הקצב טוב, המילים פשוטות, המוסיקה ערבה לאוזן. אני מגביר את הווליום, מתופף על ההגה עם אצבעותי. השיר הזה שהנעים את זמני במהלך הנסיעה, הפך ללהיט. ולא, אני לא זוכר את שמו של השיר. כמו הרבה להיטים קליטים שתופסים את האוזן, כך גם מכוניות מסוימות מתמקמות להן בצמרת שוק הרכב.
קיה ספורטאז' היא דוגמא ללהיט שכזה. מהלך חכם של היבואן שהביא ב-2015 גרסה זולה לרכב אופנתי, השאיר את המתחרים ללא מענה והציב את הספורטאז' בראש הטבלה.
עברו להן חמש שנים, והספורטאז' התייקר לו. לקיה כיום חמישה דגמים מוגבהי קבינה, שלושה מהם קומפקטיים: ספורטאז', נירו, אקסיד, וכעת נוסף גם הדגם הרביעי- קיה סלטוס.
דגם קיה סלטוס אינו משווק באירופה כמו האחרים. סלטוס הוא בעל תקינה אמריקאית ואצלנו בישראל ניתן לייבא כלי רכב בעלי תקינה אירופאית ואמריקאית. כך, גדל לו המבחר ואיתו – גם ההתלבטות.
גם במידותיו ממוצב הסלטוס בין קטגוריית B-SUV לבין הקטגוריה הקומפקטית C-SUV. עם אורך של 4.37 מ' ובסיס גלגלים 2.63 מ' הוא גדול מפיג'ו 2008 (4.30מ' / 2.61מ') וקטן מאחיו הספורטאז' (4.49מ' / 2.67מ').

סלטוס צהוב עם גג שחור ברמת גימור EX הבכירה, נראה לא רע.
הוא גבוה, זקוף ומסוקס ושונה מהמראה האלגנטי-מעודן של האקסיד ה"אירופאי". פנים הרכב (למרות צג המולטימדיה הרחב בגרסה הבכירה ("10.25)) כבר פחות מלהיב – הגוונים אפורים, לוח המחוונים אינו דיגיטלי כולו ואיכות הפלסטיקים אינה מהגבוהות.
מאידך, אבל, גם לא תתקשו להתמצא ולתפעל את הרכב.
המרווח הכללי מלפנים ומאחור טוב והמושבים הקדמיים רחבים, אך ללא תמיכה עוטפת. מאחור מרווח, ביחס לקטגוריה הנמוכה יותר, וב-EX יהנו היושבים מאחור מפתחי מיזוג חשובים. אם גודל תא המטען מעסיק אתכם, אז אין לכם מה לדאוג – 468 ליטרים זה גדול.
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב הכולל מרכוז בנתיב, עמעום אורות אוטומטי, והתרעה על עייפות נהג. חסרים לנו כאן ההתרעה על רכב בשטח מת (החיונית במיוחד במראת צד שמאל – על פי התקן האמריקאי) ופעולה אדפטיבית של בקרת השיוט.
ברמת הגימור הזו מצויד הסלטוס במפתח חכם, ריפוד מושבים משולב בד ועור, בלם חנייה חשמלי, חימום מושבים קדמיים, בקרת ירידה במורד, שקעי USB ו-12 וולט, קיפול מראות אוטומטי, בקרת שיוט ואפילו התנעת רכב באמצעות השלט מחוץ לרכב, בדיוק כמו שהאמריקאים אוהבים.

נזכרנו שוב באמריקאים כשיצאנו לדרך. קיה סלטוס מכוילת על הצד הרך של הסקאלה כשמדובר במתלים. זה נעים ונוח כשהכביש משובח, פחות יעיל כשהדרך משובשת. הרכות הזו תבוא לידי ביטוי גם כשתעמיסו על הסלטוס כוחות צד. במילים אחרות, זה אומר ,שלנהג חובב הנהיגה יש פחות מה לחפש ברכבים מוגבהים שכאלה, ועוד פחות בכאלה המכוילים לצד הרך, כדוגמת הסלטוס. אם נוסיף לכך בידוד רעשים (רוח וכביש) לא מוצלח במיוחד ואת שאון המנוע בהאצה חזקה, נסכם כי הסלטוס שתרשים בהחלט בכל נהיגת מבחן מתונה, פחות תרשים כאשר תנאי הדרך והנהיגה מוקצנים.
כך גם לגבי יחידת הכוח. בשונה מהמקובל באירופה, שם מקובל כיום לצייד את כלי הרכב במנועי טורבו קטנים ויעילים או יחידות היברידיות, הסלטוס שלנו מציע מנוע בעל נפח גדול- 2.0 ליטר 149 כ"ס (ב-6200 סל"ד) ו-18.3 קג"מ ב-4500 סל"ד. קיה מצהירה שמדובר במנוע חדיש ומתקדם והעובדה שהוא מקושר לתיבת הילוכים רציפה, יוצרת ציפיות לצריכת דלק נמוכה. אבל, לצערנו, צריכת דלק ממוצעת של כ-11.5 ק"מ לליטר במהלך המבחן, לא ממש עומדת בתחרות מול הקונקורנציה הישירה.
הביצועים, לעומת זאת לא רעים. עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מ-10 שניות ותאוצות ביניים זריזות, הסלטוס הוא SUV שיודע לזוז. התיבה האוטומטית – רציפה המחולקת ל'תחנות' מדומות, מתנהלת כמצופה ממנה, אבל שילוב עם מנוע שנותן את תפוקתו בסיבובי מנוע גבוהים, מוציא קצת את החשק לסחוט את הדוושה הימנית.
סיבובי המנוע גבוהים (שמשמעם – שאון מנוע נוכח) המשולבים עם תיבה הדואגת להשאיר את השאון הזה לאורך זמן (כל עוד מאיצים) יוצרים ביצוע פחות אלגנטי מזה שהמתחרות של הסלטוס, כדוגמת סקודה קאמיק ופיג'ו 2008, מציגות.

לסלטוס יש את כל מה שצריך כדי להפוך ללהיט – הוא נראה טוב, מרווח, מאובזר וזול מהמתחרות בקטגוריה הקומפקטית אליה הוא קרוב במידותיו. את רוב משימותיו היומיומיות הוא יבצע היטב, והוא גם מגיע עם מוניטין של יצרן מוערך.
יחד עם זאת,
כמו בלהיטים פופולאריים רבים, ההאזנה וההתעמקות, עשויות, לפעמים, לגלות גם צלילים צורמים.
אם אתם מסוגלים להתמודד איתם לאורך זמן –
זו כבר החלטה שלכם…