יש בי הערכה גדולה למכונית המסוגלת להתקרב ל-200 קמ"ש ולהוביל את שבעת נוסעיה בנינוחות ובטיחות. הערכה הזו אף מתעצמת, כשאותה מכונית מסוגלת גם לזחול על 5 קמ"ש, לטפס על תוואי שטח קשה לעבירות, שאף אני עצמי אתקשה לצלוח אותו אפילו ברגל.
לא מדובר כאן בתגלית חדשה או חשיפה,
זו פשוט הלנד רובר דיסקברי .
.
על העיצוב של הדיסקברי בדור החמישי שלו, יש לנו ביקורת. ראשית, לא מדובר ברכב חדש אלא כזה שהושק כבר ב-2016 ועבר מתיחת פנים ב-2020. לארץ הגיע הדיסקברי ב-2021.
אם שואלים אותי, ובמיוחד אחרי שמביטים על אחיו של הדיסקברי – הדיפנדר והרינג' רובר, משהו מפוספס בעיצוב הדיסקברי. לא שהרכב לא מרשים למראה ובעל קווים נאים, אבל הא-סימטריות בעיצוב החלק האחורי – מעצבנת. זהו, ככה זה כשיש לך גנים משפחתיים ואחים חתיכים כל כך….
.
פשוט, רכב שטח קשוח שכזה, מאבד קצת נקודות, לטעמי, כשהוא לבוש בחליפה מהודרת כל כך.
האם הדיסקברי הוא רכב להסעת מנהלים ובני משפחתם, או שמא גלשנו לנו במורד הנוסטלגיה החלקלקה, בגעגוע להרפתקאות ההן בדיפנדר הקשוח והמסוקס ההוא…?

סביבת הנהג המעודכנת של הדיסקברי מציגה הופעה מודרנית אלגנטית ונקייה, איכות חומרים טובה ובמיוחד – תנוחת נהיגה זקופה ושולטת. אהבתי את מערך הפקדים הנפרד למיזוג האוויר, את השליטה על כלל המערכות דרך המסך המרכזי ובכלל, את הארגונומיה המוצלחת. המרחב בתא הנוסעים ענק ואפילו בשורה השלישית ניתן להושיב שני מבוגרים בנוחות יחסית, אם כי, הכניסה לשם לא תהיה ברמה של ואן גדול וייעודי. גג שמש כפול מכניס הרבה אור לתא הנוסעים ומגדיל את תחושת המרחב עוד יותר. דיסקברי הוא רכב המסוגל להסיע שבעה מבוגרים, אך להותיר בתא המטען נפח של 258 ליטרים בלבד.
.
דיסקברי נמכר כאן ברמת הספק אחת – מנוע טורבו דיזל 3.0 ליטרים V6 וברמת גימור SE שמחירה 717,300 ש"ח – לא זול ביחס למתחרים, אבל עם יכולות מרשימות ביותר. המנוע המספק 250 כ"ס ב-4000 סל"ד ו-57 קג"מ ב-1250-2250 סל"ד, משודך לתיבה בעלת 8 מהירויות והנעה כפולה עם הילוך כוח. זה יספיק לכם כדי להאיץ את 2.4 הטונות הללו מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.1 שניות. זה גם יספיק לעקיפות בטוחות וכל שימוש סביר אחר, כשהפעולה נעימה ונחושה, אם כי לא מדובר בתיבה בעלת תגובה מאוד מהירה, המאפשרת גם תפעול ידני נוח, בעזרת פקדים מאחרי ההגה. שיוט בהילוך הגבוה וב-1300 סל"ד יניב 100 קמ"ש שקטים מאוד וכמעט לא תרגישו שמדובר במנוע דיזל. את העובדה שמדובר במנוע דיזל תרגישו בצריכת דלק טובה יחסית לרכב שכזה ותוצאה של כ-10 ק"מ לליטר בנהיגה ממוצעת, ריאלית בהחלט.

מדובר ברכב גבוה עם יכולות שטח לא מבוטלות. אחרי הכל אין כאן רכב שטח ספרטני המעניש בנהיגה בכביש. נוחות הנסיעה על גבי הלנד רובר הזה היא גבוהה, ולצד הבידוד הווקאלי הנהדר, מערך המתלים דואג גם לבודד את הנוסעים משיבושי הדרך. דיסקאברי מכויל על הצד הרך ובשילוב עם מהלכי מתלה ארוכים, אין כמעט שיבוש שמועבר למעלה אל תא הנוסעים. זה כמובן יורגש בסיבובים תחת עומס, שם ירכון המרכב הגבוה עם זווית גלגול מוחשית, אבל לא על חשבון האחיזה הגבוהה. בשילוב עם הגה מדויק ובעל משוב, הקיים גם במערך הבלימה, מתגלה הדיסקברי כרכב בעל יכולות כביש טובות לרכב מסוגו.
.
צמיגים במידה של 255/55-20, ומרווח גחון בסיסי של פחות מ-21 ס"מ מבהירים שלא מדובר ברכב שתכליתו רכב עבודה קשוח לשטח. אבל לדיסקברי יכולת להגביה את עצמו ולהגדיל את מרווח הגחון אל מעבר ל-28 ס"מ ובהתאמה גם לשפר את זוויות המרכב – גישה/ בטן/ נטישה. בעזרת מערכת ה- Terrain Response בדור השני שלה, שבה גם מצב AUTO, מאפשר הדיסקברי עבירות ברמה גבוהה, גם לנהגים שעיקר כשרונם הוא לכוון את ההגה ליעד. את שקורה מתחת לרכב אפשר לראות גם בעזרת מערך מצלמות יחודי. דיסקברי יידע להוביל אתכם בשבילים מהירים ולתקל בקלות גם מכשולים מאתגרים, והכל, בנוחות ובקלילות יחסית.

אין ספק שמדובר ברכב מופלא. עם דיסקברי לא תאלצו לעצור כמעט בשום דרך. נהפוך הוא. יש כאן מכונית פאר נעימה לנסיעה ורכב שטח בעל יכולות מופלאות. אמנם תוכלו למצוא מתחרים שיעפילו על יכולות הכביש שלו, אבל יתקשו להפגין יכולות בשטח כמוהו. את השילוב הזה תוכלו למצוא דווקא במתחרה המגיע מאותו יצרן.
הדיפנדר הוא האלטרנטיבה המפתה לדיסקברי – למי שמחפש יכולת שטח גבוהה אף יותר ומראה תכליתי (ואף יפה יותר, לטעמי).