משפחה לא בוחרים, אבל מכונית – כן. בשנים האחרונות בוחרות יותר ויותר משפחות ברכבי SUV, הלא הם ה"ג'יפונים" שהפכו לנפוצים במחוזותינו. ובינתיים, נדחקות להן לפינה אלטרנטיבות נמוכות-גג, שלפעמים פשוט מתאימות יותר במקום ג'יפון ואפילו מפתות יותר.
בתקציב של כ-175,000 ש"ח תוכלנה לעמוד אצלכם בחנייה, מאזדה CX5, פורד קוגה, סיטרואן C5 איירקרוס, פיג'ו 3008, או יונדאי טוסון. המשותף לרשימה הבהחלט חלקית הזו, הוא הגובה. כולן מוגבהות-גחון ונראות כמי שנועדו לחצות מדבריות.
אבל האמת היא שמדובר במכוניות משפחתיות שנועדו לנסוע בעיקר על האספלט. המרכב המוגבה אמנם מעניק יתרון מסוים בפרקטיות, כמו כניסה ויציאה קלות יותר ותצפית גבוהה יותר, אך גובה את המחיר במקום אחר.
מכוניות אלה, בד"כ, כבדות יותר ומרכז הכובד המוגבה שלהן מפחית את היציבות והיכולת הדינאמית.
כוכבות הכתבה הן שתי מכוניות שונות בתכלית, שהמשותף ביניהן הוא המחיר. האחת – קומפקטית ספורטיבית, השנייה משפחתית גדולה העונה להגדרה "מכונית מנהלים".
פיג'ו 308 היא מכונית ותיקה (2012) וגם השברולט מליבו כבר אינה צעירה (2015). שתיהן עברו מתיחת פנים לאחרונה והן קוראות תיגר על אותן מכוניות אופנתיות שבעזרת הסנטימטרים הנוספים בגובה, הצליחו לגנוב מהן את ההצגה.

במקום ג'יפון – קומפקטית או "מנהלים"?
הנסיעה מהמרכז לחמת גדר, ביום שישי עם שחר, מאפשרת שיוט נינוח בכבישים המהירים, אנטיתזה מושלמת לסיוט המעצבן בפקקי הבוקר של שאר ימות השבוע. 308 GT היא קומפקטית חמה שיודעת גם לפנק. היא לא קיצונית באופיה והמושבים הקדמיים שלה תומכים נהדר. כיילנו את בקרת השיוט האדאפטיבית על מהירות שפויה, והוסרה מליבנו דאגת ממל"זים, מצלמות מהירות וניידות "דבורה" למיניהן.
שברולט מליבו, השותפה למסע, הרגיעה אפילו עוד יותר. מדובר במכונית ארוכה שגם ליושבי המושב האחורי המרווח מבטיחה חווית נסיעה סופר – איכותית. בידוד הרעשים טוב, כל עוד לא מאיצים אותה בהתלהבות ונוחות הנסיעה כאילו נתפרה עבור כביש 6. גם לה בקרת שיוט, אך שלא כמו במכוניות חדישות רבות, היא אינה אדאפטיבית. בקרת שיוט הדורשת מהנהג התערבות בכל שינוי מהירות בתנועה במכונית מנהלים?
אבל אז הגענו לכבישים המפותלים של חמת גדר…
308 GT היא לא 308 GTI. אין לה את המנוע החזק מאד של אחותה השרירית, היא מכוילת בצורה פחות קיצונית, והיא גם אוטומטית…
לטפס איתה את המעלה המפותל בצד הדרומי של רמת הגולן זו חוויה רווית אדרנלין. היא לא מפסיקה להאיץ, למרות השיפוע התלול, והחלפת ההילוכים בעזרת הפדלים מאחרי ההגה מאפשרת בחירת הילוך מתאים לכביש שאפילו 'טופ גיר' התלהבו ממנו.
אותה קומפקטית נינוחה הפכה בין רגע מחתולת בית מגרגרת ללביאה אפריקנית מסתערת. לחיצה על כפתור ה'ספורט' משנה לא רק את צבע לוח השעונים לאדום אלא מפיק גם שאגת מנוע שהיא בעצם צלילים מלאכותיים ממערכת השמע. החלפות ההילוכים המהירות יותר בועטות את הקומפקטית מתוך הפניות המוגזמות והאינסופיות, שאיתן נאבקת שלדת הרכב בכבוד רב.
לעומתה – שברולט מליבו משתרכת מאחור. היא לא בועטת, לא מגזימה, אבל עוברת את המבחן בכבוד. כן, גם עם תיבת ההילוכים הרציפה ששידכו לה במתיחת הפנים. אמנם הדבר האחרון שמתחשק לעשות בכביש המפותל הוא להעביר הילוכים ידנית בעזרת הכפתור המגוחך של ידית ההילוכים, אבל מליבו כלל לא חיה בסרט הזה. מליבו פשוט חיכתה להמשך הדרך, שם, על גבי כבישיה הישרים והארוכים של דרום הרמה, היא סיפקה את שציפינו ממנה – נינוחות ורוגע.
במקום ג'יפון – פיג'ו 308GT
308GT ממוצבת בין הגרסאות הרגילות של הקומפקטית הותיקה לבין ה-GTI הספורטיבית.
גרסת הבנזין שנבחנה כאן התווספה לגרסת 308GT בעלת מנוע דיזל שמחירה זהה – 175,000 ש"ח. לדיזל מנוע בעל 177 כ"ס לבנזין – 225 כ"ס.
יש לה מנוע 1.6 טורבו בעל שיא מומנט של 30.6 קג"מ ב-1900 סל"ד והמנוע הבשרני הזה מאיץ אותה תוך 7.5 שניות ל-100 קמ"ש עד ל-235 קמ"ש מירביים.
,
תא הנוסעים נראה טוב: הוא כולל ריפוד דמוי עור משולב אלקנטרה עם תפרים אדומים ואת המינמליזם העיצובי של ה-I-COCPIT המוכר. חישוקי "18 וצמיגים בחתך 40, תאורת לד מלאה, שמשות כהות מאחור ולוק ספורטיבי יותר מבדילים אותה חיצונית מאחיותיה הזולות יותר. חלון גג ענק, מפתח חכם, בקרת אקלים ומולטימדיה עשירה הם חלק מהאבזור הנוסף . מערכות הבטיחות כוללות בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית ועמעום אורות אוטומטי.
308GT היא מכונית משפחתית קומפקטית מוצלחת. כרכב משפחתי היא נעימה לנהיגה רגועה, ובעוכריה, בעיקר המושב האחורי הצפוף-יחסית מול מתחרותיה. כמכונית GT היא הופכת את עורה מקומפקטית נינוחה ל-HOT HATCE חמימה בזכות מנוע חי ובועט. השילוב עם תיבת ההילוכים האוטומטית בעלת 8 יחסי העברה טוב, אך לא מושלם.
GT היא לא GTI קיצונית לטוב ולרע. היא תעלה חיוך על פני כל חובב נהיגה שאינו מסתפק במשפחתית רגילה ותשפיל בכביש המפותל כל ג'יפון, גם אם מחירו כפול משלה. ההיגוי שלה טוב, היא מאוזנת וקלה יחסית ולכן שינויי כיוון לא מבהילים אותה.
אבל ל-GT הזו של פיג'ו יש בעיה. למרות ההצעה המפתה, מכונית קומפקטית שלא תשעמם לעולם את נהגה ונוסעיה, עם תמחור גבוה יחסית -175,000 ש"ח, היא לא מספיק אטרקטיבית. תנו לנו אותה ב-150,000 ש"ח ולא נחשוב פעמיים.
במקום ג'יפון – שברולט מליבו
שברולט מליבו המחודשת מגיעה לארץ בשתי רמות גימור: ֹּ+LT ו-LTZ. למבחן, אמנם קיבלנו את זו היקרה יותר, אך מליבו הבסיסית מתומחרת כמו ה-308GT, כלומר 175,000 ש"ח.
היא משתרעת על פני אורך של 4.92 מטרים ורוחב של 1.85 מטרים. בסיס הגלגלים שלה נמתח לאורך 2.83 מטרים. מליבו היא מכונית גדולה. עיצוב חדש בחזית עם גריל גדול ועדכני של שברולט ופנסים חדשים מלפנים ומאחור, עיצוב מעודכן לפגוש האחורי וכן עיצוב חדש לחישוקי הגלגלים. מליבו דמויית מרכב הקופה, נראית טוב.
ובפנים – בתא הנוסעים התחדשה המליבו עם מערכת מולטימדיה "8 חדשה ( MY LINK דור 3 למערכת של שברולט) ובקרת אקלים מפוצלת.
מנוע 1.5 ליטר טורבו, כמו בדגם המוחלף, מפיק 160 כ"ס ו-25.3 קג"מ ומשודך הפעם לתיבה רציפה ולא פלאנטארית אוטומטית 6 הילוכים. זה מאיץ אותה ל-100 קמ"ש תוך 9.5 שניות עד למהירות מרבית של 210 קמ"ש.
המרווח הפנימי גדול ומאפשר לנוסעים מאחור לפשוט רגליים. מאידך, הגג הנמוך מאחור יגביל מעט את מרווח הראש למתנשאים לגובה שמעל הממוצע, שלא כמו בסקודה סופרב, למשל.
הנוחות טובה, המתלים רכים, הבידוד טוב. אין כאן הצטיינות גורפת, אבל מליבו היא מכונית מנהלים ראויה. נהיגה מהירה בכביש המפותל, הוא לא המגרש הביתי שלה; ההגה המנותק והרכות היחסית לא תוכננו לנהיגה על הקצה.
לדגם המחודש מערכות בטיחות מתקדמות, גם ברמת הגימור הבסיסית ( 2 רמות גימור לעומת 3 בדגם היוצא) כולל 10 כריות אויר, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל (במהירויות עירוניות), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, אור גובה אוטומטי וניטור שטחים מתים כולל תנועה חוצה מאחור.
בגרסת ה-LTZ היקרה ב-15,000 ש"ח מושבי ודיפוני עור, מראה מתכהה אוטומטית, וגג פנורמי נפתח, אבל מליבו מאובזרת היטב גם בגרסת +LT.
מליבו, שקיבלה, כאמור, תיבה הילוכים רציפה, מציגה צריכת דלק משופרת, לעומת הדגם היוצא שהיה בעל תיבה אוטומטית רגילה עם שישה יחסי העברה. המבחן של השניים (הפיג'ו והשברולט) באותם תנאי נהיגה, הניב צריכת דלק זהה לחלוטין במכוניות הכל כך שונות – 11 ק"מ לליטר. זו, תשתפר לכ-14 ק"מ לליטר בנהיגה שפויה יותר.
מליבו היא אלטרנטיבה למי שלשבת גבוה לא עושה לו את זה. היא תתגמל אתכם בבטיחות גבוהה, בנוחות נסיעה טובה, ובפוזה שונה מכל ג'יפון -מבנה 'פאסטבק' – מכונית מנהלים עם לוק של מרכב קופה.