הדור החמישי של הטויוטה RAV4 הושק בשבוע שעבר בברצלונה בספרד. ההשקה הזו נערכה בפני עיתונאים מכל העולם. את ה-RAV4 החדש כבר זכינו לראות, לצד הקורולה החדשה, כבר קודם, בהשקה מוקדמת יותר בנמל ת"א. את ה-RAV4 החדש אתם כבר יכולים לראות באולם התצוגה במגדלי טויוטה בתל אביב. בינתיים, תוכלו לקרוא כאן על ההתרשמות שלנו מההשקה הדינאמית מעבר לים.
את אופנת ה"קומפאקט קרוסאובר SUV" יצרה טויוטה כשהשיקה ב-1994 את הראב 4 המהפכני. השם RAV הסתיר בתוכו את ראשי התיבות: Recreational Active Vehicle
הרעיון היה לספק ללקוחות רכב המשלב בין יתרונות ה-SUV: תא נוסעים ומטען מרווח יותר, בעל תצפית גבוהה יותר ואפשרות משופרת לנהיגה בדרכים לא סלולות, לצד ממדים קומפקטיים יחסית, עם צריכת דלק שפויה. SUV אמיתי וקשוח, כדוגמת טויוטה לנד קרוזר, המצויד בארסנל שלם לטובת עבירות בשטח יתקשה לספק יעילות, חסכון במשקל ואנרגיה.
כך בעצם נולד לו רעיון הראב 4 הראשון. כשהוא מצויד בשלדת מכונית נוסעים סחף אחריו הדגם המהפכני יצרנים רבים שהציעו ומציעים עד היום, אלטרנטיבות רבות.

ראב 4 החדש כבר נושא ראשי תיבות חדשות לצירוף האותיות RAV. הפעם הכוונה היא ל- Robust Accurate Vehicle. הוא הוצג בתערוכת ניו יורק בתחילת 2018 ומתבסס על פלטפורמת היצרן החדשה TNGA המודולארית המשמשת בין היתר גם כבסיס ל-CAMRY הגדולה וה-CHR הקטנה יותר.
הקרוסאובר החדש מאופיין בעיצוב זוויתי ו"קרבי" יותר מהדור הקודם. אין כאן את העיצוב הכל כך מעניין ומקורי שאיפיין את הראב 4 הראשון, או אפילו את התעוזה של ה-CHR אבל,אחרי הצהרתו של נשיא טויוטה לפני מספר שנים שטויוטה לא תייצר יותר רכבים משעממים, הציפיות מטויוטה היא לפחות שמרנות.
חזית עם שבכה רבועה כשמעליה מכסה מנוע תפוח לצד קווי גוף מוצקים מבדילים אותו מהדגם היוצא. קשתות הגלגלים רבועות הפעם וכלל לא אופייניות מבדילות את ראב 4 מעדר המתחרות והופכות אותו למאסיבי ושונה. גם שילוב עם צביעה דו-גוונית אופנתית תורם ללוק המעניין.
בתא הנוסעים מתגלה תפירה כחולה במושבים ובדשבורד, מסך מולטימדיה "צף" וקונסולה מרכזית רחבה עם גלגלות נוחות לשליטה על בקרת האקלים. איכות החומרים מרגישה מצוין ובהשוואה לדור הקודם הכל מוצק ומרגיש איכותי אפילו יותר.
לוח המחוונים מציע מסך דיגיטלי המציג את המהירות, הוראות הניווט וגם את נתוני מחשב הדרך, ומשני צידיו ישנם מחוונים מסורתיים לתצוגת מפלס הדלק, טמפרטורת המנוע וצריכת האנרגיה של היחידה ההיברידית. התפעול – פשוט ונוח, הנדסת האנוש טובה.
המושבים בראב 4 החדש עוטפים ואוחזים היטב תנוחת הישיבה גבוהה וניתן להבחין בקצה מכסה המנוע. הראב 4 שומר על ממד אורך דומה לדגם היוצא (460 ס"מ) אך מוסיף סנטימטר לרוחב (185.5 ס"מ), לגובה (168.5 ס"מ) ולמרווח הגחון (19 ס"מ).
בסיס הגלגלים ארוך ב-3 ס"מ (269 ס"מ) לעומת הדור הקודם ומציע שיפור ניכר במרחב המחיה לנוסעים מאחור, שלרשותם גם פתחי מיזוג נפרדים. גם תא המטען גדל, ביחס לדור היוצא, ב-80 ליטר לנפח של 580 ליטר, וזאת על אף שכאמור, האורך הכולל של הדור החדש נשאר דומה לזה שהחליף.
לראב 4 החדש מנוע בנזין 2.0 ליטרים עם הספק של 175 כ"ס, ובנוסף גרסאות היברידיות. מ'יוניון מוטורס' נמסר כי הם מצפים למכירות של מאות בודדות של הגרסה הרגילה, ההערכה היא כי באירופה ימכרו מהראב 4 החדש כ-90 אחוזים מהדגמים ההיבירידים . את יחידת ההנעה החדשה והמתקדמת זו בעלת יחידת ההנעה ההיברידית בדור הרביעי שלה, פגשנו בהשקה בספרד.
ליחידה ההיברידית (כלאיים ) מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים הפועל בשיתוף מנוע חשמלי. ההספק המשולב של מנוע הבנזין והחשמלי מפיק 218 כ"ס ומביא להאצה ל-100 קמ"ש תוך 8.4 שניות. המערכת החדשה כוללת שני מנועים חשמליים (בעלי תפקוד שונה) והיא מנוהלת דרך יחידת שליטה מתקדמת יותר לטובת ניצול אנרגיה טוב יותר גם תודות למכלול הסוללות (ניקל – מטאל) ששופר, בכך שכעת הוא קל ב-11% ביחס לדור היוצא, והנצילות שלו עלתה ב-25% שלו גדולה יותר. זו מאפשרת לרכב להיכנס למצב תנועה בעזרת חשמל בלבד עד למהירות של 120 קמ"ש ולתרום להפחתת צריכת הדלק גם במהירויות גבוהות.
לראב 4 גם גרסת הנעה כפולה המתבססת על הינע נפרד לפנים ומאחור. מנוע חשמלי הממוקם על הסרן האחורי ואינו מקושר מכאנית לזה הקדמי, מספק כוח אל הסרן האחורי של עד 80 אחוזים לאחור (לעומת 60 אחוזים בדור הקודם). המערכת הנפרדת גם תזהה החלקת גלגל ותעביר את המומנט הדרוש לגלגל האחר, האוחז.

בהשקת מכוניות נהגנו על שתי גרסאות של הראב 4; הנעה קדמית וכפולת הנעה. לראשונה תוכנן מסלול שכלל נהיגה עירונית צפופה בעיר ברצלונה, נהיגה על אוטוסטראדות מהירות היוצאות מהעיר ובנוסף – דרכים כפריות צרות ומפותלות, שאגב, מזכירות מאוד את הכבישים סביב לירושלים, או באזור הצפוני של ישראל.
לשניה – כפולת ההנעה שכינויה AWD-I , תפרו לנו אנשי טויוטה, מסלול שכלל גם שבילים כבושים דמויי שבילי קק"ל המתפתלים ביער סבוך.
מזג האוויר נהדר. כאילו הוזמן מראש. השמיים הכחולים והקרירות ליוו אותנו במרבית הדרך. רק באזור ההררי התהווה ערפל קל שלא הפריע מדי לנהיגה.
תחילת התנועה היא בכוח החשמל בלבד. היציאה מהמקום חרישית, כיאה למנוע חשמלי. בהמשך מצטרף גם מנוע הבנזין. גם הוא די חרישי. כל זאת כשלא מאיצים חזק. למכוניות בעלות תיבת הילוכים רציפה, יש מנהג מעצבן להעלות את סיבובי המנוע לתחום היעיל ולהשאר שם לאורך זמן. זה גורם למנוע להרעיש. לא צליל מלהיב או מרגש. בכרך הגדול והצפוף הנהיגה קלילה – שדה הראיה לפנים טוב והרכב לא מרגיש מגושם לתמרון.
התאוצה טובה מאוד. הראב 4 זריז. התחושה בראב מאוזנת ומרוסנת הרבה יותר מאשר בעבר. לזה תורמת חלוקת משקל טובה יותר לפנים – אחור והנמכת מרכז הכובד ששופרה , ע"פ היצרן. גם הנוחות טובה, כמו גם בידוד הרעשים. לא מדובר ברכב ספורטיבי. בכבישים המפותלים הנטייה לתת היגוי מובהקת. אם נוסיף לזה גם את הכביש החלקלק שבחלקו נתקלנו גם בשכבת בוץ, ניתן להבין גם למה. ההיגוי די מדייק והמרכב לא מתנדנד. הריסון הזה, נובע מקשיחות כיול המתלים – מורגש מעט כשנתקלים במהמורות גדולות כגון פסי האטה. לא משהו שפוגע באיכות החיים, אבל גם לא רכות שמעלימה מפגעים.
