פתיחה סוערת לנהג המירוצים הישראלי ירין שטרן בליגת פורמולה X – למרות כשל טכני במקצה הדרוג אשר הביא לזינוק מהמקום האחרון, הנהג הישראלי, לאחר סדרת עקיפות ונהיגה מדויקת, כבש את המקום הראשון בקטגוריה והרביעי הכללי בליגה עצמה.
כשהוא נוהג ברכב פורמולה תוצרת חברת Griiip – יצרנית רכבי מירוץ ישראלית, ניצח הנהג הישראלי, במכונית ה-G1 של Griiip במסלול טזיו-נובולארי שבאיטליה.
ירין שטרן מתאר את מהלך המירוץ
יום המרוץ הגיע, ראשון בבוקר ואנחנו במסלול, ההתרגשות בשיאה, אמנם אנחנו עם רכב מהסדרה הראשונה, אבל גם הוא מאד מהיר וזה עדיין המרוץ הראשון ל- Griiip. המרוץ הוא המרוץ הראשון של סבב ה'פורמולה X' האיטלקי, אליפות פתוחה למכוניות פורמולה – אליפות בה מתחרות המון מכוניות פורמולה מקטגוריות שונות כגון פורמולה 3, פורמולה רנו פורמולה מאסטר וכו'. כל הרכבים מחולקים לקטגוריות שונות לפי עצמת ונפח המנוע. הקטגוריות נעות מ-A ועד F, ש-A היא החזקה ביותר. לצורך השוואה רכב ה-G1 של Griiip נמצא בקטגוריה F עם מנוע בנפח 1,000 סמ"ק וכ-180 כ"ס, בעוד שרכבי הפורמולה 3 נמצאים בקטגוריה B עם מנועים בנפח 2,000 סמ"ק ומעל ל-250 כ"ס.
הרכב מונע ומחומם, אני לבוש ומאורגן, נכנס לרכב, נחגר, ויוצא למסלול למקצה אימון ויחיד של שעה. כעבור 10 הקפות היכרות אני נכנס לפיטס, שינוי קל למתלה הקדמי בשביל לתת לי אחיזה יותר טובה בכניסה לסיבובים ואני יוצא שוב למסלול. התחלתי להיכנס לקצב, הזמנים הולכים ויורדים ואני כרגע כבר מוביל בזמנים את מקצה האימון…ואז זה הגיע. בהקפה ה- 14 בפניה המהירה ביותר במסלול במהירות של 175 קמ"ש, כשל במתלה האחורי השמאלי. ישר איבדתי אחיזה ונזרקתי לחצץ, בעודי מנסה להשתלט על הרכב הדבר היחיד שעובר לי בראש זה "רק לא לפגוע בקיר". במזל הצלחתי להשתלט על הרכב ולעצור אותו לפני המגע עם הקיר. אני יוצא מהרכב, מסתכל אחורה ורואה שכל הפינה השמאלית של הרכב מפורקת.
דגל אדום והמקצה נעצר, מגיע הגרר, אוסף את הרכב ואנחנו חוזרים לפיטס. מבט של אכזבה ובאסה עליי ועל כל אנשי הצוות, אבל מהר מאוד כולם ישר מתחילים לעבוד ולתקן בתקווה שנספיק להכין אותו בזמן למרוץ. את מקצה הדירוג שקובע את מיקומי הזינוק למרוץ פספסנו, ובמידה ונספיק להכין את הרכב בזמן אנחנו נזנק אחרונים.
הלחץ והמתח גוברים עליי ועל הצוות. מקצה הדירוג נגמר, יש סדר זינוק, המרוץ מתקרב והרכב עדיין לא מוכן. עוברת שעה, מרוץ של קטגוריה אחרת מוזנק, ואנחנו אמורים לזנק מיד בסופו. וממש כמה דקות לפני הזינוק למרוץ שלנו, הצוות מסיים להכין את הרכב ואני יוצא למסלול. מסיים את הקפת החימום ונעמד בעמדת הזינוק שלי, לצערי העמדה במקום ה14 הכללי (ו- 5 בקטגוריה F) אחת לפני האחרונה על הגריד, בגלל הפספוס של מקצה הדירוג.
ממקום אחרון ועד לחוד
אני עומד במקום, ומסתכל אך ורק על הרמזור, מחכה שהאורות האדומים יכבו ואזנק קדימה. שלט ה- 5 שניות מונף, המנועים צועקים, האורות כבים והמרוץ יוצא לדרך! זינוק מצוין וישר אני עוקף את הנהג שלפני, עוד 2 פניות עוברות ובהם אני עוקף עוד 2 נהגים. המרוץ ממשיך ומתקדם וככל שעוברת עוד הקפות אני עובר ועוקף עוד נהגים, מצמצם זמנים למובילים וקובע את ההקפות המהירות במרוץ. עוד עקיפה ועוד מקום אחד קדימה, מביאים אותי למקום הראשון בקטגוריה F ולמקום השביעי הכללי, אבל לי זה מספיק. אני מרגיש מצוין עם הרכב ויודע ששנינו יכולים לתת יותר! אני ממשיך ללחוץ ולעוף קדימה, צובע את הסקטורים בסגול, עוקף עוד וממשיך להתקדם קדימה, ואז אני קולט את זה, הגעתי למקום הרביעי ואני כבר ממש צמוד לשלישיה המובילה של המרוץ. ממשיך להתקדם ולהתקרב אליהם, אך ברגע שאני מגיע לזנב שלהם אני רואה את דגל השחמט.
המרוץ נגמר, אני חוזר לפיטס, מדומם את המנוע וישר קופץ על החברה מרוב שמחה! עשינו את זה! ניצחנו בקטגוריה שלנו במרוץ הראשון אי פעם והגענו למקום הרביעי הכללי עם זמן ההקפה השני הכי מהיר במרוץ מול רכבים חזקים יותר! התקלות שהיו בתחילת היום רק הפכו את ההישג הזה למתוק יותר והראנו לכולם עד כמה אני מהיר עם ה-G1 של Griiip. עכשיו כולנו מתכוננים למרוץ הבא של העונה, ב- 4.6 במסלול ה"ביתי" שלנו בואראנו עם הרכב החדש. שם אנחנו מכוונים רק לדבר אחד – לניצחון! גם בקטגוריה הכללית".
צלם: Francesco Bruciamonti