נהיגה בחול – לצלוח את הדיונה בשלום


נהיגה באזור שבו החול דחוס ומהודק היא משימה קלה להפליא. כל מכונית יכולה לעמוד בה, מכיוון שהלחות שבחול שומרת עליו מהודק ויציב. נסו לנהוג בדיונות בחודשי הקיץ ותגלו כי הסיפור שונה לגמרי. דיונות של חול רופף ורך מציבות לכם אתגר קשה יותר.

נהיגה בשטח אחד לא דומה למשנהו. נהיגה בשטח טרשי, לדוגמא, דורשת לרוב נסיעה איטית ומדודה. נהיגה בשלג תדרוש התחשבות במשטח החלקלק ואילו כשאתם יורדים לנהיגה בשטח חולי וטובעני, תידרשו לנהוג כאילו גנבתם את הרכב והמשטרה בעקבותכם. טוב, לא בדיוק – הכנו לכם מדריך קצר. תשקיעו בקריאה ותימנעו משקיעה.

נהיגה בחולמספר כללי "ייהרג ובל יעבור"

  • לא יורדים לשטח (ובטח שלא לדיונות) עם רכב שאינו תקין לגמרי! מערכת הקירור והשימון של המנוע לא פחות חשובים, כי ממש (אבל ממש!) לא בא לכם להיות תקועים עד שהמנוע יתקרר, עד שהערב יירד או עד שהחילוץ יגיע – הראשון שיקרה מביניהם.
  • לא יורדים לשטח ברכב בודד – מינימום רכב אחד נוסף.
  • לא יורדים לדיונות בלי ציוד מתאים – הציוד חייב להתאים גם לרכב וגם לסוג השטח (משטחי שפאלות יכולים לשמש אתכם יופי, בתנאי שאתם לא שוכחים להעמיס אותם על הרכב לפני שאתם יוצאים לטיול).
  • יש לכם מכונית בעלת הנעה קדמית? תעשו לעצמכם טובה ותישארו בבית. הגלגלים הקדמיים שלכם, קרוב לוודאי, יתחפרו למוות, כמעט מייד, בכל איזור בו החול רופף.
  • מכוניות בעלות הנעה אחורית מתמודדות טוב יותר – אבל אין תחליף ל-4WD, הנעה כפולה, או אם תרצו – 4X4. מערכת 4X4 ראויה עם טווח הילוכים נמוך ו- locked center differential תסתדר כמעט בכל דיונת חול.
  • אם יש לכם מכונית כביש-שטח, תוכלו להצליח חלקית בנסיעה בחול עמוק, אבל כנראה שלא בהרבה מקומות. חשוב מכך, ללא אופציית הילוכי כוח, ההילוכים הנמוכים אינם נמוכים דיים, ואתם עומדים מול סיכוי סביר למדי של התחממות יתר של הגיר האוטומטי, במקביל למהירויות נמוכות עד כדי גיחוך.
נהיגה בחול

מתחילים בנסיעה

בניגוד לנהיגה בשטח (שעליה כתבנו כבר בעבר כאן), הדבר המעשי הראשון שתצטרכו לעשות (בכל סוג רכב בו אתם נוהגים בחול) הוא להוציא אוויר מהצמיגים. הורידו את לחץ האוויר לרמה הנחשבת לנמוכה מכדי להשתמש בה בנהיגה בכביש. 12-15 PSI נחשבים ללחץ טוב – פחות אם יש לכם צמיגים צרים וגבוהי פרופיל הורדת לחץ האויר תלויה כמובן בסוג הצמיג.. זה מגדיל את "טביעות הרגל" של הצמיגים, ומאפשר להם לשייט מעל החול במקום לחפור תעלה בתוכו.

למותר לציין שברגע שאתם שבים לקרקע מוצקה, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא לנפח את הצמיגים מחדש. אפילו מספר הקילומטרים בין החוף לבין תחנת הדלק הסמוכה עלולים להזיק לצמיגים חסרי הנפח. שלא לדבר על כך שיכולות הפניה והבלימה שלכם הופכות למוגבלות עד לרמה מסוכנת.

נהיגה בחול

נהיגה בחול – כללי האצבע לנהיגה

  • לפני שנכנסתם לשטח החולי הסתכלו למרחק קדימה כדי לקבוע את קו ההתקדמות ואת נקודת העצירה שממנה יהיה לכם נוח להמשיך בנסיעה.
  • הקפידו על נסיעה רציפה, במהירות יחסית גבוהה וקבועה ממקום גבוה למקום גבוה.
  • הקפידו לבצע את העצירה במקומות גבוהים בלבד כשחזית הרכב פונה לכיוון הירידה. בעת העצירה, הקפידו להאט ככל האפשר ללא שימוש בברקסים, כדי שלא להשקיע את חלקו הקדמי של הרכב בחול.
  • היזהרו בעת חציית שיאי דיונות (ה"סכינים") אל תגיעו לשם מהר מידי, כי נפילה בצד התלול של הדיונה היא תוצאה הגיונית למדי במקרים כאלה.
  • כשאתם נוהגים על החול, הימנעו מפניות חדות. גלגלים המנסים לפנות דורשים הרבה יותר כוח להתמודד עם החול מאשר גלגלים הנוסעים ישר. גם צמיג עם לחץ אויר נמוך, עלול לרדת מהחישוק, בפניה חדה מדי.
  • אם אתם מרגישים שאתם מתחילים להתחפר, ישרו את הגלגלים עד שישתחררו וינועו שוב, ואז, תוכלו לנסות ולפנות. גם אם זה אומר לחזור אחורה, לגרוף את החול בחזרה למקומו ולנסות שוב, זה עדיין יהיה קל יותר מלחלץ את הרכב לאחר שהתחפר.
  • אם אתם מאבדים את תנופת התנועה קדימה, אל תסתובבו את הצמיגים במקומם עד שיחפרו לעומק. חזרו אחורה בעדינות. שימו שפאלה,/שטיחון/ קרטון או כמה ענפים ונסו שוב. אם האזור החולי קצר ויש מים בקרבתו, הרטבת נתיב הנסיעה תגרום לגרגירי החול להידבק זה לזה כדי לתת קונטרה לצמיג במקום לאפשר לו להתחפר פנימה. אל תנסו את התרגיל הזה עם מי השתייה שלכם, כאשר אתם רחוקים ממקור מים מתוקים .
  • הקפידו שהרכב השני ישמור מרחק מהראשון ולא ייכנס יחד לאותו שטח לא מוכר. אחרי הכל, מישהו יצטרך להישאר בחוץ כדי לעזור לכם אם תתחפרו.
  • למרות שהמדובר בחול ובקצב נסיעה שונה מהרגיל, צריך להקפיד על קצב הנסיעה האישי שמתאים לנהג וליכולותיו לתפעל את הרכב.
  • פקחו עיניים והיזהרו מהפתעות שמתחבאות בשטח – תלוליות, בורות ואפילו שברי עצים ובזנ"טים עלולים לגרום לכם לתקלות לא נעימות.
נהיגה בחול

מעבר לכל זה,
חשוב להגיע אל נהיגה בחול כשאתם מצוידים בהרבה סבלנות ולא נתונים תחת לחץ של זמן. שכן חווית נסיעה בדיונות יכולה להתחיל בהכי כיף שיש (רכב תקין, כשאתם יושבים במזגן), אבל, עד מהרה, המצב עלול להשתנות ולהפוך לבעייתי. רצוי שתגיעו מוכנים לסיטואציה ככל האפשר, לכל היותר, היא לא תקרה!


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

ארבע על ארבע – כשהכלב מצטרף לנסיעה

Tweetנסיעה ברכב עם הכלב עלולה להיות מאתגרת ומסוכנת, אך, מנגד, היא יכולה להיות גם כיפית, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *