תפיסות. הן אלה שמנחות אותנו לראות מותג מסוים כטוב או רע. לרוב, תפיסות גורמות לנו לקבל החלטה ולחרוץ את גורלו של המוצר גם אם לא בדקנו אותו לגופו.
ובכן, נפח המנוע, עדיין עומד אצל רבים כשיקול מרכזי לכדאיות קניית רכב כזה או אחר.
"1,600 סמ"ק כן. 1,400 סמ"ק חלש ולא ראוי למשפחתית". האמנם?
האם באמת נפח המנוע קובע? הרי הרוב המוחלט של צרכני הרכב לא יודעים כלל מהי משמעותו של "נפח המנוע", שבעצם מחשב את מהלך הבוכנה כפול שטח הבוכנה כפול מספר הבוכנות (צילינדרים); האם הנפח לבדו יקבע אם "האוטו סוחב" או שלא? היכן נכנס מגדש הטורבו למשוואה שלהם?
ובכן חברים, הסקודה אוקטביה 1,000 סמ"ק (אכן, אלף סמ"ק), שלושה צילינדרים, טורבו – עושה עבודה נפלאה ומציעה כוח זמין. איך, אתם שואלים? ועוד ברכב משפחתי גדול עם בגאז' של 568 ליטרים שלמים? ובכן, יחד עם מגדש הטורבו, המנוע הזה, גם אם צנום נפח, מייצר 115 סוסים ומומנט של לא פחות מ-20.3 קג"מ.
בהספק הזה בדיוק, אגב, התהדרה לה בשנות השמונים מכונית הספורט הלוהטת, פיז'ו 205GTI האגדית. ההיא חצתה את קו המאה קמ"ש ב-9.2 שניות. האוקטביה פה ב-10.0 שניות זריזות.
אז ברשותכם נמשיך הלאה, אחרי שהפרכנו את דוקטרינת ה"רכב-משפחתי-קטן-נפח-שבטח-חלש-עד-מאד", ונתחיל לבדוק אותו לגופו. והפעם, בקשה קטנה- הסתכלו דווקא על הקנקן. לא על נפחו (בליטרים).
במגרש החניה
את פניי קיבלה האוקטביה הזו בכחול עמוק, "Race blue metallic". אנשי היבואן ידעו היטב מה הם עושים, עם צבע שמאד מחמיא לאוקטביה הזו, שגרם ללא מעט ראשים ברחוב להסתובב, אולי מעיצובה הכולל המרשים, אולי מהאסוציאציה המידית לאחותה השרירית, ה-RS, שהצבע הזה מאד מזוהה איתה.
חזית הרכב נראית שרירית, עם מכסה מנוע בעל קימורים נאים ומציגה יחידות תאורה מעניינות, עם נורות לד אלגנטיות אנכיות בצדדים, מעל לפנסי ערפל גדולים.
צדי הרכב וחלקו האחורי מאד קרובים בעיצובם לאוקטביה הקודמת, כאשר חישוקי ה-17" המתקבלים ברמת הגימור הגבוהה בה נהגנו, הExclusive, מאד מחמיאים לה.
המראה החיצוני בכללותו הרמוני, מגובש ונותן תחושה של מכונית חסונה ואיכותית.
התחושה הזו מלווה אותנו גם עם כניסה לרכב. המושבים התומכים מקבלים את פנינו, וכך גם מערכת המולטימדיה החדשה והאינטואיטיבית של הקונצרן, שהפכה מהודרת למראה מבעבר, כאשר גם כפתורי התפעול בצידי המסך הפכו (בגרסה זו) לכפתורי מגע. התחושה שמיד מתקבלת היא שאיכות החומרים טובה, וגם שילובי הצבעים טוב.
המושב האחורי התגלה כנוח ומרווח מאד, ודלת תא המטען, אולי אחד הג'וקרים של הרכב הזה, נפתחת כדלת חמישית עם החלון האחורי, וזאת למרות שהרכב נראה כרכב סדאן, ומגלה תא מטען עצום, בכל קנה מידה, עם סף הטענה נוח ורחב, ורשתות לעיגון מה שנמצא שם; בונוס קטן נוסף שמתקבל פה בשל קיומה של דלת חמישית, הוא מגב לחלון האחורי, פריט קטן אך פונקציונלי מאד, שנעדר מרכבי סדאן טיפוסיים.
תמוהה בעיני בחירת היצרן בגוונים של שעוני המהירות והסל"ד, ובמספרים שעליהם. גם לפי דן תורן, לבן על לבן לא עובד טוב במהלך היום, וקשה מדי לזהות במבט חטוף את המהירות של הרכב במד האנלוגי, עם זאת, תאורת המחוונים בלילה ברורה ומובנת.
האבזור עשיר, וכבר בגרסת הכניסה, Ambition, שמחירה 127,990 ₪ ,מקבלים בקרת שיוט, בלותוס', בקרת אקלים מפוצלת ופתח מיזוג אחורי, מסך 6.5" צבעוני, 8 רמקולים וחישוקי סגסוגת 16".
מאגף הבטיחות מתקבלים גם מערכת התראת תשישות נהג, התראה על סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, המבצעת בלימת חירום במידת הצורך, 7 כריות אויר, ו-hill hold למניעת התדרדרות לאחור בזינוק.
גרסת הביניים, Style, שמחירה 133,990 ₪, מוסיפה בין היתר גם מסך גדול יותר בגודל 8", מערכת שמע משופרת ואפשרות חיבור לטלפונים ניידים, ריפוד מושבים מהודר יותר, חלונות כהים מאחור ומושב נוסע מתכוונן לגובה.
גרסת הקצה, Exclusive, שמחירה 139,990 ₪, מגיעה גם ניטור שטח מת ((blind spot monitoring, עם התנעה וכניסה ללא מפתח, חיישני חניה אחוריים מקוריים ומצלמה עם קווים מנחים, ידיות הילוכים על גלגל ההגה וחישוקי 17" נאים.
מניעים
מנוע האלף סמ"ק מפתיע לטובה. הוא שקט מאד, פעולתו חלקה, וגם אם עצמתו לא מקפלת את האספלט שנמצא מתחת לגלגלים, הוא מספק ביצועים מצוינים, וודאי כאלו שיספקו את הרוב המכריע של הנהגים, ומגיע די מהר למהירויות שיוט, בהן הוא מרגיש מצוין.
הגיר הרובוטיDSG המפורסם של הקונצרן, בעל שבעת יחסי ההעברה, מסייע אף הוא לכך שיחסי ההעברה הם קרובים, ולא נוצרים "בורות" של העדר כוח בין הילוכים.
מביני דבר יבחינו וישמעו כי מדובר במנוע בעל שלושה צילינדרים, אך בשל היותו כה שקט, לאיש כנראה העניין לא יפריע. עם זאת, מערכת ה"עצור/סע" שמדוממת את המנוע ברמזורים ומעירה אותו לחיים עם עזיבת דוושת הבלם, אינה כה חלקה עם המנוע הזה, וההתנעה לעיתים ארוכה מדי, רועדת ומעט לא נעימה. אני, בכל אופן, מצאתי עצמי מנטרל את המערכת בכל התנעה ראשונית של הרכב.
מדוממים
האוקטביה אלף התגלתה כמכונית משפחתית הנותנת תמורה גבוהה מאד למחיר.
היא איכותית, מרווחת מאד, נהנית מתא מטען אדיר (וזה אחד השיקולים המהותיים בבחירת משפחתית), מאובזרת ואינטואיטיבית לשימוש; המנוע נמרץ ומבצע, ויספיק לכל מטלה ומטרה, ודאי אלו היום יומיות של המשפחה הממוצעת, או הנהג הממוצע שמתנהל בין ובתוך פקקים.
אך אם אתם מאלה שזוממים לנהוג לשם הנהיגה, ומחפשים ריגושים גדולים יותר מהמנוע, אך עדיין לא יכולים להתפשר על צרכי המשפחה, אתם תמיד יכולים לבחור במנוע ה-1.4 150 כ"ס, או אף במנוע ה-1.8 180 כ"ס הבריון, ולהוסיף 10,000 ₪ או 13,000 ₪ בהתאמה על מחיר ה-1.0 Exclusive, כאשר גם הן ברמת הגימור הגבוהה, ה-Exclusive.