סיאט איביזה 1.5 EVO – לאוטו שלי שלוש דוושות


כלל לא בטוח שמי מכם הקוראים, זוכר כיצד לנהוג על רכב בעל תיבת הילוכים ידנית. זו, כידוע, דורשת מהנהג לתזמן בין לחיצה על המצמד/ קלאטצ', הרפייה מדוושת התאוצה והסטת בורר ההילוכים. בשביל מה לכם את כל זה? שלבו ל-D ופשוט סעו לשלום. איביזה 1.5 EVO היא לא מכונית עם "גיר רגיל" כמו שנהוג לומר, נהפוכו, זו מכונית עם "גיר נדיר". 

אחוז קטן מאד מהמכוניות הנמכרות בישראל, נמכר עם גיר ידני. זה אפילו הולך ופוחת. גם לימוד נהיגה על רכב בעל תיבה אוטומטית נעשה יותר ויותר פופולרי. הצפיפות, הפקקים והעצלנות עושים את שלהם. אולי בצדק. אני אישית מעדיף להיות מעורב יותר בנהיגה. לפעמים אני מקלל קצת בפקקים, אבל החיוך חוזר אלי כשאני מגיע לכביש שדורש החלפות הילוכים תכופות. כזה אני – מוזר.

גם האיביזה EVO שנבחנת כאן היא עוף די מוזר. היא לא מתהדרת בנוצות "ספורטיביות" או  נושאת את השם GTI, ואפילו לא את השם "קופרה", זה האחרון, אגב, בודל והפך למותג מופרד מחברת האם סיאט.  GTI – גם האחיות שנבחנו כאן – הפולו GTI והגולף GTI הגיעו ללא דוושה שלישית ורק בגרסאות GTI שעונות לשם פיג'ו 308 ופיג'ו 208 זכינו לברור בעצמנו את ההילוך הנכון.
יש לנו כאן איביזה מהדור החדש שמציעה אלטרנטיבה מהירה וחזקה יותר לגרסאות מנוע הליטר שאחת, בגרסתה האוטומטית, בחנו כאן בעבר.

אותה איביזה 1.0 ליטר טורבו הרשימה אותנו מאוד והיא בהחלט ממובילות קבוצת הסופר מיני. הפעם קיבלנו את האיביזה שרירית ומהירה יותר, מאובזרת יותר וכאמור – ידנית.

לחצנו על המצמד, התנענו בלחיצת כפתור והמנוע התעורר. מנוע חדש בנפח 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 150 כ"ס (5000־6000 סל"ד) ו־25.4 קג"מ (1500־3500 סל"ד) מעביר את תוצרתו דרך מצמד ותיבה ידנית בעלת שישה הילוכים אל הגלגלים הקדמיים.

כל זה יאיץ את ה-EVO ל-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות (בתנאי שאתם מיומנים בהחלפות הילוכים זריזות) ויביא אתכם עד למהירות של 215 קמ"ש ושלילת רישיון בטוחה.

ה-EVO 1.5 היא מכונית זריזה. היא נעה בקלילות ותודות לגמישות המנוע שלה גם לא תידרשו לטרוח בהחלפות הילוכים תכופות, עצלנים שכמותכם. אם בכל זאת תיכנעו לדרישת החלפת הילוך, בורר ההילוכים יתגלה לכם כקליל ודי מדויק לתפעול, כך גם דוושת המצמד. במידה ותרצו לשייט בה בנינוחות, בחרו במוד ECO או 'רגיל' והמתלים האדפטיבים שלה, ההיגוי וניהול המנוע יתאימו עצמם לכך. בשיוט נינוח ינתק לעצמו המנוע 2 צילנדרים וזה יוביל לצריכת דלק של  כ-16 ק"מ לליטר בממוצע.

במוד- 'ספורט', תותאם המכונית לנהיגה מהירה יותר – לא משהו שיהפוך את עורה, אלא שינויים קלים בלבד. נהיגה נמרצת ב-EVO מגלה אחיזה גבוהה ויכולת פניה טובה בעזרת הגה מהיר (2.5 מנעילה לנעילה), שלא מגובה בהיזון חוזר או דיוק כבמכונית ספורטיבית חדה ומהוקצעת. ל-1.5 הזו אין את המחץ, הליטוש והריגוש כבהוט-האץ' משובחת. האשמה אגב נופלת גם על יחסי העברה ארוכים בתיבת ההילוכים, במיוחד אלה הגבוהים שנועדו להשיג צריכת דלק טובה. היא בהחלט מהירה, אבל עם יחסי העברה קצרים יותר גם היינו מתרגשים יותר. הבלמים, אגב – מצוינים.

על צמיגי 215/40 בקוטר 18, הציפיות מנוחות הנסיעה היו לא גבוהות במיוחד ואכן, יחסית לגרסאות בעלות הצמיגים השפויים יותר, שהתגלו כמאוד נוחות, ל-EVO מין הסתם, יכולת בידוד ונוחות נמוכים יותר, אבל – הפתעה – לא רעים בכלל.

בידוד הרעשים במהירויות גבוהות ותלת ספרתיות לא מושלם, ושאון צמיגים ורוח נשמע ברחבי תא הנוסעים. אגב – תא הנוסעים, זה, כמו שאר הגרסאות, מציע מרחב פנים משופר מאוד ביחס לדגם היוצא, גם מלפנים וגם מאחור, לצד תא מטען מהגדולים בקבוצה, כמו גם איכות גבוהה. בגרסת ה-FR, למרות השמרנות העיצובית איביזה דור חמישי מרגישה בוגרת ועשירה יותר. צג חדש, גדול ("8, ממשק אפל קארפליי) ומרשים  עשוי זכוכית, מרגיש מליגה גבוהה יותר ביחס לקבוצת הסופר מיני. עיצוב התצוגה מצוין, הממשק טוב והמערכת מתפקדת מעולה. בנוסף, יש מושבי עור / אלקנטרה, בקרת אקלים, חיישני אורות, גשם, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, כניסה והנעה ללא מפתח וגם מצלמת רוורס.

אני מעריך שאת רובכם כבר איבדתי בתחילת הכתבה, ברגע שהבנתם שמדובר בתיבת הילוכים ידנית. ובכל זאת, לאלה האמיצים שנשארו אסכם ואומר כך:
האיביזה החדשה היא מכונית מצוינת. בגרסאות הבסיסיות שלה היא מעניקה תמורה מעולה למחיר שבאה לידי ביטוי בעיצוב, במרחב הפנימי, באיכות וביחידות הנעה משובחות. אם עסקינן בגרסאות ידניות, האיביזה 1.0 רפרנס ידנית, המספקת 94 כ"ס בלבד ועולה 79,000 ש"ח היא תמורה מעולה למחיר. גם הגרסה האוטומטית החזקה והיקרה מעט יותר היא קניה מומלצת.

כשמדובר בגרסה הנבחנת כאן – EVO 1.5  ברמת גימור גבוהה (שאגב, למרות רשימת מערכות הבטיחות הלא קצרה, חסרה תיקון סטייה מנתיב, כיסוי שטחים מתים במראות ), הסיפור קצת שונה.

אין ספק שמדובר במכונית סופר מיני מצוינת, אך במחיר 135,000 ש"ח ועם תיבת הילוכים ידנית, רק אותם אלה המחפשים את הנישה הזו – סופר מיני חזקה וידנית, יחשבו כקונים פוטנציאלים. או שבעצם יעדיפו, במחיר די קרוב, ללכת על פיג'ו 208 GTI חזקה וספורטיבית יותר או אולי על האחות הגדולה ליאון עם מנוע זהה וגיר אוטומטי?
השאר, לפי הלך הרוחות בטבלת המכירות, ישימו את הסכום הזה על משהו כדוגמת יונדאי קונה שהיא גם אוטומטית, גם ג'יפון כפול הנעה ואפילו עם תוספת של 27 כוחות סוס. תחי האופנה!


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פולקסווגן VoltsWagen – ID4

Tweetהישיבה נמוכה ביחס לקו החלון הקדמי, אולי בגלל הדשבורד הגבוה, אולי מיקום המושב. הגלגלים הקדמיים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *