יונדאי סטאריה – חללית נוסעים


אפילו בפורד טרנזיט שהושקה ב-1986 – מסחרית דומה בגודלה ליונדאי סטאריה, החזית הייתה מעוצבת/משופעת בצורה דומה. ולא נשכח את טויוטה פריוויה – מיניוואן מרשים, ולהבדיל , אלף אלפי הבדלות – את הפונטיאק טרנס ספורט הביזארית.
ובכל זאת, בכל ימי המבחן יונדאי סטאריה השחורה, מושכת אליה מבטים כאילו הייתה זו מכונית ספורט אקזוטית
.

פורד טרנזיט דור 2 מסוף שנות השמונים – נהגתי עליה כשהייתי בנח"ל בקיבוץ ברמת הגולן. מסחרית קשוחה בעלת הנעה אחורית, שנוחות הנסיעה שהציעה לא הייתה הצד החזק שלה. המתלה הקדמי הנפרד כויל באופן רך מדי ונע מעלה ומטה על כבישי רמת הגולן הגרועים, ואילו קפיצי העלים הקשוחים מאחור הקפיצו את הסרן הכבד ואת כל מי שנאלץ להיות נוסע מאחור. גם תנוחת הנהיגה באותה טרנזיט אופיינה בישיבה מול הגה גדול וידית ההילוכים הארוכה שיצאה מרצפת הרכב הייתה מסורבלת לשימוש.
.
כ-35 שנה אחרי ושוב אני מוצא את עצמי במסחרית, עם אותו חלון קדמי ומכסה מנוע משופע, אבל הפעם הניהוג כבר ברמה של מכונית נוסעים משובחת. תנוחת הנהיגה מצוינת, הראות מעולה, ונוחות הנסיעה טובה לאין שיעור מאותה טרנזיט משנות השמונים. סטאריה – מסחרית שרוצה להיות מיניוואן.

יונדאי סטאריה, שבעצם מחליפה את I 800 ומכוונת להתחרות במובילת נוסעים משובחת כמו הפולקסווגן טרנספורטר קארוול, נראית טוב, גם אם קצת מוזרה לאנשים מסוימים. בפנים, השקעת המעצבים לא נעצרת. לוח המחוונים הדיגיטלי מציץ מעל ההגה, כאילו הועתק מדגמי פיג'ו עם עיצוב ה-I-COCPIT הייחודי, ומסך מרכזי תלוי במרכז. הארגונומיה יעילה, איכות ההרכבה טובה ורק הפלסטיקה מזכירה שמדובר במכונית מסחרית ולא משפחתית פרימיום. לרשות הנוסעים מלפנים, שפע תאים.

הכל גדול כאן בסטאריה. דלתות הכניסה הנפערות לרווחה, דלתות ההזזה ובמיוחד דלת תא המטען הענקית החושפת תא מטען נדיב גם כששורת המושבים השלישית במקומה. אגב, דלת תא המטען כה עצומה וגדולה, שלרגע נדמה שרק מבוגר גבוה וחסון מסוגל להושיט יד למעלה ולסגור אותה…

סטאריה
תא מטען ענק בעל מפתן העמסה נמוך

לסטאריה מנוע טורבו -דיזל בנפח 2.2 ליטרים בהספק מירבי של 177 כ"ס ומומנט של 44 קג"מ כבר מ-1500 סל"ד. כל המספרים הללו מועברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבה אוטומטית פלאנטרית בעלת שמונה יחסי העברה כשהשניים הגבוהים הם הילוכי יתר. זה מאפשר למסחרית המגודלת להיטמע בתנועה מהירה ללא כל רגשי נחיתות. הביצועים כאן מספקים בהחלט ואם תציבו את בורר מצבי הנהיגה למצב "ספורט" תקבלו גם נמרצות וזריזות. מצב "אקו" יעזור לכם לחסוך בעלויות עם צריכת דלק שפויה לרכב שכזה (כ-10 ק"מ לליטר במהלך המבחן) . הביקורת היחידה בנושא מגיעה מתגובה קצת הססנית ביציאה מהמקום, ושאון מנוע דיזל שמטבעו לא אוהב כשמד סיבובי המנוע מאתגר את שעון הטורים.

