נהיגה נכונה היא בטוחה – LIFE IS GOOD


נהיגה היא פעולה מורכבת, לעיתים מלחיצה. פעולה הדורשת מאיתנו לחלוק את המרחב עם משתמשים נוספים. נהיגה טובה מחייבת תיאום גבוה בין הגוף והמוח ועיבוד מידע הנאסף מרוב החושים (נכון; חוש הטעם אינו משתתף…).
תאונות דרכים אינן מתרחשות במקרה. לכל תאונה ישנן גורמים; בד"כ מספר גורמים. לנו הנהגים היכולת לשנות את פני הדברים, על ידי שינוי צורת הנהיגה שלנו.

הבסיס לנהיגה הטובה והבטוחה הוא קודם כל רצון. רצון להשתפר מתוך הכרה באחריות הגדולה הרובצת על כתפנו שאנו נמצאים מאחורי גלגל ההגה. בעשרות שנות הדרכה, נתקלתי בנהגים ונהגות ששמו לעצמם מטרה להקשיב, ללמוד ולהשתפר וגם כאלה שלא. תמיד יהיו אנשים ללא כל מוטיבציה עצמית לנהוג טוב יותר.

הדרכת נהיגה – מוטיבציה להשתפר (צילום: אלון רון)

מודעות
אנו נוטים לחפש את האשמה בנסיבות חיצוניות בהן אנו נתקלים בכביש. אם נכיר בכך שלרוב הבעיה היא באופן בו אנו מגיבים לאותם נהגים אחרים או מכשולים, נוכל לשנות את המצב ולהשתפר.

קוראים לזה – מודעות. מודעות היא איסוף מידע מהחושים במקום דרך החשיבה. מודעות היא המפתח לשינוי ושיפור. העלאת המודעות מתרחשת כשאנו אוספים מידע מפורט יותר מהרגיל. האטה לקראת מעבר חצייה היא מודעות להולך רגל שעשוי לחצות את הכביש. הפחתה נוספת של המהירות, ליד מעבר חציה שמוסתר חלקית ע"י רכב, היא מודעות גבוהה יותר. לרוכבי אופנועים בד"כ מודעות גבוהה יותר, מנהגי מכוניות, לסכנה בצומת (בין אם מרומזר ובין אם לא). הסיבה – החשיפה לסכנה היא מוחשית יותר, כשההגנה פחותה. הם סומכים על עצמם בלבד.

מעולם לא ראיתי בסרטוני הנשיונל ג'אוגרפיק (ואני צופה הרבה…) אוכל עשב, מכל סוג שהוא, מרכז את המודעות שלו בחוש אחד, או בהיבט אחד של המתרחש. מדי מספר שניות, מזדקף אוכל העשב, מריח, מאזין ומביט. הסכנה נמצאת אי שם בין השיחים.

להלן מספר עצות ותובנות לנהיגה מודעת יותר, נכונה ובטוחה שעשויות להציל את חייכם:

