סיאט ליאון – קומפקטית, אבל גדולה


סיאט ליאון היא מכונית קומפקטית. לפחות בהגדרתה. C-segment אם תרצו.
הקטגוריה האירופאית הזו מתייחסת ל-"Medium cars", או "Small family car".
"קומפקטי" במילון פירושו – "מצומצם; שמידותיו הוקטנו ככל שניתן על מנת שיתפוס כמה שפחות מקום".

אבל הקומפקטיות של היום כבר לא ממש קומפקטיות.

סיאט ליאון היא בת הדודה הלטינית של פולקסווגן גולף. רק שהיא חצופה יותר וצעירה יותר ברוחה.
הנה נחתה לה כאן הליאון בדור הרביעי שלה: תפחה במידותיה עם 4.38 מ' (8.6+ ס"מ) באורך ובסיס גלגלים שהתארך ל-268 ס"מ (6.8+ס"מ) – לעומת הדגם שהוחלף.

נחזור לרגע ברשותכם, 30 שנה לאחור. אני מעיין בקטלוג הרכב הגרמני Auto Katalog ונוכח שהגולף משנות ה-90 (דור 2) הייתה קצרה ב-40 ס"מ ובעלת בסיס גלגלים קצר ב-20 ס"מ ממכונית המבחן שלנו. לא מעט. גם רוחב של 1.66 ס"מ לעומת 1.80 מ' מבהירים עד כמה "קומפקטי" הוא מושג יחסי.

אבל את ההלם העיקרי, בהשוואה הזו, מספק נתון משקל כלי הרכב – גולף 1.6 GL שקלה 870 ק"ג. ליאון 2021 כבדה מאותה גולף משנת 90 במעל 400 ק"ג.

סיאט ליאון

בכל זאת קומפקטית…
בין הסיאט ליאון הקומפקטית המודרנית לסקודה אוקטביה המשפחתית המתבססות על פלטפורמה משותפת – MQB-EVO, מפרידים לא פחות מ-30 ס"מ באורך המרכב. מאידך- בסיס הגלגלים זהה.
אוקטביה היא מכונית מאוד מרווחת. גם הליאון החדשה. את ההבדל הגדול בין קומפקטית למשפחתית תגלו בממדי תא המטען. תא המטען של המשפחתית בגודל מלא, מוסיף 173 ליטרים לעומת זה שבקטומת הזנב המכיל 380 ליטרים בלבד, אגב – כמו בדגם היוצא.

סיאט ליאון החדשה נראית טוב. עדיין שומרת על קווי עיצוב מזוהים למותג, לא נוטה לעיצוב מוגזם וצעקני ונראית טוב יותר, לטעמי, דווקא מאחור. מעצבי תא הנוסעים שמרו גם הם על איפוק שאופייני לקונצרן, אבל הקנו לליאון מראה מודרני, נאה ונקי. כמו באוקטביה, גם כאן בורר מצבי ההילוכים הוא כפתור נע לפנים ולאחור, יעיל ופשוט, המסתייע במנופי שליטה ידנית מההגה. חומרים איכותיים, תאורת פנים מרשימה ומסך מגע (״8.25) המרכז את רוב הפעולות, מסכמים את ההתרשמות. עוד נוסיף, כי המושבים הקדמיים סבירים, המרחב מאחור מצוין, תודות להגדלת בסיס הגלגלים, ושדה הראיה לנהג, אף הוא, טוב מאוד.

סיאט ליאון

החידוש ביחידת ההנעה של הליאון מתבטא במערכת מיקרו-היברידית (48V) המצטרפת למנוע בנזין – טורבו 1.5 ליטר, 4 צילינדרים בהספק 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ. העסק מחובר לתיבת הילוכים רובוטית כפולת-מצמדים, כמו שהיה בדור היוצא. התוספת החשמלית כאן, הופכת את הליאון למכונית העונה להגדרה מיילד- הייבריד. המנוע החשמלי הזעיר יתערב באותם מקומות בהם נדרש מומנט מסוים להזזת הרכב. תוכלו, למשל, להבחין כי מנוע הבנזין כבה לפרק זמן קצר במהירויות שיוט רגועות (מחוג מד הסל"ד צונח לספרה – 0) וגם מערכת ה-STOP&START הופכת לפחות מטרידה. זה מקזז בצריכת הדלק ובפליטת מזהמים. צריכת הדלק, אגב, תתייצב בנהיגה ממוצעת על כ-14 ק"מ לליטר – לא רע ביחס לביצועים – זאת בתנאי שלא תפיקו מיחידת ההנעה הזו את המקסימום: כמו, למשל, להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.4 שניות.

מכונית קומפקטית מתאפיינת, בד"כ, בניהוג משופר בגלל סרחי עודף קטנים של המרכב מעבר לגלגלים. ליאון זריזה ונעימה לנהיגה, והכיול הנוקשה שלה, שגובה את מחירו בנוחות הנסיעה העירונית, מתגמל בניהוג זריז ומהנה בכבישים המפותלים. מחוץ לעיר, בכביש המהיר, הליאון נעימה ומבודדת היטב מרעשי המנוע.

סיאט ליאון

תודות לאבזור נאה, הכולל מערכות בטיחות מקיפות וביצועים מצוינים לצד צריכת דלק טובה, ליאון החדשה היא קומפקטית מרווחת ומשפחתית ראויה בהחלט. היכולת הגבוהה ומהנה בכביש המפותל מבדילה בינה לבין האלטרנטיבות המוגבהות והאפנתיות – קרי, הג'יפונים. 135,000 שקלים, הוא תמחור סביר, אם הקטגוריה הזו מדברת אליכם. ואם כן, כדאי לכם לעשות סיבוב גם על הפורד פוקוס ST.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פולקסווגן VoltsWagen – ID4

Tweetהישיבה נמוכה ביחס לקו החלון הקדמי, אולי בגלל הדשבורד הגבוה, אולי מיקום המושב. הגלגלים הקדמיים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *