין הבדל ברמת הנהיגה בין שני המינים.

בשורה התחתונה?
למרות המיתוסים והסטיגמות, עובדתית, נשים מעורבות בהרבה פחות תאונות דרכים קטלניות. כך שכצפוי, מסתבר, שאת רמת הנהיגה שלנו, לא קובע מה שיש בין הרגליים, אלא מה שיש בין האוזניים 🙂


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

סובארו BRZ – לרקוד עם כוכבים

Tweetהצלצול הוא בשבילי. כן בשבילי.מנוע הסובארו הכחולה מטפס במהירות כלפי מעלה במעלה סיבובי המנוע, בואכה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *