האבסורד ׁׁ(שזה בעברית; חוסר היגיון, שטות מוחלטת, מה שמנוגד לשכל הישר) הוא, שכותב שורות אלה עוסק בהוראת נהיגה. עובדה שעלולה להביא מיד לתגובה של גיחוך, פליאה, פחד או כעס מצד הקוראים.
"מעודד נהיגה מהירה, לקיחת סיכונים" יקומו עלי לא מעטים.
אז זהו שלא; בדיוק כמו שעיסוק באמנויות לחימה לא מעודד בהכרח אלימות, ואולי בעצם ההפך.
נהג המחובר לרכבו, למלאכת הנהיגה, מאוהב בה, מעורב בה, נושם אותה, מרגיש אותה, הוא בד"כ נהג טוב יותר.
זהו נהג שעדיף עשרת מונים על הנהג העצל, המתנהל, הנאלץ לנהוג, שונא לנהוג, שנמצא רק במקרה מאחורי גלגל ההגה, שתקוע לא פעם בנתיב השמאלי ללא סיבה. וכן, הכתוב כאן מתייחס גם לנהגות.
פיג'ו 208 GTI כבר לא ממש צעירה (הושקה ב-2013 ). יש לה בורר הילוכים, דוושת מצמד, ובסך הכל שלוש דלתות. לא תמצאו בה מערכות בטיחות אוטונומיות, שיתערבו, או אפילו יתריעו על כשל בנהיגה שלכם. 208 GTI סומכת עליכם, מתמסרת אליכם, מאתגרת אתכם.
הנוסע במושב שלידי, נדרך מדי פעם, מצביע לפנים, משמיע קולות מוזרים. הוא לא רגיל למהירויות כאלה. מהירויות שהן אגב חוקיות, מהירויות שכלל לא ירגשו כשהרכב מתקדם בקו ישר. אבל העקומה החדה מתקרבת אלינו מהר ואני ממשיך עדיין להאיץ. הבלימה, אגב, תתרחש מאוחר יותר, סבלנות.
צריך לדעת לנהוג מהר – לנהוג מהר בכביש מפותל. כשרצועת האספלט ישרה, אפילו תלמיד נהיגה מסוגל להגיע למהירויות גבוהות. כל מה שנדרש ממנו זה לסחוט את דוושת התאוצה. לא צריך הרבה ידע, טכניקה, או מיומנות בקו ישר. זה בסך הכל דורש נחישות וזה מלווה לא פעם בניסיון להרשים או סתם טיפשות.
הדיוט ( אינו מתמצא בעניין כלשהו, חסר בקיאות; בוּר ), שינהג רכב חזק כדוגמת ה-GTI הזו וידחוף אותה לכיוון המגבלות, הוא בעצם גם אידיוט (טיפש, לא חכם). לא מעט מכוניות חזקות סיימו את דרכן תחת ידיהם של צעירים נלהבים מדי.
בינתיים, מתקרבת לה העקומה המוזכרת קודם לכן ובמהירות. הנוסע שלידי כבר מתמסר, מוותר, לא נותר לו אלא לסמוך. הרגל בועטת, הבלמים נושכים, המשקל מוטה לפנים. רגל ימין נדרשת גם לבלום וגם להעלות את סיבובי המנוע בו-זמנית, להתאים את מהירות המנוע להילוך הנמוך יותר שישולב מיד. איך זה יתכן?
טכניקת עקב-בוהן, אם כבר שאלתם.
טכניקה נהיגה ישנה המשמשת ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית, במיוחד בנהיגה ספורטיבית, תחרותית.
ישנם נהגים המשתמשים בטכניקה הזו בתנאים יומיומיים לטובת אפקטיביות ובעיקר על מנת ליצור נהיגה זורמת וחלקה יותר.
הפעולה כרוכה בהפעלת דוושת המצערת ודוושת הבלם בו זמנית עם רגל ימין, תוך הפעלה של המצמד עם רגל שמאל.
השימוש נעשה כאשר נדרשת בלימה והורדת הילוך/ הילוכים בו זמנית (לפני הכניסה לסיבוב), והיא מאפשרת לנהג להעלות ולהתאים את מהירות המנוע לקראת הורדת ההילוך. בכך נמנעת בלימת מנוע חריפה והעברת משקל/ טילטול הרכב לפנים ובכך הפרת האיזון העדין באחיזת הרכב.
* חשוב – אל תנסו זאת ללא הדרכה מוקדמת!
האדרנלין גבוה. הכל מסונכרן, מתוזמן, זורם. שום דבר אינו מקרי. הנהג, המכונית והכביש כיחידה אחת. במכונית כמו ה-208 GTI פעולות נהיגה נכונות מתוגמלות ביכולתה לפנות באופן מדויק. לשתף פעולה עם הנהג. האדומה הזו תבין שאתה רוצה לפנות ותפנה את חרטומה עוד קצת לתוך הפניה. גם אם הישבן שלה יאלץ לזוז קצת הצידה.
https://www.youtube.com/watch?v=rMTtbGyi2PA
במחיר דומה (135,000 ש"ח), ניתן בקלות לרכוש איזו יונדאי איוניק, או טויטה אוריס היברידית. בחיי שאלה הן מכוניות לא רעות בכלל; חסכוניות, ירוקות, עם מערכות בטיחות המתערבות כשאתם עסוקים בדברים אחרים. אבל הן לא 208 GTI, הן לא מכוניות לנהג שאוהב לנהוג.
בוודאי שהיא לא מושלמת- יש לה גם חסרונות. ראשית, לא נוח להשתחל למושב האחורי (הנוח מאוד לכשעצמו) . בורר ההילוכים רצוי היה שיהיה בעל מהלך קצר ומדויק יותר. גם רעש התהודה בתא הנוסעים במהירויות שיוט, המגיע מכיוון האגזוז, הוא לרועץ, אפילו קצת מטריד. אמרנו כבר – לא מכונית מושלמת.
אבל מכוניות מסוגה עושות לי חשק לנהוג. חשק לפנות, להאיץ, לבלום, לחייך ולחלום.