סובארו אימפרזה דור V – היחזרו ימי הזוהר?


אז בואו ונעשה סדר: אימפרזה החדשה של סובארו נמצאת בדור החמישי שלה. היא מיובאת לישראל בשתי תצורות מרכב – סדאן ארבע דלתות והאצ'בק.  זו הראשונה – PREMIUM בהנעה קדמית ומנוע 1.6 ליטר ואילו תצורת ההאצ'בק 5 דלתות (RX) היא בעלת הנעה כפולה ומנוע 2.0 ליטרים.

הדור הראשון והשני של אימפרזה ( 1992 ו-2000 ), היו להיט מכירות בישראל. הדורות העוקבים כבר לא ממש. סמל"ת, היבואנית הטרייה של סובארו , מקווה לחזור על הצלחת הדגם עם הדור הנוכחי שהוצג בתערוכת ניו יורק האחרונה וזכה בתואר מלוכסן העיניים – "מכונית השנה ביפאן 2016".
כפי שעינכם רואות, גם הדור הנוכחי לא מנסה לפרוץ גבולות בתחום העיצוב – הקווים ישרים, מפוסלים, שמרניים. יש שיאמרו "נאה", אחרים יקראו לזה "משעממת". סובארו, ככל שמדובר במראה עיניים, מעדיפה אבולוציה. מהפכה או תעוזה בעיצוב החיצוני או בפנימי, קשה למצוא בדגמים העממים ( סובארו XT, SVX ו-BRZ הם כבר סיפור אחר ).

אבל כשמדובר בטכנולוגיה, סובארו היא אחת מיצרניות הרכב שלא נוסעת בתלם. תצורת ההנעה והמנוע ברוב הדגמים היא ייחודית. סובארו מאמינים בדרכם.

עיצוב פנים משופר לעומת הדגם היוצא, אך עדיין שמרני.

משפחתית חורגת
אימפרזה דור V היא רכב חדש מהיסוד. מדובר בפלטפורמה מודולארית חדשה ה-Global Platform architecture  (קשיחה ב-70% לעומת הדגם היוצא) שתשמש, בעתיד הקרוב, גם לדגמים החדשים של החברה ( ה-XV החדשה שהוצגה לאחרונה  בתערוכת ג'נבה 2017, למשל ) ומנוע מחודש המשודך לתיבה רציפה בעלת שבעה יחסי העברה מלאכותיים.

בשונה מרוב יצרני הרכב, משתמשת סובארו, כבר למעלה מ-50 שנה, במנוע שטוח, המכונה "בוקסר" . למנוע יתרונות כגון הנמכת מרכז הכובד (תודות למהלכן האופקי של הבוכנות) , גישה טובה למיכלולים ובעיקר – איזון טוב יותר ועמידות. חסרונו הגדול – עלות ייצור גבוהה יותר.
סובארו היא גם מחלוצות ההנעה הכפולה הקבועה, התורמת בעיקר להעברה מאוזנת ומדויקת של כוח לכל ארבעת הגלגלים, ובמיוחד בתנאי אחיזה נמוכים – את אלה, לא תמצאו במשפחתית הממוצעת. לרוב רובן של המשפחתיות מנוע קונווציונאלי והנעה קדמית.

אך האם הטכנולוגיה הזו עדיפה על טכנולוגיות אחרות בתנאי נהיגה רגילים? האם יש צורך בהנעה מתוחכמת במקומות שבהן תנאי מזג אויר קיצוניים הם נדירים?

למנוע הבוקסר האטמוספרי (מנוע בוקסר חדש בעל מגדש טורבו מוצע בארץ, נכון לעכשיו, רק בסובארו לבורג ) אופי שונה ממנועי הטורבו קטני הנפח שאצל חלק מהמתחרות ( פולקסווגן גולף, פיג'ו 308, אופל אסטרה ועוד). המנוע מנפיק מומנט מירבי (20 קג"מ)  רק ב-4000 סל"ד גבוהים יחסית. המשמעות – שעון סיבובי המנוע נדרש להמריא לתחום הבינוני/ עליון כדי לספק תאוצה ראויה. תודות לגיר LINEARTRONIC הרציף  (מהדור השלישי ) השומר את המנוע בטווח הפעולה היעיל ביותר להאצה חלקה, ביצועים וצריכת דלק טובה יותר, העסק עובד לא רע בכלל (התיבה הרציפה כוללת אופציה לתפעול ידני באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה ומעבר בין 7 יחסי העברה מתוכנתים מראש). הדחף ישנו כשצריך, ובשיוט נינוח, מאפשר הגיר התנהלות רגועה בסל"ד נמוך. (100 קמ"ש ב1600 סל"ד בלבד).
אימפרזה משייטת בנינוחות, תוך כדי בידוד רעשים מצוין בנסיעה חלקה ונעימה. לחיצה הגונה על דוושת התאוצה, מציבה את מחוג שעון הסל"ד בחלקו העליון של השעון, ואת שאון המנוע בחלקו הצורם לאוזן.

את תפוקת המנוע מעבירה לכביש מערכת SymmetricalAWD המחלקת את הכוח לכל ארבעת הגלגלים לקבלת אחיזה טובה יותר בתנאי כביש שונים. מערכת ההנעה ממוקמת באופן סימטרי במישור האופקי ומתאפיינת בתכנון מאוזן עם מרכז כובד נמוך. אתם תרגישו זאת בעליות קיצוניות, בתנאי אחיזה נמוכים, בזינוקים אגרסיביים מהמקום ובנהיגה מאוד דינאמית/ספורטיבית. רוב הזמן, כלל לא תדעו שהיא שם.

אימפרזה בישראל
גרסת ההאצ'בק שכינויה RX משווקת בארץ עם מנוע בנפח 2.0 ליטרים והנעה כפולה. במקביל, מיובאת האימפרזה גם בגרסת סדאן (פרימיום) עם מנוע בנפח 1.6 ליטרים והנעה קדמית בלבד. ה-RX מחירה 135,000 ש"ח והפרימיום 128,000 ש"ח. קשה למצוא סיבות להעדיף את הגרסה הזולה דווקא על פני הגרסה החזקה והמתוחכמת יותר. בסיס הגלגלים זהה בשתיהן ויתרונות הגרסה הזולה הוא נפח תא המטען (460 לעומת 310 ליטרים), וצריכת דלק נמוכה יותר.

אימפרזה החדשה מצוידת בנוסף לשבע כריות אויר  גם בדור החדש של מערכת הבטיחות המתקדמת של סובארו, EyeSight, הכוללת בלימה אוטו' עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה ראשית אדפטיבית (הפניית התאורה הראשית לפי מיקום גלגל ההגה), בלימה אוטו' גם בנסיעה לאחור, מערכת סיוע לשמירה על נתיב הנסיעה ועוד. אבל כל זאת – בחו"ל.  אימפרזה תשווק עם המערכת הזו רק בארץ החל מ-2018. נכון לעכשיו, האימפרזה שתרכשו ברחוב המסגר מסתפקת במובילאיי בהתקנה מקומית…

אבזור נוסף באימפרזה החדשה: מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך "6.5, דיבורית, מצלמת רוורס, ותמיכה באפל ואנדרואיד, בקרת שיוט, מחשב דרך, מראות צד מתקפלות חשמלית, חישוקי "16 קלים ("17 בהאצ'בק), בקרת אקלים כפולת אזורים, בלם יד חשמלי, חיישני אורות וגשם, תאורת LED קדמית ליום, פנסים אחוריים משולבים LED ועוד.

גרסת 2.0 RX, אותה קיבלנו לנהיגת מבחן, היא משפחתית מרווחת, נעימה לנסיעה ולנהיגה. יש בה בעיקר את הדברים שמכונית משפחתית טובה זקוקה להם: היא מבצעת טוב – ביצועי המנוע/ גיר  טובים, עבודת המתלים טובה, היא פשוטה לתפעול, בטוחה, מרווחת ובעלת מוניטין טוב. ובנוסף וברוח הזמן – מחשב דרך, צגים מתחלפים המציגים חיווי ויזואלי על מצב התאורה, זרימת הכוח לגלגלים זוויות ושיפוע הכביש ועוד, יעסיקו אתכם עד להופעת האור הירוק הבא.
אבל אימפרזה V לא מושלמת: לנהגים גבוהים עלולה ברך ימין לגעת בקונסולה המרכזית. גם צריכת הדלק לא הדהימה – במהלך המבחן שייצג נהיגה מעורבת ומציאותית עמדה צריכת הדלק על כ-11.5 ק"מ לליטר. היינו גם שמחים אם ברמת המחיר הזו הייתה נכללת כבר מערכת הבטיחות המתקדמת של סובארו, EyeSight.
בשורה התחתונה- אימפרזה החדשה בגרסת ההצ'בק היא משפחתית טובה, אבל לא מרגשת.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל [email protected]

Check Also

מותג הונגצ'י סדרה 7 סדאן ו-SUV – השקה בישראל

Tweet סמלת, יבואנית רכבי השטח והיוקרה, מרחיבה את פורטפוליו דגמי מותג רכבי הפאר הסיניים ומשיקה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page