פיג'ו 108 היא מכונית מיני – מכונית מינימליסטית. עם אורך כללי של פחות משלוש וחצי מטרים ומקום לארבעה נוסעים, ההצהרה העיקרית שלה היא – חיסכון.
קלה לחניה, זולה לרכישה וחסכונית בעלויות, בצריכת הדלק.
מגזין DRIVETIME ערך בדיקת צריכת דלק בתנאים זהים לחלוטין, אך עם סגנונות נהיגה שונים; נהיגה חסכונית ונהיגה נמרצת. ההבדל משמעותי, אך האם תצליחו לרסן את עצמכם ולנהוג בצורה מאופקת – חסכונית?
פיג'ו 108 היא אחות תאומה לסיטרואן C1 ולטויוטה אייגו. שיתוף פעולה בין היצרניות (המשתפות פעולה גם בייצור רכבים מסחריים). השלישיה הנ"ל הושקה ב-2014 ולכולן מנוע טויוטה בנפח 1.0 ליטר בגרסאות ידניות או רובוטיות. ה-108 היא היחידה המיובאת גם בגרסת מנוע 1.2. מנוע Puretech מתוצרת פיג'ו. גרסה זו מיובאת עם גיר ידני בלבד והיא זו שעמדה לרשותנו למבחן.

מבחן צריכת הדלק
מסלול המבחן בן 108 הקילומטרים, שהחל בתחנת דלק ברעננה הכיל מגוון תנאי נהיגה שונים – עירונית, בינעירונית ודרכים מהירות. רעננה- הרצליה – רמת השרון – רמת החיל – רמת גן – מחלף תל השומר – כביש 4 – כביש 1 – מחלף ענבה – כביש 431 – כביש 4 – מחלף תל השומר – רמת גן – זבוטינסקי – מחלף גהה – כביש 4 – מחלף מורשה – כביש 5 – מחלף קסם – כביש 6 -מחלף חורשים – כביש 531 – רעננה.

בדיקת לחץ אויר – 33 PSI בכל הגלגלים. משאבה זהה שימשה לכל התידלוקים בתחנת הדלק בפארק רעננה. מילוי מיכל מלא ואיפוס מחשב הרכב, הפעלת אפליקציית ניווט לגיבוי, נהג יחיד וחלון אחד פתוח .
המטרה – נהיגה במסלול זהה לחלוטין בתנאים דומים (בשעות ללא עומסים), אך בסגנונות נהיגה שונים מהותית.
סגנון 1 – נהיגה חסכונית: לא ממהרים לשום מקום, החלפות הילוכים מוקדמות (לא מעבר ל-3000 סל"ד), ניצול מומנט התנועה, ליטוף של דוושת הגז. ללא האצות חריפות, ללא בלימות מיותרות. דרוש תכנון נהיגה לרחוק: לצפות תרחישים מראש, להתאים את מהירות הנסיעה על מנת להימנע מעצירות שלא לצורך. מהירות נהיגה מרבית – 100 קמ"ש (מגביל מהירות כויל למהירות הזו).
סגנון 2 – נהיגה נמרצת: ממהרים, אך לא מתפרעים. משיכת הילוכים על מנת להאיץ. חיים מרמזור לרמזור, חיפוש נתיבים פנויים והשגתם , גם אם נדרש לעקוף. מהירות נהיגה מרבית – 130 קמ"ש (מגביל המהירות כויל למהירות זו).
בשני הסגנונות לא הוקצנה הנהיגה. גם בסגנון החסכוני לא עוכבה התנועה מאחור וגם בסגנון הנמרץ, התבצעה הנהיגה בעיקרה כחוק.

התוצאות
המסלול בן 108 ק"מ התבצע תחילה בסגנון נהיגה חסכוני. לא היה קל לשמור על איפוק שכזה בנהיגה; להניח רגל קלילה על דוושת התאוצה ולהיעקף על ידי רוב המכוניות (עדיין היו כמה זוחלים שנעקפו). בסיום המסלול נרשמה מהירות ממוצעת של 52 קמ"ש והוא ארך 2:05 שעות.
בסגנון נהיגה הנמרץ יותר, ארכה הנסיעה 1:46 שעות, (19 דקות מהר יותר) עם מהירות ממוצעת של 61 קמ"ש. זו כבר הייתה חווית נהיגה מהנה יותר, נמרצת ומשוחררת. טוב שביצענו אותה בנסיעה השנייה, כי הסבלנות כבר פקעה לה אחרי השעתיים הראשונות המייגעות.
מחשב הדרך שברכב רשם תצרוכת דלק של 4.5 ליטרים לכל 100 ק"מ (22.22 קמ"/ליטר) בנהיגה החסכונית, ו-6.6 ליטרים (15.15 ק"מ/ליטר) בזו הנמרצת. עוד הודיע לנו מחשב הדרך, שאם נמשיך בסגנון הנהיגה הנוכחי, טווח הנסיעה הנותר עומד על 312 ק"מ (חסכוני) לעומת 256 ק"מ (נמרץ).
משאבת הדלק רשמה צריכה (לאחר תדלוק חוזר בסיום כל נסיעה) של 4.37 ליטרים ו-6.96 ליטרים בהתאמה.
עלות הנסיעה החסכונית (לפי 6.26 ש"ח לליטר בנזין 95) הייתה 27.39 ש"ח בחסכונית ו – 43.59 ש"ח בנמרצת.
על צג שעון הדלק לא נרשם שינוי בנהיגה החסכונית ואילו בנמרצת, הוסרה קוביה אחת מגרף השעון. מיכל הדלק ב-108 מכיל 35 ליטרים.
מסקנות
סגנון הנהיגה הוא שקובע את צריכת הדלק. על מנת להשיג צריכת דלק טובה נדרש, בנוסף לתחזוקה נכונה של הרכב (לחץ אויר תקין, מנוע מטופל ומכוון, פינוי משקל לא נחוץ מתא המטען וכד'), גם לנהוג באופן מחושב
זה לא קל, במיוחד כשממהרים, במיוחד כשהלחץ היומיומי מרחף מעל. נהיגה חסכונית היא נהיגה הדורשת תכנון חכם ולא תגובות ספונטאניות.
המבחן נערך אמנם על רכב ידני הדורש תפעול מדויק של תזמון החלפות הילוכים, אך גם תיבה אוטומטית יודעת לעשות את המלאכה. לפעמים אפילו טוב יותר מהנהג הממוצע. גם בתיבה האוטומטית, הנהג הוא זה שמכתיב לתיבה את אופן החלפת ההילוכים. זו מחליפה את ההילוכים ע"פ דרישת הנהג – רגל עדינה על דוושת התאוצה תניב החלפות מוקדמות ולהפך.
האם שווה לכם להתאמץ על מנת לחסוך? תעשו את החישוב בעצמכם. אם את הדלק אינכם משלמים בעצמכם, סביר להניח שמידת הלחיצה על דוושת הגז פחות מעניינת אתכם. אגב, נהיגה חסכונית משתלמת כלכלית גם במובנים נוספים כמו שחיקת בלמים, צמיגים ובלאי כללי לרכב. אישית, אני נוהג בסגנון רגוע, אך לא נרפה כמו שנדרשתי בנהיגה החסכונית במבחן. נהיגה נמרצת (בגבול מסוים) היא לעיתים גם בטוחה יותר ובטח שמהנה יותר.
פיג'ו 108 1.2 ידנית
כמכונית מיני בסיסית, ל-108 הזו יש המון קסם. בגרסת ה-1.2 הספק של 82 כ"ס. כשזה מיועד להניע 865 ק"ג בלבד, המשמעות היא נמרצות ועליצות.
מנוע שלושת הצילנדרים של פיג'ו, אמנם מרעיד את מרכב הרכב בעמידה וזה לא תמיד נחמד, אך יחד עם זאת מומנט של כמעט 12 קג"מ ב-2750 סל"ד, מזיז את הקטנה הזו בקלילות ובכל הילוך.

העיצוב חמוד ואלגנטי, תא הנוסעים צעיר ועמיד והנהיגה ב-108 קלילה ונעימה. זה אומר שתיבת ההילוכים הידנית (אין אוטומטית בגרסת ה-1.2) נוחה לשימוש, תנוחת הנהיגה טובה ונוחות הנסיעה מפתיעה, על אף הגלגלים הקטנים. גם המושבים לא היו מבישים רכב יקר יותר.
הכוונה למושבים הקדמיים, כי אלה האחוריים מצומצמים וקצרים מדי. לאלה הספונים מאחור גם אין אפשרות להוריד את החלונות, אלא לפתוח צוהר בלבד. אוטו קטן ומינמליסטי אך מדוע להתקמצן על כיוון מראות חשמלי בגרסה הזו? גם כשמדובר במכונית שעולה 66,000 ש"ח, קצת מביך לבקש מהנוסע לכוון מראה ימנית עבורך.
לפיג'ו הסטורית מכוניות קטנות ומצליחות מסידרה 1: 106 הייתה מכונית שכייף לנהוג בה, 107 היא הבסיס ל-108 והייתה אחת שכונתה 104.

פיג'ו 104 יוצרה בין השנים 1972-1988, כמענה לפיאט 127 ורנו 5 והייתה בזמנו המכונית הקצרה ביותר בעלת 4 דלתות עם אורך של 3.58 מ'. כ-10 ס"מ יותר מ-108.
עם מנוע בנפח 1.2 בעל ארבעה צילנדרים והספק של 57 כ"ס, התמודדה ה-104 עם משקל בן 800 ק"ג. 65 ק"ג פחות מנינתה המודרנית.
ה-104 זינקה למהירות 100 קמ"ש ממצב עמידה תוך 16 שניות (10.9 ב-108) והגיע למהירות מרבית של 145 קמ"ש (170 קמ"ש).