SimRace – יוצרים מציאות אחרת


עיצמו עיניים ודמיינו לעצמכם שהייתם יכולים להקפיא את הזמן. לעצור לרגע, לנשום עמוק, לנתח את הטעות שעשיתם שניה קודם לכן ולהתחיל הכל מהתחלה.  דמיינו שפאוזה שכזו הייתה מתרחשת לפני תאונת הדרכים שחוויתם בעבר. או אולי כזו שתתרחש בעתיד, שלא נדע.
עכשיו, כשהעיניים כבר פקוחות, בואו ותראו שזה אפשרי. בקרו איתי במרכז הסימולטורים של חגי פארן – SimRace.

כבר לא מדובר בדימיון. המרכז קיים ופעיל ברמת החייל. גם לא מדובר פה במדור פרסומי. זוהי התפעמות והערכה כנה למרכז הדרכה שמאפשר לימוד והתנסות יעילים מאין כמוהם. זו הכרה בשיטת הדרכה שמשלימה, מרחיבה ואף עוקפת שיטות הדרכת נהיגה קונווצינאליות בסיבוב.
סימולטור – "דמיין" בעברית, הוא מתקן המאפשר הדמייה או חיקוי של פעילות מסויימת ותרחישים אופיינים שונים, שהם חלק מהמציאות. לכשעצמו, הסימולטור יכול לשמש גם לבידור והנאה אך ב-SimRace רתמו את המתקן המשוכלל על מנת שישמש ככלי עזר בידיו של מדריך הנהיגה.

SimRace

אני עצמי מדריך נהיגה, כבר למעלה מעשרים שנה. החל מלימוד נהיגה בסיסי כמורה לנהיגה מוסמך, דרך הדרכות נהיגה מתקדמת – נהיגה ספורטיבית, נהיגת שטח, אימוני נהיגה מבצעית בצה"ל, כוחות ביטחון ועוד. הדרכות נהיגה הן הכרח. החל משלב בו לומדים נהיגה בסיסית ומוכשרים לקבלת רשיון הנהיגה ועד לשלב המתקדם ביותר – אימון מקצועי לנהיגת מירוצים. בכל שלב במלאכת הנהיגה, הזמן הוא גורם קריטי. המהירות בה מתרחשים אירועים דורשת לעיתים קבלת החלטות בזמן קצר מאוד. לפעמים ההחלטות הן קריטיות, החלטות של חיים או מוות.

מול הסימלטור עם חגי פארן הבעלים, ובעצמו מדריך נהיגה ונהג מירוצים. על גבי המסך תרגיל נהיגה בסלאלום. לפנינו מסודרים החרוטים במירווחים שוים. האור הירוק נדלק. בדיוק כמו בעולם האמיתי, נדרש כאן לזנק מהמקום – להעביר הילוכים – להפנות את ההגה – להאיץ ולהאט.
שם בחוץ, במגרש האספלט האמיתי, עובד בעיקר הגוף. הכוחות שפועלים על הרכב פועלים בעצמה גם על המתרגל. הראש פחות פנוי לחשיבה. המאמץ פיזי, טבול בסוג של פחד מנהיגת האקסטרים. כאן לידי יושב חגי, הכל יותר רגוע. גם חגי רגוע. הוא מקפיא את התמונה, מחזיר אותי לתחילת המסלול ומראה לי את הביצוע. מסתבר כי הפניות ההגה היו מוקדמות מדי. המבט היה קרוב מדי.

בתחילה הסימולטור יוצר תחושה של החמצה. התחושה מזוייפת משהו. הראש אפילו סחרחר וההרגשה היא שהתרגול רחוק מלדמות מציאות. איך יתכן שבסימולטור אני נתקע בקירות ובחיים האמיתיים אני הרי נהג לא רע בכלל?

צריך לתת לזה צ'אנס. המוח צריך זמן להסתגל. וכשהוא מסתגל היתרונות הופכים משמעותיים.
את אותו הסלאלום תוכלו לעשות עם מכונית הנעה קדמית ומיד אחר כך, להחליפה בכזו עם הנעה אחורית. בלחיצת כפתור תוכלו לחזור על התרגיל שוב ושוב, ללא בלאי, עשן או ריחות, ובשלל ואריציות שונות. המדריך לידכם ינחה אתכם, ישאל אתכם, יכוון אתכם. אתם לא רק תשתפרו, אתם גם תבינו למה זה קרה.

מעבר להדרכות הבטיחות, יכולתיו של הסימולטור נוגעות גם לפעילות ספורט מוטורי. הסימולטור מציע מספר עצום של מסלולי אספלט, מסלולי עפר מסביב לעולם ברמת דיוק מקסימלית. ניתן לנהוג במסלולים הסטוריים ובמגוון ענק של של כלי רכב חדשים או קלאסיים ובקטגוריות מירוץ שונות. רוצים לנהוג על מכונית סינגל סיטר במסלול שבו נערך מירוץ הפורמולה של מונטה קרלו? מעוניינים לנהוג שם בלילה? כשהכביש רטוב? רק תבקשו.

מרכז הנהיגה המקצועי בסימולטור, מאפשר גם קיום אירועים חברתיים סגורים שבהם ניתן לערוך מירוץ ולהתחרות זה בזה. ההקרנה על מסכי ענק לצופים והסכנה היחידה כאן היא התמכרות. אך אם נחזור לרגע לצד המקצועי / רציני של המרכז, נספר על אקדמיית המירוצים היחידה בישראל מסוגה.
במסגרת האקדמיה לומדים המודרכים מהי נהיגת מירוצים, מתאמנים בטכניקות יעודיות בליווי אמצעי ניטור (טלמטריה) מעולם המירוצים האמיתי עד לשלב האימון המסכם – מירוץ בין המשתתפים. את האקדמיה מעביר, בנוסף לחגי, גם אלון דאי – נהג מירוצים פעיל ומצליח.

כתבת המשך על אקדמיית המירוצים ופעילותה של SimRace תפורסם בקרוב כאן ב-DriveTime.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

Voyah Free – מה עדיף – מיוחד או משוגע?

Tweetאנחנו חיים במדינה מיוחדת, שלא לומר משוגעת. מי מדמיין לעצמו לפגוש שמש אביבית בחודש ינואר …

2 comments

  1. האם אפשר לבוא גם לא לבעלי רישון סתם בשביל חווית ההתנסות נהיגה ברכב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *