הונדה סיוויק 1.0 טורבו – מגלה את עצמה מחדש


במהלך השנים, היחס שלי להונדה סיוויק היה אמביוולנטי. מחד, הדורות הראשון והשלישי היו פורצי דרך, הרביעי הציע עיצוב נהדר וחוויית נהיגה בלתי נשכחת בדגם ה-VTI ואפילו החמישי – בגרסתו האנגלית, הציע מרווח פנים אדיר בנוסף לכמה יתרונות נוספים.
מאידך, עיצוב גרסאות הסדאן של חלק מהדורות היה פשוט סתמי – ואילו חוויית הנהיגה הנמרצת, שפעם היתה סימן ההיכר של כל סיוויק, נעלמה בדורות האחרונים לחלוטין.
אפילו דגמי TYPE R, על כל ביצועיהם ושאגות ה-VTEC שלהם, לא ממש הבריקו, כל דגם מסיבותיו הוא.

כך שהציפיות לקראת המפגש עם הדגם החדש היו די נמוכות, קל וחומר שעיצובה המוחצן (מדי) של המכונית לא ממש עושה לי את זה.

כמה טוב לגלות מכונית שמפתיעה אותך לטובה ומגלה את עצמה מחדש.

בסיוויק החדשה יושבים נמוך, כמו פעם. בתוך – ולא מעל – המכונית. הדשבורד ספורטיבי ומזמין. הסיוויק החדשה נהנית ממפשקים רחבים וממתלה אחורי חדש ונפרד. מתלי המכונית עושים עבודה נהדרת; המכונית פונה בצייתנות ובעליצות, מגיבה היטב ומבודדת כראוי מתחלואי הכביש. מדובר על מכונית לנהג, לא פחות – משפחתית שתיתן לחובב ההגה את התחושה שלא שכחו אותו בין הבוסטר לטיטולים. מנוע שלושת הצילינדרים משחרר צליל נעים ומעודד ריצה לסל"ד גבוה, אבל גיר רציף מאכזב מונע ממנו למצות את מלוא תנובתו, במיוחד בעליות.

למרבה השמחה, מוצעת המכונית גם עם גיר ידני, שיאפשר למצות ממנה את המיטב. למרבה הצער, גיר ידני עדיין לא מוצע בארץ בגרסת 1.5 ספורט, החזקה והמאובזרת משמעותית.

הונדה סיוויק החדשה מגיעה עם עזרי ניהוג סמי אוטונומיים, שאולי עובדים טוב יותר בכבישים אירופיים איכותיים, אבל בבלגן שלנו קצת הולכים לאיבוד. בקו ישר המכונית זזה לעיתים כאילו נהוגה בידי שיכור, בעוד שעקומות מסוימות מאתגרות אותה יותר מדי…
בלימה עצמונית? זה חביב, אבל אני מניח שנהג מרוכז היה מבצע את זה נעים יותר, עם פחות נדנודי מרכב מיותרים.

הונדה סיוויק החדשה היא מכונית לנהג – ובינינו, נהג טוב לא ממש צריך את העזרים האלו…

העזרים האלו../ אייזיק דוידוביץ'
גם אני אהבתי את הסיויק.
כמו סקודה אוקטביה 1.0 טורבו, גם הסיויק בעלת המנוע בנפח ליטר בודד, מעוררת אצל רבים תמיהה; האם מנוע בנפח קטן שכזה מספיק למשפחתית?
אז מסתבר שהוא מספיק, רק שבדרך, תיבה ההילוכים הרציפה קצת מסרסת אותו. אוקטביה, עם נפח זהה אך עם תיבה כפולת- מצמד  קצת יותר נמרצת (גם תודות למשקל נמוך יותר ). צריכת הדלק, אגב, דומה.

לסיויק 1.0 – שמחירה 132,000 ש"ח – 129 כ"ס ו-18.4 קג"מ המתקבלים כבר ב-1700 סל"ד, אך המחץ נעלם לו אי-שם בתיבת ההילוכים האינסופית. ועדיין, נעים לנהוג בסיויק. היא מאוזנת, נעימה ותכליתית כמשפחתית.

אבל למה לנהוג, אם הסיויק הזו מגיעה עם חבילת HONDA SENSING, הכמעט ומייתרת את הנהג?
לחיצה על כפתור MAIN על גבי ההגה והמערכת מופעלת. לחצן SET יקבע את מהירות הנסיעה הרצויה (ניתן להוסיף ולגרוע בעזרת לחצני +/- ). המערכת שומרת על מהירות השיוט שנקבעה ועל המרחק מהרכב שלפנים. מרגע זה, המערכת תאיץ ותאט ואף תעצור, ללא צורך בהפעלת הדוושות. ברגע שהרכב מלפנים יחל לנוע, כל שנדרש מהנהג הוא לנגוע קלות בדוושת התאוצה. במקרה וידרש, תופעל התרעה על התנגשות (עם רכב או הולך רגל) ויופעלו הבלמים להפחתת הפגיעה.

כמו כן, תזהה המערכת תמרורים ותציג אותם על גבי לוח המחוונים. במידה ויופיע תמרור מהירות מיוחדת, תגביל המערכת את מהירות הנסיעה למהירות המותרת. בנוסף, תואט המהירות אם רכב בנתיב ליד, יגלה סימנים של סטייה לתוך הנתיב בו אנו נמצאים.

מערכת למניעת סטייה מנתיב תתקן כל סטייה לא רצויה וגם תסייע לנהג לשמור על מרכז הנתיב.

הביצוע, לא תמיד רהוט. הבלימות לעיתים חריפות מדי, שמירת הנתיב עשויה ל"זייף" פה ושם ובעצם מאלצת את הנהג להשאר דרוך, ומוכן לכל הפתעה.
והלא זוהי בעצם מהות הנהיגה מלכתחילה, לא?

בדרך אל המכונית האוטונומית, משתכללות להן מערכות העזר המבטיחות לפנק את הנהג, להוריד ממנו מטלות נהיגה ובעיקר לשמור עליו. עדיין, הם אינן תחליף לנהג ערני, אך בהחלט נותנות גיבוי לנהג הממוצע החוטא,לדאבוננו, בחוסר התייחסות הולמת ורצינית למלאכת הנהיגה. במבחן הריסוק ׁׁ(NCAPׂ) אגב, השיגה הסיויק החדשה 4 כוכבים מתוך 5.

 

 


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

Lynk & Co 02 – השקה בישראל

Tweetמאיר, חברה למכוניות ומשאיות, משיקה היום בישראל את Lynk & Co 02, הדגם השני של …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *