הפרוספקט עשוי דפי כרום מהודרים, ותמונות מקצועיות מעטרות את עמודיו המעטים. בתמונות אנשים יפים, מחייכים. התמונות, כדאי שתדעו, הן "להמחשה בלבד". המלל, מינימלי וכולל מילים כמו "נדיב", "רחב", "מהפכני". אני משליך את הפרוספקט למושב האחורי ומתניע את המרצדס. מרצדס GLA.
פעם, לפני שנים רבות, הייתי מלקט פרוספקטים של מכוניות. היו לי המון. חלקם היו נדירים, כמו, למשל, פרוספקט של פיאט 130 COUPE. כנער, הפרוספקטים הרשימו אותי. חלפו כאמור, המון שנים והפרוספקטים עדיין קיימים בסוכנויות הרכב. אלא שהפעם אני יכול להשליך את הפרוספקט למושב האחורי להתניע את רכב המבחן ולברר בעצמי – האם יש אמת בפרסום?
GLA – דגם "כמעט שטח" בדור השני שלו (Compact Premium SUV) המתחרה בב.מ.וו X1, אאודי Q3, וולבו XC40 ועוד. הוא מציג מערכות נהיגה ובטיחות חדשות ומתקדמות, מנועים חדשים, נראות בהשראת פילוסופיית העיצוב החדשה של היצרן, מערכת MBUX כחלק מהנדסת אנוש מושקעת ואיכות חומרים משופרת.
מבט על זה החדש – דור שני, שהושק השנה, מלמד על מגמה שמלווה את רוב יצרני הרכב; מידי דור ודור דגמי הקרוסאובר מעזים יותר ויותר להיראות "קרביים" יותר, זקופים יותר, קשוחים, כאילו שבאמת נולדו לשטח.

בואו ונודה – עם מרווח גחון נמוך לא מרשים במיוחד, וזה עוד לפני שהעמסנו נוסעים או ציוד לטיול, ה-GLA לא ממש יצלח שביל מחורץ או זרוע בורות. אז אם שביל כבוש ומהודק נחשב "שטח" בעיניכם, דיינו. גם הנעה קדמית היא לא בדיוק מתכון מוצלח לטיפוס עליות חלקלקות, או דשדוש בשביל בוצי עמוק, ללא תנופה מרסקת גחון. GLA לא נולד לשטח כמו אחיו הבריון – מרצדס G קלאס.
מאידך, ה-GLA החדש גבוה ב-104 מ"מ מהדור הקודם (1611מ"מ), שינוי המאפשר תנוחת נהיגה גבוהה מהדגם היוצא ב-97 מ"מ, רוחבו עלה ב-30 מ"מ (1834 מ"מ), בסיס הגלגלים צמח ב-30 מ"מ ( 2729 מ"מ) אך האורך נשאר כמעט זהה (4410 מ"מ). נתונים אלה שומרים על ממדים קומפקטיים ומאפשרים לו להשתלב היטב בנהיגה העירונית הצפופה. תא הנוסעים, לעומת זאת, כלל לא צפוף ולא רק מלפנים. מרווח הרגליים והראש מצוינים גם במושב האחורי, שם השינוי הגדול והמבורך לעומת הדגם הקודם, אם כי מפתח הדלתות מאחור קצת פחות נדיב. גם תא המטען גדל ב-14 ליטרים (435 ליטרים) עם מפתח רחב ב-8.5 ס"מ מהדגם היוצא וכולל רצפה הניתנת לשינוי גובה. את הפרק העירוני נסכם בכך שהתצפית הגבוהה תורמת לשדה ראיה טוב והיא מגובה במערכת מצלמות וחיישנים מוצלחים.

זה נכון.
מרצדס GLA היא מכונית נעימה לנסיעה. המתלה האחורי שלה הוא רב-חיבורי ועדיף על זה שב-A קלאס המסתפקת בקורת מתח. גם ברמת גימור 'פרימיום', המשוויצה בחישוקים גדולים יותר מזו ב'אקסלוסיב' ("19 לעומת "18), נהנינו משיכוך זעזועים ובידוד טובים. המושבים תומכים וגדולים ותנוחת הנהיגה טובה מאוד. העובדה שיש קושי בשמירה על המהירות המותרת בכביש המהיר (המגוחכת לעיתים), מעידה גם על רמת בידוד רעשים, רעידות וויברציות (NVH) טובה.
אבל אם נחזור לרגע למושב האחורי הנדיב, נגלה כי למרות מחיר של 315,000 ש"ח, מישהו "שכח" להתקין בחלק האחורי (וגם לא מדובר ברמת הגימור הבסיסית ביותר) פתחי מיזוג נפרדים או בכלל – בקרת אקלים מפוצלת. ברמת מחירים שכזו זה כבר הפך כמעט לסטנדרט. אז תעזבו אותנו מתאורת אוירה עם 64 גוונים לבחירה, תנו לנו משב אויר קר לפנים ולכל אזור בנפרד!

אם התכוונתם לעיצוב, אז זה נכון בעיקר ל-AMG Line (גרסת 250) . נכון שמראה הכולל סופיות מפלט כפולות מאחור, חיפויי כנפיים בצבע שחור וחישוקי סגסוגת נאים הופכות את העיצוב לצעיר יותר. אבל GLA MK2 נראית יותר אלגנטית מספורטיבית, לטעמי. וזה בסדר. היא קיבלה כאמור מבנה זקוף יותר, והפכה דומה יותר לאחיותיה הגדולות – GLC ו-GLE. להוסיף את המילה "ספורטיבי" לא הופך מכונית לחדה, זריזה או נחשקת לנהיגה לחובב ההגה.
לא שמדובר ברכב מגושם תנועה או עצל. מנוע הטורבו-בנזין בדגם ה-200 הוא בן 1332 סמ"ק ובהחלט נהדר. הוא מפיק בגרסתו כאן 163 כ"ס ובעל זמינות כוח טובה. לאור העובדה שהוא משודך לתיבת DCT כפולת -מצמדים בעלת 7 מהירויות, שלעיתים לא רהוטה בתחילת נסיעה, הוא בהחלט מפיק זריזות המתבטאת, בין השאר, במיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.7 שניות. מעבר למוד נהיגה 'ספורט' יחדד את תגובות המנוע/גיר/הגה/מתלים, עוד יותר. אבל הגבהת מרכז הכובד לעומת גרסת A קלאס, משקל גבוה יותר וכיול שונה משאירים את ה-GLA בצד האוחז/ בטוח/ מהיר, ולאו דווקא ספורטיבי/ חד/ מלהיב. פונקציית דימום בוכנות בעת שיוט, מאידך, תתרום לצריכת של כ-13.5 ק"מ לליטר בנהיגה ראלית.

אז נכון שמתוך 64 גווני תאורת אוירה, קרוב לוודאי שהייתי מוצא גוון שמדבר אלי. אבל מרצדס, כל מרצדס חדשה, גאה במיוחד במערכת התפעול בעלת הממשק משתמש הייחודי. פנים הרכב מציג את קו העיצוב החדשני של היצרן עם 2 מסכי LED דיגיטליים. מסך אחד בגודל 10.25 אינץ' המיועד למערכת הבידור המתקדמת MBUX ומסך שני המשמש כלוח שעונים בגודל של 10.25-7 אינץ' (תלוי רמת גימור).
רשימת האבזור ב'פרימיום' ארוכה, וכשמדובר באבזור הבטיחות היא משותפת לכל רמות הגימור וכוללת בין היתר שמירת נתיב אקטיבית יעילה אך אגרסיבית בתגובתה, התרעה בשטח מת במראות הצד, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים ועוד.

מרצדס GLA בדור השני, עולה על קודמו בתחומים רבים. הוא מרווח יותר, נוח יותר, מאובזר טוב יותר גם בגרסת הבסיס, ולחובבי הז'אנר – גם קיבל עיצוב עם קונוטציות "שטח". בכדי להתרשם ממנו לא מספיק להזיל ריר על הפרוספקט המהודר, אלא לנהוג ברכב ורצוי יותר מכמה קילומטרים בודדים. או אז תגלו שמדובר ברכב מוצלח בהחלט כשהחיסרון העיקרי שלו הוא עלות רכישה גבוהה, יחסית למתחרים.