לגרסת ההנעה הכפולה יש 4 כוחות סוס נוספים לעומת בדגם ההנעה הקדמית. סה"כ 222 כוחות סוס. אבל זה לא מה שעושה את ההבדל. כאמור, בשונה מרכבי הנעה כפולה אחרים, כאן אין העברת כוח מהמנוע מלפנים לסרן מאחור. אין צורך בגל הינע, מצמדים ומכלולים כבדים אחרים. אין גם הפסדי כוח. המנוע החשמלי מחובר רק בעזרת צמת חוטים ומנוהל אלקטרונית. זה מעלה את היעילות ומפחית את צריכת האנרגיה – צריכת הדלק.
על הכביש לא תרגישו הבדלים גדולים מאלו שחוויתם עם גרסת ההנעה הקדמית. לא בתאוצות בכל אופן. בגרסה ההנעה הכפולה, התרשמנו שהנטייה לתת – היגוי מופחתת מזו שבהנעה הקדמית. במיוחד כשמדובר בכבישים החלקלקים שנסענו עליהם.
ואכן, אנשי טויוטה ארגנו לו חווית נהיגה על שבילים חלקלקים במיוחד. חלקם כוסו בשכבת בוץ חלקלקה מאוד הדורשת סיוע משני גלגלים נוספים, אחרת – תתחפרו ותישארו במקום. אלה אכן סייעו לנו ואיפשרו לטויוטה לטפס במעלה השביל, איזה מזל.
זה דרש רגל עדינה על דוושת הדלק/ חשמל. אם תגזימו יסתחררו הגלגלים.
הסכנה כאן היא בעיקר בירידות. מהירות גבוהה מדי עלולה להביא לאי – יכולת עצירה של הרכב. לחיצה חזקה על דוושת הבלם עלולה להפעיל את מערכת מניעת נעילת הגלגלים ומשם עד לעץ הקרוב , או התהום, או לאיש של טויוטה שעומד בדיוק במקום הכי לא בטוח. אנשי טויוטה דאגו להציב אנשים בנקודות הבעייתיות במסלול על מנת להזהיר אותנו מהתלהבות יתר, אבל למה לעמוד בסוף הירידה בדיוק בסיבוב….?.

מסלול השטח לא כלל מעברים טכניים או מעברים מאתגרים מדי. ראב 4 החדש, גם הוא, בניגוד לדור הראשון או לסובארו פורסטר למשל, לא מתיימר לרדת למסלולים עם עבירות מאתגרת, גם אם מרווח הגחון שלו גדל ל-19 ס"מ.
טויוטה ראב 4 החדש טוב מראב 4 הקודם בכל תחום. הוא מעוצב באופן שונה ולטעמי גם יפה יותר, מרגיש איכותי יותר, מהודק יותר, ומודרני יותר.
ראב 4 2019 כבר לא פורץ דרך כמו אותו דגם מ-1994. היום, בכל אולם תצוגה שתלכו, ישקיף עליכם דגם מוגבה גחון שכזה בשלל צבעים, מערכות הנעה ואיש מכירות מיומן שיסביר לכם מדוע שלו הוא הטוב יותר.
למרות מערכת היברידית יעילה ומתקדמת יותר ואיכות נסיעה טובה יותר ראב 4 החדש אפילו מתומחר זול יותר מזה שהחליף. ממחיר כניסה של 170000 ₪, עדיין לא במחיר המתחרות הזולות כגון היונדאי טוסון והספורטאז', ועד 197000 ₪ הוא יוצע עם מנוע 2.5 ליטרים, 2.5 ליטרים היברידי, הנעה קדמית או כפולה ורמות גימור שונות. את עיקר המכירות יתפסו הדגמים ההיברידיים והיקרים יותר. תודות לשיפורים ולמוניטין שלו, סביר שתראו לא מעט ראב 4 דור 5 סביבכם על הכביש ומי יודע, אולי גם קצת בשטח.
.
.
.
.