מאז שירדה לה החשיכה על המכונית הראשונה (כבר בשנות ה-80 של המאה ה-19), הפנס היווה בן לוויה יציב ונאמן לכל כלי הרכב, לאורך כל ההיסטוריה. בעקבות הצורך המובהק בכל הנוגע לנהיגה בטוחה בלילה, או תנאי תאורה חלשים, הוכיחו הפנסים את עצמם כבעלי ערך רב, כך שקשה לדמיין, כיום, איך תראה מכונית כלשהי בלעדיהם.
המכוניות שבהן אנחנו נוהגים כיום עדיין דומות, משהו, למכוניות שבהן נהגו הסבים והאבות שלנו, אבל ההתפתחות הטכנולוגית רבה וכך גם בפנסי הרכב.
בכדי לתת לפנסים הקדמיים את הכבוד המגיע להם ולשפוך אור על תפקידם החשוב, נחזור עשרות שנים לאחור ונספר כאן על האבולוציה שלהם.
.
המסע שלנו מתחיל עוד בשנות ה-80 של המאה ה-19, כשהמכוניות הראשונות רק הופיעו והתחילו לכבוש את העולם בסערה…
.
מהפנסים דמויי עששיות ועד לטכנולוגיית הלייזר החדשנית (וכל מה שביניהם),
היום – באנו חושך לגרש!
.
.
שנות ה-80 של המאה ה-19 – הפנסים הקדמיים הראשונים

המכוניות הראשונות כללו פנסים קדמיים שהופעלו על ידי נפט או גז אצטילן. בדומה מאוד למנורות הגז הישנות ששימשו בבתים של אנשים, פנסי-עששיות אלה נבנו מעששית עם מראה מחזירת-אור שאפשרה לאור לא ממוקד ומפוזר להאיר את הדרך שלפני הנוהג ברכב.
למרות שהם היו פופולאריים למדי באותה תקופה, בעיקר בשל עמידותם לרוח ולגשם, היה צורך לנקות את הפנסים הללו לעיתים קרובות כדי למנוע הצטברותם של חומרים רעילים מאוד. מכיוון שאורך החיים המירבי של פנס כזה היה כ-4 שעות, לעיתים קרובות מצאו עצמם ה"נהגים" כשהם נוהגים בחשיכה מוחלטת מכיוון שהפנסים שלהם סיימו לכלות את הגז או הנפט שהפעילו אותם..
על אף שהם לא היו אמצעי התאורה האידיאלי, הפנסים האלה עשו עבודה כלשהי בהארת דרכם של הנהגים, לפחות עד שהפנסים החשמליים נכנסו לתמונה, מעט יותר מעשור לאחר מכן.
1898 – הפנסים הקדמיים הופכים לחשמליים

כשהגיעו לראשונה (כאביזר אופציונלי דרך הקולומביה של Electric Vehicle Company), הפנסים החשמליים היו צעד קטן בכיוון הנכון. יחד עם זאת, הם לא היו מאוד פונקציונאליים עד לשלב הרבה מאוחר יותר – השלב שבו קדילק הציגה את מערכת ההצתה והתאורה החשמלית של Delco בשנת 1912.
תוחלת חיים קצרה, עמידות סביבתית חלשה וחוסר יכולתם של היצרנים לייצר דינמואים קטנים וחזקים מספיק כדי לספק זרם יציב ועמיד, כל אלה הם שהפכו את הפנסים החשמליים המסורתיים, באופן פרדוקסלי, לאחת מהתרומות הזניחות ביותר להיסטוריה של הפנסים הקדמיים.
1939 – פנסי קרן אטומה (Sealed Beam Headlights)

כשאתם מדמיינים מכוניות ישנות וקלאסיות, אתם בוודאי מדמיינים מכוניות עם פנסי קרן אטומה. עם הצגתם, רגע לפני כניסת ארה"ב למלחמת העולם ה-II, פנסי הקרן האטומה סיפקו לנהגים אלומת אור שהייתה ממוקדת יותר מאשר מעגלי האור המפוזרים שאותם הציעו עיצובי הפנסים הקדמיים הקודמים.
בהגיען של שנות ה-60, פנסי קרן ההלוגן האטומים הפך לטכנולוגיה הסטנדרטית באירופה. תוספת גז הלוגן יחד עם חוט הטונגסטן הצליחו ליצור אור בהיר ואחיד יותר למשך זמן רב יותר. אבל, בניגוד לאירופה שמיהרה לאמץ את השיטה, בארה"ב, טכנולוגיית פנסים חדשה זו הפכה לסטנדרט רק בשלהי שנות ה-7
1983 – פנסים מרוכבים

לפני הופעתם של הפנסים המרוכבים, אם אחת מהנורות בפנס הקדמי נשרפה, נאלצתם להחליף את הסט כולו (שהיה, באופן הגיוני, יקר מאוד!). בכדי להפוך את העניין לנוח (ולמשתלם) יותר עבור הנהגים, בשנת 1983 שונה התקן הפדרלי לבטיחות רכב מנועי 108 כדי לאפשר לכל מכלולי הפנסים המרוכבים לכלול צורות לא סטנדרטיות, כמו גם נורות ניתנות להחלפה.
הודות לכללים המעודכנים הללו, פנס ההלוגן הניתן להחלפה הפך, עד מהרה, לסוג הפנס המועדף והחליף את הפנסים הקודמים לו בהארת דרכם של הנוהגים ברכב. לקריאה נוספת על סוגי הפנסים וההבדלים ביניהם.
שנות ה-90 – פנסי ה-HID מאירים את הדרך

תחילת שנות ה-90 הביאה איתה סוג חדש של פנסים – פנסי קסנון, המוכרים לנו גם כפנסי HIDs. מלאים בגז קסנון במקום הלוגן, הפנסים החדשים האלה הצליחו להפיץ אור בהיר יותר, והם אף הצליחו להגיע למלוא עוצמתם ובהירותם תוך מספר שניות מהתנעת המכונית.
בנוסף לאלומת האור הטובה יותר, נהגי שנות ה-90 נהנו גם מתוחלת החיים המשופרת של הפנסים, עמידות גדולה יותר ואפשרויות רבות יותר של טמפרטורת צבע.
באמצע שנות ה-90 הזכוכית של הפנסים הפכה לפלסטיק, מה שאיפשר ליצרני רכב להעניק למעצבים את החופש היצירתי שאליו שאפו – לעצב פנסים בכל צורה שהם רוצים. הפלסטיק היה חומר גלם זול יותר מזכוכית, דבר שסלל את הדרך לפנסים מורכבים ומעוצבים יותר, אבל, במקביל, גם הציב אתגרים של חמצון, הצהבה וההשפעות סביבתיות רחבות יותר (למשל, הצורך במיחזור).
2004 – נוריות ה-LED

למרות שאנחנו רגילים לחשוב על פנסי LED כעובדה קיימת, אשר מאז ומתמיד הייתה חלק מהנוף המוטורי, למעשה, הפנסים מבוססי ה-LED לא היו קיימים עד לשנת 2004, אז הוצגו, לראשונה, יחד עם ה-A8 של אאודי.
בדומה למרבית הטכנולוגיות, הגל הראשון של הפנסים המבוססים על טכנולוגיית הלד, סיפק, במקרה הטוב, ביצועים נקודתיים מוגבלים למדי, למרות יעילות הרבה, יחסית לדורות הקודמים של הפנסים. יחד עם זאת, בעשור האחרון, נורות הלד השתפרו מאוד, וחלק גדול מחובבי הרכבים אוהבים את המראה הלבן, הקר והבוהק שפנסים אלה מעניקים לרכביהם.
כיום – האם הלייזר ישנה את חוקי המשחק?
.
בעוד שפנסי הלד וההלוגן מהווים, פחות או יותר, את הסטנדרט של רוב יצרניות המכוניות בימינו, טכנולוגיית פנסי הלייזר עשויה להתגלות כאלטרנטיבה חדשה. בשלב זה, פנסי הלייזר מציעים יעילות וקו ראייה מרשים, אבל הם, עדיין, חסרי מיקוד ואינם מתאימים למרבית הרכבים המיוצרים כיום.
מה הלאה?
אנחנו לא לגמרי בטוחים…
אבל, אם ההתפתחות ההיסטורית, עד כה, מסוגלת לתת לנו אינדיקציה כלשהי,
יתכן שיעבור זמן-מה עד שנזכה לראות את הטכנולוגיה הבאה של פנסים קדמיים מגיעה לשוק!