אנחנו בשיירה, נעים על אספלט שחור המתפתל בצבע החום המדברי האינסופי. שיירה מוזרה למראה המורכבת מכלים לא שגרתיים. ואכן, היה זה יום לגמרי לא שגרתי – רכיבה על מגוון כלים תלת-גלגליים מתוצרת Can-Am באזור ים המלח. אבל רגע…
אם אתם מתכוונים להלין על כך שהכלים האלה לא נותנים פתרון לפקקים בבוקר לתל אביב,
אתם מוזמנים לדלג על הכתבה.
.
אנחנו חיים במציאות צפופה. עובדים קשה, מבלים את רוב זמננו במה שאנחנו חייבים לעשות ומייחלים להגשים את מה שאנחנו חולמים לעשות. תרבות הפנאי היא בריחה מהשגרה, אל אותם רגעים שמעלים על פנינו חיוך.
.
עכשיו, בשיירה התלת-גלגלית הזו, מתחת לקסדה שלי מתהווה לו חיוך. היציאה מערד, הכיוון – ים המלח. סחיטת המצערת ביד ימין מאיצה את הרייקר של קאן -אם תוך זגזוג קל של החלק האחורי. הגלגל שאני יושב מעליו מחובר למנוע, ודוחף, תוך ניסיונות אחיזה נואשים תחת האצה חזקה, את הכלי קדימה, כששני גלגלים המחוברים לכידון הקדמי, שומרים על היציבות – שומרים עלי.
ישיבה באוויר הפתוח ושדה ראייה רחב, הם מאפיינים וחוויה שקיימת בכלים דו-גלגליים או טרקטורונים (ATVׂ). קאן-אם לקחו את הרעיון ויצרו כלים שמספקים את החוויה השמורה לרוכבים, אבל, לכאלה שאינם מוכנים להתפשר על בטיחות. במפתיע, למרות הרצון (ה"מבוגר" וה"רציני" לכאורה) לשים את הבטיחות במרכז, הקונספט שאיתו הגיעה קאן-אם אינו יוצר פתרון משעמם ו"זקן" באופיו.
תסתכלו על הכלים המעוצבים הללו – העיצוב הצעיר והדינמי שלהם אינו מאפשר להתעלם מהם, והם גרמו ללא מעט ראשים להסתובב, כשנסענו איתם ביום ההשקה.
למעשה, חלק מהכלים כאן נראים כאילו יצאו מסרט מדע בדיוני, מין "מקס הזועם בדרכים" שכזה, משהו שטרם נתקלנו בו. המראה מוזר, אבל התוצאה, לטעמי, לגמרי מוצלחת.
.
מכירים את הכלים שהופכים ל"אופנה" וכולם (כולל כולם) קונים אותם?
מעצבי קאן-אם השקיעו בנראות הכלי, תוך תשומת לב לפרטים. כך שגם אם החבר שלכם יקנה כלי זהה לגמרי לזה שלכם, בעזרת פאנלים צבעוניים ומתחלפים, תוכלו לשוות לכלי שלכם לוק אישי ושונה. כי כאלה רובנו – רוצים להיות ייחודיים. לא עוד כבשה בעדר, וכן הם (קאן אם) דואגים שנהיה שונים בנוף.
דגם הספיידר הוא הדגם הבוגר יותר בהיצע. הישיבה עליו זקופה יותר, הנוחות והפינוק מכוונים לשיוט למרחקים בנינוחות. אני רכוב על הספיידר RT SEA-TO-SKY המפואר, כשלפני משקף ענק ומתחתי כורסא רחבה ומחוממת, וידיות הכידון מחוממות גם הן. יש כאן בקרת שיוט, מערכת סאונד משובחת עם 6 רמקולים ואבזור שלא יבייש מכונית יוקרה.
אבל במכונית (לרוב) יש גג, חלונות ומעטפת. הספיידר נותן את התחושה שמדובר באופנוע. אמנם, הגלגלים הקדמיים הפרושים מלפנים מבהירים שדו-גלגלי – הוא לא, אבל תחושת הבטחון שהוא מעניק בהחלט שווה את זה. ההיגוי המתוגבר-חשמלית מייתר הפעלת כח בהטיית הכידון. אין כאן "היגוי הפוך", ואין ממש הטיית גוף האופנוע. העסק כאן מזכיר יותר טרקטורון, ולזה – צריך להתרגל. אבל גם מי שמעולם לא רכב על דו-גלגלי, יידע להסתגל לכלי הזה די מהר.
יש כאן תיבת 6 מהירויות חצי אוטומטית שתפעולה הוא בעיקר בהעלאת ההילוך בזמן. אם התמהמתם ולא הורדתם הילוך כשנדרש, מוח התיבה ידאג לזה בעצמו. ובכל זאת, תפעול בורר ההילוכים עם אצבעות יד שמאל, נעים וקליל. הורדת ההילוכים מסונכרנת וכיפית. בשילוב בין דוושת בלם הרגל מימין לעצמת בלימה חזקה, ניתן להגיע בבטחון לסיבובים, גם במהירות שהיא גבוהה יחסית.
בעצירה אני משלב לניוטרל, לוחץ על בלם היד החשמלי ומדלג בקלילות למטה.
איזה כיף שאין סכנה שהכלי הזה ייפול עלי.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_WhatsApp-Image-2025-01-30-at-14.19.58.jpeg)
קרדיט תמונה – רונן טופלברג
יש כאן מבחר גרסאות שעליהן תוכלו לקרוא בהמשך.
בינתיים, אני עובר לרייקר, הדגם השני שנועד לאלה שמעוניינים להיות מעורבים יותר ברכיבה (והדגמים הם גם הזולים יותר). לרייקר הקל יותר, מנוע בנפח קטן יותר והספק צנוע יותר. אין כאן תגבור חשמלי להיגוי, התמסורת היא ואריאטור ואין צורך בהחלפת הילוכים.
בינינו?
דווקא פחות מתאים לי רייקר עכשיו…
כבר צהריים ואנחנו אחרי ארוחה דשנה, ברגעים כאלו אתה מחפש את הפינוק והרוגע שהספיידר מעניק.
אבל עבודה זו עבודה,
ואני מתיישב על הרייקר הנמוך, מפשק רגליים ומושיט ידיים לכידון.
התזוזה הראשונית זריזה וזה מקפיץ את האדרנלין ומעורר אותי. דווקא ההיגוי הלא-מתוגבר (זה שחששתי שידרוש מאמץ פיזי) מחבר אותי יותר לכלי. סל"ד המנוע נע ונד בהתאם לסחיטת המצערת והתגובות מהירות.
הרייקר הוא יותר אופנוע, לטוב ולרע.
אין כאן חופת מגן מלפנים ומהירות תלת-ספרתית מתורגמת למלחמה של שרירי הצוואר עם הרוח. כאן בירידות לים המלח, דוושת הבלם עובדת שעות נוספות. עצמת הבלימה פחותה מזו שבספיידר ואין הורדת הילוכים. עם כל סיבוב וסיבוב אני מרגיש בטוח יותר – מבט הרחק לפנים, תכנון הקו הנכון, הסטת כידון וגם קצת העברת משקל עם הגוף.
הכלי הזה הוא כייפי.
ועכשיו, אחרי שנהנינו,
הגיע הזמן לתת לכם קצת פרטים על כל אחת מהגרסאות הלא-שגרתיות שהושקו ביום הלא-שגרתי הזה…
Can Am Spyder
סדרת דגמי הקאן אם ספיידר מציעה את פסגת ההיצע בחווית הרכיבה והטיולים ההיברידית שמשלבת בין תצורת אופנוע למכונית (Trike). הספיידר מציע כלי רכב בעל שלושה גלגלים עם גלגל אחורי יחיד, המעביר את הכוח לכביש, בעוד שני הגלגלים הקדמיים מיועדים להיגוי. תצורת הכלי הייחודי מספקת עיצוב ייחודי, נחשק ועוצר נשימה המושך אינספור מבטים. לכלי חזית רודסטר נחשקת ואגרסיבית, הכוללת שבכה גדולה שמעליה מכסה המנוע עם לוגו BRP, כשבצדדים שני כונסי אוויר עוצמתיים משלימים את המראה הדינמי והקרבי. שני הגלגלים הקדמיים כוללים בתי גלגל עם מאותתים וצמיגי כביש במידות R15 165/55, עם חישוקים ושלדת פלדה מושחרים המעניקים ל-Spyder מראה ייחודי. חזית הרוכב כוללת משקף (סטנדרט ב-F3 Limited, RT Limited ו-RT Sea to Sky) שמתחתיו זוג פנסי LED (הלוגן בגרסת F3S). על השיכוך בספיידר F3S מופקדים מתלי SACHS (שניים מלפנים ואחד מאחור) וזוג זרועותA , בעוד בשלושת הגרסאות הבכירות מוצע מתלה אוויר אחורי כסטנדרט לחווית רכיבה מפנקת. הקוקפיט של הרוכב כולל כידון היגוי, לצד מערכת מולטימדיה המציעה טכנולוגיה מתקדמת בתחום הממשקים עם BRP Connect ו-Apple Car Play; מסך מגע בגודל 10.5" ומערכות שמע פרמיום של BRP. מאחורי הקוקפיט מושבי הרוכב והמורכב, רחבים ונוחים, המסתיימים עם גלגל אחורי בדומה לאופנועי אדוונצ'ר עם צמיג בגודל R15 225/50. נפח תאי האחסון בספיידר משתנה מכלי לכלי ויכול להגיע עד לכדי 177 ליטר בגרסאות הבכירות. על הכוח בספיידר אחראי מנוע Rotax בנפח 1,330 סמ"ק (קירור נוזל, מצערת אלקטרונית) בעל שלושה צילינדרים המפיק 115 כ"ס ב-7,250 סל"ד, עם מומנט של 13.27 קג"מ ב-5000 סל"ד. הכוח עובר לגלגלים באמצעות רצועה ותיבה בעלת שישה הילוכים חצי אוטומטית (כולל הילוך לאחור).
הספיידר יוצע בארבע גרסאות שונות בישראל:
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_פקשוט.jpg)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can-Am Spyder F3S:
גרסת הכניסה של הספיידר מוצעת בתצורת רכיבה ספורטיבית ומיועדת לאלו שמחפשים את רכיבת האקשן. ה-Spyder F3S כולל כסטנדרט, בורר מצבי נהיגה (Eco ו-Sport), פנסי הלוגן חזיתיים לשיפור הראות והנראות בכביש, שבכת סופר ספורט למראה אגרסיבי וספורטיבי, נפח אחסון של 24.4 ליטר, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' עם BRP Connect ו-Apple Car Play המספקות גישה נוחה לכל האפליקציות, UFit System – מערכת המאפשרת התאמה של מדרכי הרגליים, דוושת הבלם והכידון על מנת להגיע לתנוחת רכיבה וישיבה מיטבית עבור הרוכב (ההתאמה מתבצעת ללא צורך בכלי עבודה). הדגם מציע מגוון מערכות בטיחות המוכרות מעולם הרכב וכוללות, בין היתר: SCS – מערכת בקרת יציבות, המשפרת את יציבות הכלי ומונעת אובדן שליטה באמצעות חיישנים שונים המנטרים את נתוני הנסיעה של הכלי כדוגמת מהירות סיבוב הגלגלים, זווית ההגה, קצב סיבוב הכלי סביב צירו, עוצמת הבלימה, מצב המצערת וכו'. TCS – מערכת בקרת אחיזה המונעת החלקה של הגלגלים בעת האצה חזקה. ABS – מונעת נעילה של הגלגלים בעת בלימה. HHC – מערכת למניעת הידרדרות לאחור, "מחזיקה" את הבלם עד לתחילת תנועה קדימה. DPS – מערכת היגוי דינאמי, המתאימה את רמת הסיוע בהיגוי בהתאם למהירות הרכיבה. D.E.S.S – מערכת אבטחה מקודדת דיגיטלית המגנה על ה-Spyder מפני גניבה. ללא מפתח D.E.S.S. מקודד, הכלי לא יניע.
מחיר ה-Spyder F3S יעמוד על 199,950 ₪.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_pack-shot.jpg)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can-Am Spyder F3 Limited:
גרסת האבזור השנייה של הספיידר מציעה אף היא תנוחת ישיבה ספורטיבית קרבית וכוללתמציעה בנוסף, על כל המוכר בגרסת ה-F3S, נוחות משופרת הכוללת מערכת מתלי אוויר מתכווננת באופן עצמאי, שמספקת נוחות נסיעה יוצאת דופן בכל תנאי דרך, תאורת LED, משקף מיגון רוח, בקרת שיוט, מתלה אחורי מתכוונן, חימום ידיות, משענת גב אינטגרלית ומדרכי רגליים למורכב, זאת לצד מושב נוח וגימור יוקרתי. הספיידר מציע כבר בדגם הכניסה מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' עם BRP Connect ו-Apple Car Playו לצד מערכת סאונד אודיו עוצמתית של BRP עם 6 רמקולים. ה-F3 Limited מציע בנוסף נפח אחסון נדיב של 139.5 ליטר המאפשר לקחת כל מה שצריך לטיול.
מחיר Spyder F3 Limited יעמוד על 249,950 ₪.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_SPYDER-RT-LIMITED-5.jpg)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can Am Spyder RT Limited:
גרסאות ה-RT מציעות רמות גימור שונות של הספיידר, המאפשרות רכיבה ממושכת עם אבזור נוחות משופר ופאר טכנולוגי. הגרסה השלישית של Can Am Spyder הינה ה-Can-Am Spyder RT Limited המציעה חווית רכיבה יוקרתית ונוחה. הכלי מציע עיצוב חיצוני יוקרתי הכולל תאורת LED ייחודית, גימורים כהים או פלטינה התואמים לצבע לצד עיצוב ארגונומי ומושך. הספיידר RT Limited מציע נוחות בלתי מתפשרת עם מדרכי תיור, מגן רוח אלקטרוני מתכוונן, תמיכת גב תחתון משופרת, חימום ידיות נהג, מושב נהג ארגונומי ומרופד מחומרים משובחים ותא מטען קדמי מרופד ומואר. גם בגרסה זו מוצעת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25 אינץ' עם BRP Connect ו-Apple Car Play, לצד מערכת סאונד אודיו עוצמתית של BRP עם 6 רמקולים. דגם זה מציע בלם חניה אלקטרוני בכל שלושת הגלגלים והוא כולל נפח אחסון עצום של 177 ליטר הכוללים שלושה ארגזים אחוריים.
מחיר Spyder RT Limited יעמוד על 267,950 ₪.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_SPYDER-RT-SEA-TO-SKY-1.png)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can Am Spyder RT Sea to Sky:
פסגת ההיצע והדגם יוקרתי ביותר של ה-Spyder בישראל. ה-Spyder RT Sea to Sky מציע את כלי הטורינג האולטימטיבי. שילוב בין עיצוב יוקרתי ומתקדם לבין אבזור טכנולוגי ונוחות בלתי מתפשרת. כלי המציע חווית נסיעה הקרובה לרודסטר פתוחה עבור שני הנוסעים ומיועד לנסיעה למרחקים ארוכים. ה- RT Sea to Skyמציע נוחות עם מושבי יוקרה, הכוללים חימום כסטנדרט ומעוטרים בתיפור Sea-to-Sky בשילוב גוון White Satin. הגלגלים בצבע מוקה, עם חישוקים בקוטר 16", מעניקים לכלי עיצוב טכנולוגי הגורם לראשים להסתובב. הכלי כולל משקף רוח קדמי, מתכוונן אלקטרוני, כנגד הרוח, כמו גם שני משקפי רוח צידיים מתכווננים המיועדים להגן על הנוסעים מפני רוח בנסיעות מהירות ארוכות וניתנים להורדה אלקטרונית, לטובת אווירודינמיות משופרת. כלי הטורינג האולטימטיבי של Can Am מציע אבזור נוחות מתקדם הכולל בין היתר מדרכי תיור, מגן רוח אלקטרוני מתכוונן, תא כפפות עם חיבור USB, חימום ידיות נהג, מושב נהג ונוסע מחוממים ארגונומיים ומרופדים מחומרים משובחים עם תמיכת גב תחתון משופרת. דגם זה מציע בלם חניה אלקטרוני בכל שלושת הגלגלים, לצד נפח אחסון עצום של 177 ליטר הכולל שלושה ארגזים אחוריים, בעוד תא המטען הקדמי מרופד ומואר. בדומה לשאר הגרסאות הבכירות גם גרסה זו כוללת את מערכת סאונד BRP אודיו עוצמתית משודרגת עם 6 רמקולים.
מחיר Spyder RT Sea to Sky יעמוד על 299,950 ₪.
Can Am Ryker
סדרת דגמי קאן אם רייקר מציעה אף היא את השילוב האולטימטיבי בין תצורת אופנוע אדוונצ'ר למכונית רודסטר קומפקטית עם מנוע בנפח 900 סמ"ק וגודל קומפקטי המייצר כלי מהיר, חד וזריז המתאים לחווית נסיעה עירונית ובינעירונית. בדומה לספיידר, גם לרייקר תצורת כלי רכב בעל שלושה גלגלים עם גלגל אחורי יחיד, המעביר את הכוח לכביש, בעוד שני הגלגלים הקדמיים מיועדים להיגוי.
תצורת הכלי הייחודי יוצרת עיצוב נחשק עוצר נשימה המושך אינספור מבטים עם חזית אגרסיבית ומגן שבכה (בגרסת הראלי) שמעליו מכסה מנוע עם לוגו BRP, בעוד שני הגלגלים הקדמיים כוללים בתי גלגל עם מאותתים וזוג צמיגי כביש R16 145/60 מלפנים בעוד החישוקים ושלדת הפלדה מושחרים. על השיכוך ברייקר אחראים, בולמים תוצרת SACHS, בעוד בדגמי ה-Sport וה-Rally מוצעים בולמים תוצרת KYB, עם עצמות עצה כפולות מלפנים, ומאחור בולם יחיד (מונו שוק) מולטי לינק. הקוקפיט של הרוכב כולל כידון היגוי, עם צג שעונים בגודל 4.5", כשמאחורי הקוקפיט מושב כפול לרוכב ולמורכב (כסטנדרט) המסתיימים עם גלגל אחורי בדומה לרכבי סופר קאר, עם צמיג בגודל R15 205/45. על הכוח ברייקר מופקד מנוע 900 סמ"ק, אף הוא מתוצרת Rotax, בעל שלושה צילינדרים המפיק הספק של 82 כוחות סוס. התמסורת ברייקר היא מסוג גיר רציף (CVT כולל הילוך לאחור) עם גל הינע (דרייב שאפט) אינטגרלי, אמין, המספק העברת כוח חלקה – ללא צורך בתחזוקה.
הרייקר יוצע בשלוש גרסאות שונות בישראל, במטרה להציע חוויית רכיבה מותאמת אישית עם חבילות אביזרים שונות לסוגי רכיבה עם עיצוב מותאם וצבעוני בהתאמה לאופי הרכיבה ברייקר:
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_RYKER-1.png)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can Am Ryker:
גרסת הכניסה של ה-Ryker כוללת כסטנדרט, בורר מצבי נהיגה (Eco ו-Sport), מערכת תאורת LED חזיתית לשיפור הראות והנראות בכביש, תאורת יום LED בחזית להבטחת הנראות והבולטות גם בשעות האור, UFit System – מערכת המאפשרת התאמה של מדרכי הרגליים, דוושת הבלם והכידון על מנת להגיע לתנוחת רכיבה וישיבה מיטבית עבור הרוכב (ההתאמה מתבצעת ללא צורך בכלי עבודה) ותא אחסון לטלפון הנייד. הדגם מציע מגוון מערכות בטיחות הכוללות: TCS – מערכת בקרת אחיזה המונעת החלקה של הגלגלים בעת האצה חזקה. ABS – מונעת נעילה של הגלגלים בעת בלימה. HHC – מערכת למניעת הידרדרות לאחור, "מחזיקה" את הבלם עד לתחילת תנועה קדימה. הרייקר כולל גם מערכת D.E.S.S – מערכת אבטחה מקודדת דיגיטלית (D.E.S.S.) מגנה על ה- Rykerמפני גניבה. ללא מפתח D.E.S.S. מקודד, הכלי לא יניע.
מחיר ה-Ryker יעמוד על 109,950 ₪.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_ONRD-SPY-MY24-Ryker-SPORT-DiabloRed-219401247-Studio-34FR-EU.jpg)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can Am Ryker Sport:
גרסת האבזור השנייה של הרייקר מציעה בנוסף, על כל המוכר בגרסת הכניסה של הרייקר, נוחות משופרת בזכות מערכת מתלים של KYB HPG עם כיוון עומס קדמי וארבע דרגות שיכוך בולם אחורי, בתוספת מושב ספורט נוח המיועד לרכיבות ארוכות לצד עוד מושב למורכב/ת מאחור, בתוספת תושבת MAX המאפשרת הוספת תאי מטען מאחור. ככלי המותאם יותר לנסיעות ארוכות כולל הרייקר ספורט גם בקרת שיוט כסטנדרט.
מחיר Ryker Sport יעמוד על 124,950 ₪.
![](https://www.drivetime.co.il/wp-content/uploads/2025/01/resized_RYKER-RALLY-2.png)
קרדיט תמונה – ליצרן
Can Am Ryker Rally:
הגרסה הבכירה של הרייקר, ה-Ryker Rally, מציעה שני מצבי רכיבה, רגיל ו-Rally Mode, מצב רכיבה ספורטיבי, המאפשר ביצוע קל של פניות בהחלקה (Drift). בנוסף לכך מציע, ה-Ryker Rally, תוספות באבזור החיצוני למראה קשוח יותר עם חבילת אבזור Rally הכוללת אגזוז Akrapovič, כידון Rally, כיסא Rally, מדרסי רכיבה משופרים, מגן שבכה קדמי משופר, מגן גחון, פילטר אוויר נוסף – חיצוני, מגיני בוץ Rally, חישוק אלומיניום Rally מחוזקים בצבע כסף, עם צמיגים קדמיים 145/60R16 וצמיג אחורי במידה של 205/55R15 המותאם לרכיבת ראלי. דגם הראלי כולל בנוסף עוד מספר יתרונות נוחות כדוגמת מגיני ידיים, מדרכי רגליים (פגים) עם ציפוי למניעת החלקה, בולמים קדמיים ואחוריים מתכווננים של KYB HPG עם ארבע דרגות שיכוך ומהלך מתלה גדול יותר.
מחיר Ryker Rally יעמוד על 139,950 ₪.