  1. מבט רחוק – התמקדו בנקודה הרחוקה ביותר שניתן לצפות אליה. כך תרוויחו את המשאב החשוב ביותר בנהיגה: זמן.
  2. שימרו מרחק………..מהרכב שלפניכם – שוב, בנוסף לשדה ראיה טוב יותר, הפחתת מתחים, אתם מרוויחים יותר זמן להגיב.
  3. שנו מהירויות בהדרגה – שימוש תכוף בדוושת הבלם בכביש המהיר – מיותר. שמירת מרחק וצפייה לרחוק יאפשרו לכם להתכונן מראש לשינויי התנועה, להגיב מוקדם יותר ובאופן מתון יותר. הרפיה מוקדמת מדוושת התאוצה מבטלת את הצורך בבלימה חדה מאוחרת יותר (הערה: שימוש בדוושת הבלם בצורה מתונה, על מנת לאותת לרכב מאחוריכם על כוונת ההאטה שלכם, בכל זאת נדרשת במקרים מסוימים).
  4. זרמו עם התנועה – אל תהיו חריגים. קצב נסיעה אחיד עם הפרשים קטנים בין כלי הרכב עדיף על נסיעה איטית וגרימת האטה ועקיפות מיותרות לרכבים האחרים. בהשתלבויות, אם נדרש להאיץ לשם השוואת המהירות לתנועה, אל תחששו לסחוט את דוושת התאוצה, גם אם המנוע מייצר שאון רב.
  5. השתלבו בהדרגה – סטייה מנתיב חייבת להיות בזוית קטנה ככל האפשר, לא באופן חד ובצורה הדרגתית. גם אם פיספסתם במראת הצד את רוכב האופנוע המגיח לצידכם, ההשתלבות ההדרגתית שלכם תשאיר לו יותר זמן להבחין ולהגיב. שוב – זמן. (מיותר לציין כמובן, ששימוש קבוע באיתותים, על כל שינוי או כוונה, מייצר לנהג האחר יותר זמן להבחין, לעכל ולהגיב).                                  .                                                                                                                                                                                .
    נהיגה מודעת
  6. הביטו לצדדים, הסתכלו תכופות במראות – כל הבחנה מוקדמת של סכנה פוטנציאלית, מייצרת לנו יותר זמן לתגובה. מבטים לצדדים, במיוחד לקראת צמתים, עשויים לגלות לנו סכנה מתקרבת מבעוד מועד. הסתכלות היא הרגל – מבט אחד אינו מכסה את כל התמונה. מספר מבטים קצרים לסירוגין עדיפים על מבט אחד ארוך. מדי מספר שניות הציצו במראה. האיום נמצא גם מאחור. במיוחד לקראת האטה/עצירה/ פניה.
  7. שימרו על הגב שלכם – בכל עצירה הסכנה מאחור גדלה. לפני התקרבות לרמזור (ירוק) העיפו מבט לאיום מאחור. משאית ענקית הצמודה אליכם מאחור, לא תספיק להיבלם אם תבלמו בחוזקה בכדי להימנע מרמזור כתום. בהתקרבות לטור מכוניות העומד וממתין ברמזור, נסו להתקדם בהדרגתיות, והשתדלו להימנע מעצירה (ע"י נסיעה איטית ומתוכננת) בסוף הטור. במידה ואין ברירה ובכל זאת עצרתם, שימרו מרחק ביטחון שיאפשר לכם להימלט מרכב המגיע מאחור במהירות גבוהה. (סכנה זו קיימת במיוחד כשבכביש המהיר נוצר פקק והתנועה המהירה מגיעה במהירות לסוף הטור ומבחינה בו מאוחר מדי. זו אחת מהסיבות , אגב, לתמרור "גודש תנועה" אלקטרוני הנמצא למשל באיילון. נותן לנהגים להרויח, נכון – זמן.
  8.   שימו לב לתמרורים – התמרורים הם לטובתנו. תמרורי אזהרה מתריעים מפני הבא עלינו (בד"כ לרעה). מטרתם לתת לנהג מידע מוקדם על מנת שיוכל להרויח זמן ולתכנן. עשו לעצמכם תרגיל קריאת וזיהוי תמרורים בנהיגה הבאה שלכם. מחקרים מראים שנהגים מבחינים רק בכשליש מהתמרורים בדרך.                                                                                                                                                        .
    נהיגת לילה
  9. הדליקו אורות גבוהים – בלילה, בכביש הבינעירוני, כשאינכם מסנוורים רכב ממול, או רכב שאתם נוסעים בעקבותיו, תמיד הדליקו את האורות הגבוהים. המשמעות ברורה – אור נמוך מאיר למרחק 30 מטרים (לפחות), אור גבוה ל-100 מטרים. במהירות 90 ק"מ לשעה הרכב עובר 25 מטרים לשניה. אם נבחין במכשול על הכביש 30 מטרים בלבד לפני הפגיעה בו, הסיכוי להימנע מהתאונה – אפסי. לכן, גם אם החלפתם לאור נמוך להימנע מסינוור, החזירו את האור הגבוה מיד ברגע שאפשר!
  10. תהיו פסימיים בכביש – מכונית שעצרה בצד הדרך, עשויה להתחיל מיד בנסיעה שוב, הנהג עשוי לפתוח את הדלת. רכב שעומד להשתלב בצומת, עשוי להתפרץ בדיוק שכאתם קרובים אליו. כלב משוחרר על מדרכה, ירוץ לכביש ברגע כשתעברו בסמוך.  חישבו על התרחישים הרעים, אל תצפו לטוב ואל תסמכו על האחרים. כך לא תופתעו, כך תרויחו זמן.

לא מספיק להנהן בראש בהסכמה
את כל זאת ועוד, תוכלו לתרגל וליישם כבר בנהיגה הבאה שלכם. כמובן שנהיגה לא לומדים בהתכתבות, אך גם קריאה והעלאת מודעות עשויים לתרום את חלקם.
"זמן" זו המילה שחזרה הכי הרבה במאמר הזה (מוזמנים לבדוק אם יש לכם זמן…)
יצרני הרכב "מרפדים" את כלי הרכב באמצעים טכנולוגיים המיועדים לייצר לנו את הדבר החשוב ביותר בנהיגה – זמן.
מערכות המתריעות מוקדם יותר, אם הנהג לא הבחין. מכשול, סטייה וכד'. מערכות אוטונומיות המגיבות במקום הנהג אם זה לא הגיב בזמן. פנסים יעילים יותר לתאורה רחוקה וטובה יותר, וכד'.
במקומות מסוימים מאיטים את התנועה ע"י אמצעים שונים (תמרורים, פסי האטה, כיכרות) בכדי לתת לנהג יותר זמן לתגובה.
אבל בינתיים, את הזמן הזה יכולים,כל נהג ונהגת,  בעזרת מודעות גבוהה יותר, להרוויח בעצמם.

  • הכותב הינו מורה ומדריך ותיק לנהיגה  WWW.GALGALOVE.CO.IL
  • צילום תמונה ראשית – טל אבן

About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

ארבע על ארבע – כשהכלב מצטרף לנסיעה

Tweetנסיעה ברכב עם הכלב עלולה להיות מאתגרת ומסוכנת, אך, מנגד, היא יכולה להיות גם כיפית, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *