קבוצת עופר אבניר, יבואנית אופנועי Suzuki בישראל, החלה בשיווק אופנוע העל ה-Suzuki KATANA לשנת 2020. ה-KATANA הוא אופנוע רטרו מודרני שנבנה כמחווה לדגם האגדי של היצרנית מתחילת שנות ה-80. זהו אופנוע ערום ("נייקד") בעל מעטפת אווירודינמית מינימליסטית, השומר על קווי העיצוב המקוריים עם פרשנות וטכנולוגיה חדשנית. מחיר ה-KATANA יעמוד על 96,000 שקלים כולל מע"מ, מיסים ואגרות רישוי (מחיר "על הכביש").
ה-Suzuki KATANA GSX1100 המקורי הושק בשנת 1981 בתערוכת קלן בגרמניה וגרם לסנסציה בענף האופנועים הבינלאומי. עיצוב הדגם היה חדשני ויוצא דופן ובכך כבש את לבבות הרוכבים בכל רחבי העולם. ה-KATANA הפך לאמת מידה חדשה בעולם אופנועי הכביש ועיצובו הועתק במשך שנים לעשרות דגמים אחרים, גם של יצרניות מתחרות. השם KATANA (חרב סמוראים מסורתית) זכה להצלחה כה רבה בארה"ב, עד שליווה את דגמי ה-GSX השונים של סוזוקי ביבשת עד לסוף שנות ה-90.
32 שנים לאחר השקת הדגם המקורי, הציגה סוזוקי בתערוכת קלן 2018, את דגם ה-KATANA החדש. כל פריטי ומאפייני העיצוב וכן המאפיינים הספורטיביים והטכנולוגיים שאפיינו ובידלו את ה-KATANA המקורי משאר המתחרים, באו לידי ביטוי גם בדגם החדש. גם הפעם, חישלו מהנדסי היצרנית את החרב החדשה כדי ליצור אגדה חדשה לכביש הציבורי.
מנוע
ל-KATANA מנוע בנפח 999 סמ"ק מקורר נוזל, שמקורו בדגם ה-GSXR1000 הספורטיבי והמוצלח שיוצר בין השנים 2005 ל-2008. בשנים האחרונות משמש המנוע גם את דגם ה-GSXS1000. זהו מנוע בעל ארבעה צילינדרים, מוזרק דלק שלאחר השינויים הנדרשים כהחלפת הקדח ומהלך הבוכנה, הותאם לצורכי הכביש הציבורי, לקטגורית אופנועי הרטרו נייקד אליה משתייך הדגם ולדרישות תקן היורו 4. ככזה, מפיק המנוע כ-150 כ"ס המושגים ב-11,000 סל"ד ומומנט של 11 קג"מ המושג ב-9,500 סל"ד.
הגאומטריה של מצערת ה-KATANA שונה מזו שהופיעה בדגמי ה-GSXS1000 בשנים האחרונות וכך גם כבלי המצערת, זאת כדי לגרום לאופנוע להאיץ בצורה יותר עדינה ופחות אגרסיבית בעת פתיחת/שילוב גז ממצב סגור. במנוע מותקנת מערכת Slipper Clutch המיועדת למניעת נעילת הגלגל האחורי תחת בלימת מנוע אגרסיבית.
שלדה
שלדת ה-KATANA זהה לזו של דגם ה-GSXS1000, אך שלדת הזנב שונתה וגובה המושב גדל ל-825 מ"מ. עם זאת, מיכל הדלק הוצר באזור מושב האופנוע כדי להקל על הורדת הרגליים לקרקע וכידון האופנוע הוחלף כדי להתאים לתנוחת הרכיבה החדשה.
ל-KATANA זרוע נושאת אחורית ללוחית הרישוי ולמאותתים, שתפקידה לשמור על עיצוב "נקי" לזנב האופנוע. סוזוקי פיתחו את הזרוע לאורך תקופה ממושכת כדי למנוע רעידות, השפעה על עבודת המתלה והזרוע האחורית, וכן למנוע קצרים חשמליים בתאורת הלוחית והמאותתים.
מלפנים הותקן מתלה קדמי הפוך (USD) מתוצרת קאייבה (KYB) היפנית, בקוטר 41 מ"מ המתכוונן באופן מלא. מהלך מתלה 120 מ"מ. מאחור מצויד הKATANA בולם מונושוק יחיד של קאייבה, פרוגרסיבי עם מהלך מתלה של 63 מ"מ ואפשרויות כיוון מלאות (שיכוך, החזרה ועומס קפיץ). מערכת הבלמים מלפנים מתבססת על זוג קאליפרים מונובלוק ראדיאליים מתוצרת ברמבו בעלי 4 בוכנות הלופתים זוג דיסקים בקוטר 310 מ"מ מדגם ה-GSXR1000. מערכת ה-ABS מתוצרת Bosch גרמניה – דוגמת את מהירות הגלגל 50 פעמים בשנייה והיא קלת משקל במיוחד: 640 גרם בלבד.
חישוקי הגלגלים של ה-KATANA קלים, עשויים אלומיניום מתוצרת TPR וזאת כדי לשמור על משקל בלתי מוקפץ נמוך והיגוי חד וזריז. הצמיגים המותקנים הינם מדגם חדש של Dunlop שפותח במיוחד בעבור הKATANA: Sportmax Roadsport 2.
טכנולוגיה
ל-KATANA לוח שעונים LCD מדגם ה-GSXR1000, המאפשר בחירה בין מצבי בקרת האחיזה (4 מצבים, כולל ניתוק מלא). תאורת האופנוע מלפנים ומאחור ואף המאותתים היא תאורת Led. וכמו בכל דגמי סוזוקי מהשנים האחרונות, גם ה-KATANA מצויד במערכת LRA – Low RPM Assist, מערכת הדוגמת את קצב צבירת הסל"ד ומבצעת בו שינויים בתחילת הרכיבה או ברכיבה איטית כדי למנוע כיבוי מנוע. האופנוע מצויד גם במערכת Easy Start, באמצעותה מחשב האופנוע מזהה את ניסיון ההתנעה וממשיך לסובב את הסטרטר למשך זמן קבוע ונתון עד להתנעה.
ה-KATANA זמין בצביעה הכסופה הקלאסית המשחזרת את דגם שנות ה-80 וכן בצביעה שחורה.
צילומים – יח"צ