נניח שהתקציב שלכם יכול להימתח עד ל-120,000 ש"ח. אתם רוצים לשבת מעט גבוה יותר ממשפחתית רגילה, וקורץ לכם פה ושם לרדת קצת לשטח.
אתם מעוניינים רק ברכב חדש, וקדימה – מתחילים לחפש.
בתקציב שכזה, מלך השטח יהיה ללא ספק, הסוזוקי ג'ימני. הגמד הזה הוא רכב שטח אמיתי, לכל דבר. את המס על יכולת השטח המופלאה שלו, תשלמו באיכות הנסיעה בכביש, תשלום גבוה למי שמבלה בעיקר בכביש. אז הלאה.
דאצ'יה דאסטר, מציע גם הוא במסגרת התקציב, הנעת 4X4 ויכולת שטח מפתיעה. לא כמו הגמד המדובר ממקודם, אבל עבירות נחמדה בהחלט. אבל מה – אין גיר אוטומט. ויתרתם, נמשיך.
נשארנו עם החבורה הזו- סקודה ייטי, סוזוקי קרואסאובר וויטארה, רנו קפצ'ור, סאניונג טיבולי וניסאן ג'וק.
אבל יש עוד אחת – פיג'ו 2008.
2008 החדשה
ה-2008 הושקה ב-2013, כגרסת קרואסאובר מוגבהת לסופר מיני ה-208. ההעדפה כיום היא לשבת גבוה יותר ולהראות ברכב דמויי "שטח". מין אופנה שכזו.
מתיחת הפנים שעברה ה-2008 לאחרונה, עשתה לה רק טוב. לא עוד תיבת הילוכים רובוטית מעצבנת או אוטומטית עם ארבעה הילוכים בלבד, אלא שילוב חשוב ומוצלח בין מנוע לתיבה האוטומטית.
ה-2008 נושאת בקרבה, מנוע טורבו קטן נפח (1.2 ליטרים בעל 3 בוכנות 110 כ"ס), שמפיק מומנט וזמינות כוח מצוינת. זהו מנוע שקצר שבחים רבים ובשידוך עם התיבה האוטומטית החדישה (אייסין 6 הילוכים), השילוב הוא נהדר. החלפת ההילוכים חלקה ומהירה, המנוע מגיב כמעט בכל קשת הסל"ד וצייתן לדוושת התאוצה, תענוג.
גם שינויי העיצוב תרמו למראה מעט רבוע יותר, במיוחד בחזית – מראה קצת יותר קשוח, כראוי ל"רכב שטח". ה-2008 גבוהה מאחותה, ה-208, אך לא גבוהה בהרבה (10 ס"מ בלבד) ובהתאם, גם עמדת הנהג.
רכב ההדגמה שקיבלנו למבחן ב-DRIVETIME, ברמת גימור "אקטיב", מצויד ב"ערכת שטח" הכוללת מערכת "GRIP-CONTROL" וצמיגים רב-עונתיים. "אקטיב" יקרה ב-5000 ש"ח מ"אקטיב-גו" ללא התוספות הנ"ל (וחלונות מושחרים מאחור) ומחירה עומד על 120,000 ש"ח.
ה-2008 נהדרת בכביש. הדבר הראשון הבולט במיוחד היא נוחות הנסיעה. כיול מתלים מצוין מבודד את הנוסעים ברכב ומושבים קדמיים נעימים משלימים את העבודה. העובדה שפיג'ו התחכמו ובנו לוח מחוונים מעל הגה קטן קוטר, לא הפריעה לי. נהפוכו – יש בזה משהו טבעי שמתרגלים אליו די מהר. מה שחשוב יותר, שהחבילה הכוללת – מנוע, גיר, שילדה – יוצרת מכונית נעימה וקלילה מאוד לנהיגה. נגדיר אותה אפילו – כייפית.
אז עכשיו נרד גם קצת לשטח.
בכדי שמכונית תוכל לצלוח את השטח ללא נזקים ומבלי להיתקע, דרושים מספר תנאים: ראשית, שהגחון יהיה מוגן או מספיק גבוה מעל הקרקע. ה-2008 מספקת מרווח גחון מינימלי של 16 ס"מ בלבד-מעט מעל למשפחתית רגילה (לשם השוואה ל"רכב שטח" מרווח גחון מינימלי של 20 ס"מ בממוצע). התוצאה – יש לנסוע בזהירות יתר בכל שטח שאינו שביל כבוש.
שנית – דרושה אחיזת צמיגים על מנת שאלה לא יחליקו ויתחפרו על משטחים חלקלקים. הפתרון היעיל ביותר היא מערכת הינע 4X4 שבה ארבעת הצמיגים נושאים בנטל המשיכה. רכב הנעה קדמית מתקשה במיוחד בטיפוס עליה, אז משקל הרכב נשען על אלה האחוריים והקדמיים חסרי אחיזה ותועלת. במשטחים חלקלקים כגון שלג, חול, בוץ וכדומה, יישלח הכוח רק לגלגל אחד ודווקא לזה בעל האחיזה הפחותה. האשם בכך – רכיב בשם דיפרנציאל. התוצאה – כל כוח המנוע מתנקז לגלגל הלא יעיל והרכב נותר לעמוד במקום, בעוד הגלגל מסתחרר במקומו.
אז מה זה GRIP CONTROL?
מערכת שתפקידה ליצור אחיזה אופטימלית בהתאם לסוג הדרך עליה נוסע הרכב. מצב "נורמאלי", נסיעה על כביש שבה מופעלות מערכות בקרת המשיכה ובקרת היציבות. מצב "שלג", "מצב בוץ", "מצב חול" ומצב "ניתוק מלא של מערכת בקרת היציבות". בכל המצבים הנ"ל, בעזרת שינוי בניהול המנוע, הגיר והגבלת החלקת הדיפרנציאל (ההוא שאשם ), מנסה המערכת להתגבר על איבוד האחיזה ולאפשר המשך נסיעה קדימה. פיג'ו מציידים את הדגמים בעלי ה-GRIP CONTROL בצמיגים רב עונתיים עם אחיזה משופרת על משטחים חלקים. לטענתם, תפקוד המערכת אופטימאלי, בשילוב עם צמיגים שכאלה. אגב, צמיגים אלה פחות מוצלחים לנסיעת כביש (כמו אלה שב"אקטיב-גו" ללא המערכת). איך זה עובד בפועל? על שלג לא ממש ניסינו, המערכת איפשרה התקדמות מעט טובה יותר בשטח חולי, או חלקלק. לא תחליף אמיתי למערכת הנעה כפולה.
פיג'ו 2008 היא מכונית נוסעים קטנה מוגבהת. ככזו, היא תשרת משפחה קטנה ביעילות ובנוחות. יכולת הכביש שלה ואיכות הנסיעה היא ברמה גבוהה, אתם תהנו לנהוג ולנסוע בה. בנהיגה רגועה גם לא תידרשו לבקר תכופות בתחנת הדלק (16.5 ק"מ לליטר ממוצע ריאלי). אם הגלגלים שלכם לא ירדו ממצע האספלט ואתם לא גרים באזור מושלג ה-2008 "אקטיב-גו" הזולה יותר, תתן לכם את התמורה הטובה ביותר. מערכת ה-GRIP CONTROL ב"אקטיב" ( בשילוב הצמיגים הרב עונתיים ) תאפשר לכם להגיע מעט רחוק יותר לעומק השטח, או השלג. אבל גם אם תישארו תמיד רק על הכביש, ה-2008 היא בחירה מצוינת.