בכל מצב אחר, בו שייטנו גם במהירויות גבוהות, נשמר השקט והבידוד בתא הנוסעים. זו בהחלט מובילת נוסעים שתוביל את נוסעיה בנינוחות למרחקים ארוכים,. בדגמי סטאריה נוסעים, המתלה האחורי הוא מסוג "רב-חיבורי" ולא נתמך בקפיצי עלים כמו בגרסאות המסחריות. למרות זאת – בכביש רעוע עדיין מורגשים מעט טלטולים אבל כנראה שכיול לרכות מוגברת הייתה גובה את מחירה בכושר העמסה נמוך יותר או אולי בכושר הניהוג. הניהוג עצמו מפתיע לטובה את כל מי שנהג במסחרית דומה, אפילו מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, יש כאן. יכולת הפניה במהירויות גבוהות, האחיזה הגבוהה, והגה יחסית מתקשר. כל אלה מאפשרים לנהוג בסטאריה בכל מצב וללא חשש. נציין לחיוב גם, כי לסטאריה מערכות אקטיביות מתקדמות הקיימות בעיקר בדגם הלאקצ'רי שנבחן כאן.

סטאריה

למרות גודלה, נהיגה בסטאריה בכרך הצפוף לא מאיימת. הראות החוצה טובה תודות לשטח חלונות ענק, הנהג יושב גבוה וחלונות הצד מלפנים נמוכים ומאפשרים שליטה על צידי הרכב. החסרון בחלונות ענק שכאלה הוא חשיפה גבוהה לשמש היוקדת.
לא רק רק שטח החלונות עוזר לנהג לשלוט על המתרחש מצידי הסטאריה. קוטר סיבוב קטן יחסית לצד שלל מצלמות ומראות צד גדולות, מקטינים שטחים מתים, ומסייעים לנהג להתמודד עם תמרונים צפופים. יחד עם זאת, הפטנט שהכרנו זה מכבר בדגמי יונדאי אחרים – תמונת הווידאו המחליפה צג של מד מהירות או סל"ד (לחילופין) של הקורה בצידי הרכב עם הפעלת האיתות, יכולה להוות תחליף להצצה במראת הצד, אבל יש בזה גם טעם לפגם. עודף אינפורמציה עשוי לפעמים לגרוע ולא להוסיף.

בחלקה האחורי של סטאריה המיניוואנית ברמת לאקצ'רי, שתי שורות מושבים הניתנות להזזה כשבתקרה מעל החלק האחורי גג שמש (בנוסף לזה שבחלק הקדמי, הניתן לפתיחה). המרווח לנוסעים עצום ואלה גם נהנים מפתחי מיזוג נפרדים ושליטה על המזגן מאחור. בנוסף, שפע שקעי USB מחזיקי כוסות וחלונות נפתחים המוצלים בעזרת וילונות מתקפלים. ולא פחות חשוב – חגורות עם 3 נקודות עיגון לכל הנוסעים.

שורה שלישית מרווחת וקלה לגישה.

יונדאי סטאריה בגרסת המבחן – 8 מקומות – רמת גימור לאקצ'רי – היא מסחרית שהפכה להיות מיניוואן. המרווח הפנימי עצום, האבזור עשיר ובמיוחד בפן הבטיחותי, המנוע ראוי ואם תרצו – עיצוב מתבלט. הגרסה הבכירה נמכרת במחיר הנושק ל-300,000 ש"ח.



About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

ג'נסיס GV80 קופה – נוף בראשית

Tweetמושלם, פשוט מושלם! מזג האוויר החורפי, העננות הקלה, הנוף המדברי האינסופי. יש כאן את כל …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *