"אמנם לא נהגנו בדה-לוריאן, המכונית המפורסמת מהסרט "בחזרה לעתיד" אבל נהיגה ב-EQS של מרצדס מבשרת על איך העתיד עומד להיראות" כתבנו במבחן על ספינת הדגל החשמלית של היצרן הגרמני. והנה, חלפה לה חצי שנה והעתיד כבר כאן. הפעם זו האחות הקטנה יותר – המרצדס EQE.
היא דומה לה מאוד, מבוססת על פלטפורמה זהה (MVA) ואת ההיגוי האחורי האקטיבי, כבר חווינו כשנהגנו באחות הגדולה. אנחנו בדרך דרומה על סיפונה של מכונית הסאלון החשמלית של מרצדס.
הכל פה מרגיש מוכר. נהיגה בחבל אשכול כמוה כצפייה בהתראות "צבע אדום" המופיעות על המרקע בזמן התקפת טילים על עוטף עזה. "ניר יצחק", "סופה", "חולית". מי לא מכיר? עברנו את "סעד"," בארי" ו"רעים" ועוד מעט נגיע ל"בני נצרים".
להבדיל אלפי הבדלות, גם נהיגה ב-EQE מרגישה לי כ"דה זה וו". הרי כבר נהגתי ב-EQS – מכונית הפאר החשמלית של מרצדס. העיצוב החיצוני כמעט העתק, מאופיין במבנה סדאן-קופה מוחלק מאוד שתכליתו אירודינאמית והמשיג מקדם גרר מרשים ביותר של 0.22CD. אישית, החשמליות-סדאן של מרצדס פחות מרשימות אותי עיצובית מהמקבילות להן, ה-E וה-S בעלות מנוע הבעירה הפנימית.
EQE היא מכונית גדולה למדי. לא כמו ה-S החשמלית הענקית, אך היא גדולה יותר ממקבילתה המרצדס E קלאס. אורכה 494.5 ס"מ, רוחבה 196.1 ס"מ ובסיס הגלגלים שלה (312 ס"מ) גדול אפילו יותר משל ה-S קלאס. שטח המחיה במכונית הסאלון הזה גדול, העיצוב הפנימי מרשים, עשיר במסכים ונקי בעיצובו ותחושת העושר בולטת מכל פינה. תא המטען בעל נפח הטענה סביר של 430 ליטרים, ובשונה מ-EQS, שם תמצאו דלת חמישית ענקית, בזו שכאן – פתח הטעינה הוא צר יחסית.
.
הציפייה הגבוהה ממרצדס יוצרת גם מעין אכזבה. האכזבה היא בעיקר בהשוואה למה שהורגלנו מיצרן היוקרה הגרמני. זה קרה לי גם ב-EQS. מעבר ממרצדס S קלאס או E קלאס לדגמי ה-EQ המקבילים, חושפת איכות בניה וחומרים פחות מרשימים. זה מתחיל מצליל טריקת הדלתות ומסתיים במגע עם פלסטיקה פחות מהודקת. ועוד נקודה הנוגעת למרחב הפנים – שיפוע הגג מאחור (הנובע משיקולים אירודינאמיים) פוגם-משהו במרחב לראש מאחור, ובמיוחד – בזמן הכניסה והיציאה מהמושב האחורי.

בינתיים שקט פה, ולא רק בגזרה הדרומית הנפיצה, אלא גם בתא הנוסעים של ה-EQE. לא משנה באיזו מהירות תשייטו, המכונית הזו מרחפת לה בחרישיות. אין כאן את התאוצה הדרמטית שחוויתי ב-EQS. מכונית הסאלון הזו בגרסת +350 בעלת מנוע יחיד, הנעה אחורית ו-292 כ"ס, "מסתפקת" בתאוצה של 6.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 210 קמ"ש. היום, זה כבר לא מרגש אף אחד. אבל בל תטעו – מדובר בתאוצות מהירות שיעניקו בטיחות אקטיבית, גם אם תאלצו, כמוני, לעקוף שיירת האמרים צבאיים ללימוד נהיגה, המזדחלת לה ב-65 קמ"ש (ע"פ ההגבלה הצה"לית) בכביש דו-סטרי.
שקט וגם נוח פה. ברמת הגימור 'אלקטריק ארט', מתלי האויר הופכים את הנסיעה במכונית הכבדה הזו (2355 ק"ג) לנוחה מאוד. שיוט ולא סיוט, גם אם לא תעצרו כל הדרך לאילת.
עד אילת במכונית על סוללה – אתם נבהלים?
אז כן. ה-EQE היא התשובה לכל אלה הסובלים מחרדת טווח, בכל מה שקשור במכונית חשמלית טהורה. על פי מרצדס (ותודות ליעילות אירודינאמית וסוללה בקיבולת של 90.9 קוט"ש – עם טווח של 630 ק"מ בין טעינה לטעינה), אתם גם עשויים (אם אתם מאמינים להצהרות יצרן או לבדיקות מעבדה) לחזור מהעיר הדרומית ביותר בישראל ללא הצורך בבילוי ליד מטען נידח.
EQE היא לא רק פלטפורמת שיוט נינוחה. היכולות הדינאמיות של הרכב הזה גבוהות מאוד. בטיחות אקטיבית היא לא רק יכולת תאוצה (או בלימה) מרשימים, אלא גם יכולת שינוי כיוון על אף המשקל הרב. זה קורה, בין היתר, גם תודות להיגוי האחורי האקטיבי התורם את חלקו ליכולת TURN-IN מפתיעה, כמו גם לרדיוס הסיבוב, ששמור, לרוב, למכוניות קטנות ממנה בהרבה.

חבילת האבזור כאן כוללת את כל מה שמצפים למצוא במכונית מנהלים חשמלית איכותית, וזה כולל פריטים יוצאי דופן (בהתאם לרמת הגימור) כמו צג מרכזי OLED הכולל מסך "12.8, אפליקציית ניווט מקורית עם מציאות רבודה, שליטה קולית במגוון שפות, מושבים עם פונקציית עיסוי, תצוגה עילית HUD, מערכת שמע של Burmester, משטחי טעינה לטלפון נייד בשורת מושבים שנייה, מערכת לטיהור אוויר ועוד. גם מקומן של מערכות בטיחות וסיוע לנהג לא נפקד ותפגשו כאן את המערכות מהמתקדמות בעולם וביניהן (בהתאם לרמת הגימור) גם מערכות יוצאות דופן כמו מערכת תאורה DIGITAL LIGHT, סייען למעבר נתיבים אקטיבי, מערכת PRE-SAFE מורחבת להכנה למצבי תאונה ועוד.
ולא דיברנו עדיין על הגה הכולל פונקציית חימום, מערכת שמע משודרגת בעלת 11 רמקולים, מערכת בקרת אקלים (עם ארבעה אזורי אקלים), דלת חשמלית לתא מטען חשמלית וכד'.

בעידן שבו רקטות משוגרות פוגשות מיירטים באוויר, גם מכוניות מונעות על חשמל הן כבר לא משהו לסובב אחריו את הראש. אבל מכונית הסאלון של מרצדס היא חשמלית שבהחלט ניתן לסובב אחריה את הראש.
לא בגלל העיצוב האירודינאמי והייחודי שלה, או בגלל שהיא לא עוד SUV אופנתי ומוגבה, בעיקר בגלל ש-EQE היא הדור החדש של מכוניות הסאלון, והיא עושה זאת מצוין.
טווח נסיעה פרקטי לצד הוצאות אחזקה זולות, אחריות נרחבת (אחריות לסוללה עד 10 שנים או 250,000 ק"מ) או אגרת רישוי זולה, וכל זאת במחיר של סאלון המונע בעזרת מנועי בעירה פנימית או היברידית. מחיר מכונית המבחן בגרסת 350+ Electric Art הוא 650,000 ש"ח.