JEEP הוא מותג. השם "ג'יפ" הפך לשם גנרי המודבק כמעט לכל רכב שטח. ב-1945, לאחר שזכה במכרז הצבא האמריקאי לבניית רכב צבאי קל, לנשיאת חיילים וציוד בשטחי עבירות קשים, החל ג'יפ להימכר גם לאזרחים.
סימן ההיכר – שבכה קדמית בעלת שבעה קוים אנכיים, נשארה איתנו עד היום.
המותג עבר לא מעט חילופי בעלויות שכללו את רנו הצרפתית, וכמובן קרייזלר שהפכה לתקופה מסוימת עצמאית, לאחר שהייתה חלק ממרצדס הגרמנית וכיום נבלעה בענקית האיטלקית – פיאט. רוחו של הג'יפ המקורי נמצאת בעיקר בדגם הרנגלר ששומר עדיין על תצורת השלדה הנפרדת והסרנים החיים.

Renegade
לרנגייד שתי גרסאות; LONGITUDE הוא הזול יותר וללא יומרות גדולות בשטח, הנובעות מהעובדה שההנעה היא קדמית בלבד ו – LIMITED המצויד בהנעה כפולה.
אלה לא ההבדלים היחידים בין הגרסאות, החולקות עיצוב כמעט זהה, למעט הבדלים קוסמטיים קלים. מבנה רבוע של המרכב, כנפיים בעלות חיפויים, וכמובן החזית בעלת הגריל האנכי המפורסם, משדרים שמדובר על רכב-שטח תכליתי, קשוח וגיבור או בקיצור – ג'יפ.
על בסיס פיאט 500X, השכילו מעצבי המוצר, לשוות לרנגייד מראה ואופי שונים כל כך מהמקור האיטלקי. גם ישיבה מאחורי ההגה, לא תשכיח שמדובר ב"דבר האמיתי". תנוחת נהיגה זקופה, מכסה מנוע רבוע המשתלח לפנים, שמשה קדמית כמעט אנכית וקורות A עבות ומרוחקות. ממש רנגלר בקטן.
ואם האלמנטים האלה עדיין לא השיגו את המטרה, לא ניתן יהיה שלא להבחין בידית האחיזה הגדולה מול הנוסע, בכיתוב "SINCE 1941" ובהטבעת החזית המפורסמת של "גיפ" במקומות רבים בחלל תא הנוסעים.

הבדלים נוספים בין הגרסאות הזהות בממדים, הם הספק מנוע גבוה יותר ב'לימיטד' (170 כ"ס לעומת 140) למרות מנוע ונפח זהים (1.4 ליטרים טורבו ) ותיבת הילוכים אוטומטית פלאנטרית בעלת 9 מהירויות ! (זו אגב, מזניקה לרוב את הרכב בהילוך 2 ומאפשרת שיוט בהילוך 8, כך שההילוכים הקיצוניים – הראשון והאחרון – משתלבים לעיתים נדירות או בעזרת תפעול ידני…)
בגרסה השנייה תיבת מצמד כפול יבש בעלת 6 מהירויות המעבירה את מומנט המנוע, כאמור, רק לגלגלים הקדמיים. גרסה זו גם בעלת מרווח גחון קטן יותר (17.1 ס"מ לעומת 20.1 ס"מ) הנובעת גם מקוטר גלגלים קטן יותר.
הבוחר בגרסה הזולה יותר, מוותר על יכולות שטח, למרות שגם לזו הנחותה, תהיה עדיפות לנסיעה בשבילים, בהשוואה לרכב משפחתי סטנדרטי – נמוך גחון .
עם הגרסה החזקה, ניתן להאיץ ממצב עמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.8 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 196 קמ"ש. (11 שניות ו-181 קמ"ש בגרסה החלשה יותר). מאידך, צריכת הדלק עדיפה ב-Longitude ׁ(כ-13 ק"מ.ל לעומת כ-11 ק"מ.ל ב-Limited צריכה משולבת במהלך המבחן).

OFFROAD
אי אפשר לכתוב על מותג ג'יפ מבלי להתייחס ליכולת השטח. זו קיימת בגרסה כפולת ההנעה שבעזרת מרווח גחון וזוויות מרכב משופרות, מבטיחה שהיא איננה עוד ג'יפון של "כאילו" אלא עם יכולת אמיתית בשטח.
ואכן, בהשוואה לרוב רובם של הג'יפונים הקטנים, רנגייד לימיטד, בעזרת מערכת הנעה ובקרת משיכה יעילה (ובורר מצבים המאפשר להתאים את אופיה לתוואי שטח משתנה – חול, שלג, בוץ), מצליח לעבור ולהגיע לא רע בכלל.
התגברות על הצלבות גלגלים, ותיבה בעלת 9 הילוכים שבעזרת ההילוך הראשון הקצר, מצליחה להביא את הרנגייד בזחילה איטית יחסית, אל היעד. נקודת התורפה העיקרית שנרשמה – זווית הגישה הנובעת מפגוש קדמי נמוך – נקודת תורפה המוכרת גם (בצורה אפילו קיצונית יותר) בסובארו XV. לרכב המבחן הותקן מתחת לגחון בחלק הקדמי, מיגון שמנע פגיעות ברכיבים רגישים ותרם לשקט הנפשי בשטח.
אגב, אם אתם ממש מעוניינים ברנגייד בעל יכולות שטח, גרסת ה-TRAILHAWK, שלא משווקת בארץ, מציעה בין היתר גם הילוך-כוח, נעילה אחורית, צמיגי שטח ויכולת מרשימה.

גרסת ה- 4X2 הבסיסית בהיצע, משווקת ברמת גימור "Longitude", הכוללת: מערכת מולטימדיה נשלטת מההגה עם מסך מגע "5, דיבורית BT עם הזרמת שמע, חיבורי USB ו-AUX, שקע חשמל אחורי 230V, בקרת שיוט, כניסה והנעה ללא מפתח, הגה וידית הילוכים מצופים עור, מצפן, תאורת פנים עשירה הכוללת תאורת אווירה מסוג LED, מחזיקי כוסות מוארים, חישוקי גלגלים קלים "16, בלם יד חשמלי, משענת יד קדמית, מחשב דרך ועוד. האבזור הבטיחותי כולל 6 כריות אוויר, בקרת לחץ אוויר בצמיגים וחיישני רוורס, אך לא כולל מערכות בטיחות כגון בלימה אוטונומית והתראה על סטייה מנתיב.
בגרסה כפולת ההנעה (Limited), קיימת מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב ומערכת בלימה אוטונומית, כמו גם אבזור נוסף כגון חיישני חניה מלפנים, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, גג שמש פאנוראמי חשמלי ועוד.
אך לא נוכל שלא להתעכב לרגע על אותו גג פנוראמי המבורך בעיקר בשעות הערב אבל מעצבן בצהרי הקיץ. כיסוי לבן המחפה על גג הזכוכית הענק, לא מונע משמש קופחת בחודש יולי להכות על ראשי הנוסעים. כיסוי אטום מתאים יותר לתנאי הארץ.

רנגייד, בולט לטובה בעדר הג'יפונים הממשיך להסתער עלינו. יש בו חן, ובעיקר מקוריות. הוא לא מתבייש להצהיר על השתייכותו לגזע הג'יפ על אף שמתחת לשמלה מסתתרת לה פיאט.
הוא מעט נוקשה, אך נעים לנסיעה. לא ספורטיבי, אך נעים ובטוח לנהיגה. תא הנוסעים שלו מרווח ובנוי היטב והוא מרגיש מוצק. רנגייד, ובעיקר בגרסת ה'לימיטד' בעלת יכולת השטח, הוא תחליף למכונית משפחתית ומתחרה עם אופי לעדת הג'יפונים שבאולמות התצוגה.
בעייתו הגדולה של הרנגייד הוא תמחור יקר יחסית. סובארו פורסטר, פורד קוגה ובמיוחד פולקסווגן טיגואן, הם מתחרים שיתנו תמורה טובה יותר למחיר מגרסת ה'לימיטד' שעולה 206,000 ש"ח.
גם בגרסה ללא יומרות השטח ׁ(156,000 ש"ח) התחרות עזה, במיוחד כשיכולות שטח לא ממש קיימות כאן למרות השם המבטיח המתנוסס על מכסה המנוע.
בעזרת תמחור נמוך יותר, הרנגייד בהחלט ראוי למקום של כבוד בחלון הראווה של חנות אופנת הג'יפונים.