משני צידי הכביש המתפתל במעלה ההר, נערם השלג; שלג טרי, בתול. הפסגות שמסביב לבנות לחלוטין ואוטוטו אנחנו שם.
לצערנו, אנחנו לא בדרך למעבר סטלביו שבאלפים, שאליו מוביל אחד הכבישים המהנים ביותר בעולם. אנחנו והאלפא רומיאו הלבנה, בסך הכל מזדחלים בפקק ישראלי ארוך בדרך לחרמון.
מעבר 'סטלביו' , הוא מעבר הרים בגובה 2,758 מטר ברכס הרי הדולומיטים. המעבר הוא הגבוה ביותר באיטליה והחמישי בגובהו בשרשרת הרי האלפים. האלפא רומיאו שאנו נוהגים בה קרויה ע"ש המעבר המפורסם.
גם השם 'אלפא רומיאו' לא פחות מפורסם; החברה נוסדה ב-1910, במילאנו, איטליה ופנתה בעיקר לחובבי הנהיגה הספורטיבית, מורשת שנמשכת במידה רבה עד היום.
כמעט כמו כולם
פרארי, הצהירה שלא תייצר רכב פנאי ועדיין עומדת בהבטחה. אלפא, כמו פורשה, מזארטי, יגואר, למבורגיני ועוד, כבר חצתה את הקווים.
עדיין, לשם 'אלפא רומיאו' יש הילה מסוימת וה'סטלביו' מחויבת לאופי, לבידול; זה מתחיל בעיצוב החיצוני בעל חזית אלפא מובהקת וקימורים איטלקיים לאורך המרכב, אך מתפוגג מעט כשמביטים באחוריים הנאים אך הפחות ייחודיים.
עיצוב הפנים מזכיר את זה שבאלפא רומיאו ג'וליה, האחות הסקסית נמוכת הקומה. הוא נאה אך אלמנטים מסוימים כאילו שנלקחו מהמתחרות; ידית ההילוכים למשל, מאוד מזכירה את זו שניתן למצוא בב.מ.וו. תא הנוסעים מרווח ורחב, והשהות בו נעימה. מנופי העברת הילוכים ענקיים ,העשויים אלומיניום, ממוקמים מאחורי ההגה נראים טוב וגם נעימים לשימוש. את ההתנעה אתם תעשו מכפתור על ההגה, ממש כמו בפרארי, דיפון עץ ומסך אורכי בגודל "8.8 שמתופעל על ידי חוגה, מושבים מוצלחים מלפנים ומאחור ואיכות כללית טובה משלימים את החבילה. לא, האיכות איננה ברמה של אודי או לקסוס, נתקלנו במחדלים קטנים, אבל הם היו קטנים.

בדרך לחרמון
המחסום ביציאה ממג'דל שמס נפתח סוף סוף, ונחש המכוניות החל לטפס במעלה הכביש. גם בסמלה של האלפא שלנו מתפתל נחש. למרות הפוטנציאל של מנוע שני הליטרים המוגדש של הסטלביו המסוגל להאיץ אותה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות, (בגרסתו החלשה – 200 כ"ס), תיבת ההילוכים האוטומטית, בעלת שמונת יחסי העברה, מתנהלת בראשון-שני בלבד. אנחנו זוחלים.
אילו רק היינו כעת בכביש המוביל למעבר סטלביו, כביש מדהים שאורכו כ־20 ק"מ, עם לא פחות מ־75 פניות חדות, מאתגרות, הייתה נדרשת האלפא לכל הארסנל שלרשותה.
אלפא רומיאו מאטה M1900 / קובי רוזן – מומחה לרכב
'אלפא רומיאו' השם מתקשר מיד ליצרנית מכוניות מרוץ וספורט, אך אי שם בשנת 1951 החלה היצרנית האיטלקית לייצר רכב שטח ייעודי עבור הצבא האיטלקי.
המאטה קיבלה את מנוע 1900 סמ"ק המפורסם של אלפא, אך קרבורטור של סולקס החליף את כפולי הלועות, כך שסיפק 65 כוחות סוס בלבד. תיבת הילוכים בעלת ארבע מהירויות והילוך כוח הניעה את הרכב קל המשקל – 1250 ק"ג.
https://www.youtube.com/watch?v=uxvnJ4NLyXM
מיתלי הרכב הקדמיים היו במבנה שמזכיר מכונית ספורטיבית; עצמות עצה כפולות ומאחור קפיצי עלים מסורתיים. הייצור נמשך מ1951 עד 1954 בשתי וורסיות וסך הייצור עמד על 2061 כלים.
למרבה הצער שרדו את השנים רק 45 יחידות ומחירן מוערך בכ-50,000 דולר אך ערכן לא יסולא בפז.
אני רוצה אחת.
הסטלביו מבוססת על רצפת הג'וליה. זה כולל את מערכת ההנעה הכפולה המכוילת כך שעיקר הכח מועבר לאחור, צמיגים רחבים עם אחיזה מעולה, הגה מהיר תגובה, חד ומדויק ומשקל מרכב נמוך יחסית של 1660 ק"ג; תוצאה מכך שהמתלים, מכסה המנוע, כנפיים, והדלתות עשויים מאלומיניום. אפילו גל ההינע עשוי מקרבון. התוצאה; למרות שזהו רכב מגודל ומוגבה וכמובן באופן יחסי, עדיין אפשר ליהנות מנהיגה כשהעסק מתוכנן ומכויל כראוי. רק מעוצמת/ נשיכת הבלמים במהלך הראשוני של הדוושה, התאכזבנו.
מתברר כי ה-DNA של אלפא רומיאו לא נעדר גם מרכב הפנאי שלה. בורר מצבי נהיגה שנקרא – DNA מאפשר בחירה במספר מצבים. הציבו אותו ב- A) All-weather) ותקבלו תגובות רגועות, לנהיגה בכביש חלקלק, מושלג. N אומר שאתם במצב 'נורמל' וחסכוני והעברה ל- D) Dynamic) תצבע את מכלולי ההנעה על הצג בצבעים אדומים. מצב זה יספק לרכב תגובות חדות יותר, יוסיף משקל להגה וישפר את התנהגות מערכת ההנעה ובמיוחד את מצב הרוח שלכם. נחשו באיזה מצב נהגנו רוב המבחן?
יורדים מההר
סטלביו, הוא מוצר אופנתי. הדרישה הגוברת לרכבי פנאי מוגבהים מכתיבה ליצרנים את סדר העדיפויות. סטלביו, מעניק לנוסעיו נוחות טובה, קלות כניסה ויציאה, (אם כי ראשם של הנוסעים מאחור עלול להיתקל במשקוף הנמוך בכניסה למושב האחורי) ותא מטען מרווח. את הנהג הוא מתגמל בתצפית גבוהה ולמרות שזו איננה אלפא כמו הקלאסיות מהעבר, עדיין הצליחו להטמיע בה אופי.
ברמת המחיר הזו, היינו מצפים שב'סטלביו' נקבל שלל מערכות בטיחות אקטיביות שקימות ברכבים זולים יותר. אמנם התרעת התנגשות כולל בלימה אוטונומית קיימת, אך תיקון סטייה מנתיב (רק התרעה קיימת) וניטור שטחים מתים נעדרים מחבילת האבזור. גם בקרת השיוט איננה אדפטיבית.
רמת האבזור של רכב המבחן נקרא MiLANO, עם חבילת תוספות שנקראת SPECIALE הכוללת חישוקי 19 אינץ' במקום 18, מושבי עור מסכים גדולים יותר, מצלמת רוורס, חיישני נסיעה קדמיים ועוד.

נסיעת מבחן
מחירה של הסטלביו מתחיל -320,000 ש"ח. יש גם גרסה חזקה יותר עם 280 כ"ס עליה תוסיפו כ-65,000 ש"ח.
ה-200 בהחלט מספקת, מאוזנת, וגם מרגשת.
כן, יש בה בסטלביו, משהו שחסר קצת במתחרות. על האאודי Q5 כתבנו כאן בעבר, גם על הקאדילאק XT5. קשה להעביר זאת במילים, או בפרוספקט, או בנסיעה בפקק בדרך לחרמון. אם תוכלו, קחו אותה למעבר סטלביו, לכבישים המפותלים. אתם תדעו להעריך שם את מה שיש בה.