סובארו BRZ החדשה – היידה BRZA


היפנים הם עם יעיל. סופר יעיל – ואין כמו תחנת רכבת גדולה על מנת לראות את זה. לרכבת מחכים בנקודה נתונה על הרציף, כי תוך דקה היא איננה. את השנ"צ חוטפים בתאי שינה קטנים באולמות התחנה, על מנת להטעין את הגוף והנפש במעט אנרגיה, כי הלחץ תמיד שם. הסתכלו סביבכם; מאות אנשים לחוצים, חצי רצים, מציצים בעצבנות בשעון, מחפשים את דרכם לרציף הנכון. כאנשים יעילים, היפנים אוהבים גם ראשי תיבות, כאלו שמתארים את המוצר. איכשהו.

קחו את סובארו BRZ, למשל, מכונית הקופה המסורתית שפותחה ביחד עם טויוטה והושקה לראשונה בשלהי 2011, בעוד יפן מלקקת את פצעי הצונאמי הקטלני – שגם גרם לעיכוב מה בהשקת המכונית. כך, הגדירו אנשי סובארו את המכונית כ-Boxer, Rear wheel drive, Zenith…בוקסר, הנעה אחורית ו…שיא. שיא של ריגוש או של יצירה, אם תרצו, מאחר ולעתים יפנים מתרגמים מילולית לשפתם – והמשמעות המתקבלת מעט שונה.

מה שבטוח, לסוכני סובארו במדינות יוגוסלביה לשעבר היו חיים קלים, מאחר ו-BRZ בשפות הסרבו-קרואטיות משמעו מהיר – וכשרוצים להאיץ בנהג להגיע מהר ליעד, תחנת רכבת למשל, כל שצריך זה לומר לו היידה BRZA….

עם הדור היוצא של המכונית, שכונתה בחיבה ברז במקומותינו, היה צריך לעבוד בשביל להגיע מהר ליעד, אבל הפיצוי הגיע בדמות סיפוק אדיר של הנאה, של קשר שבין אדם למכונה, של התנהגות כביש בה ההגה נותן את הכיוון הכללי אבל רגל ימין קובעת את הטון…אבל היה גם עניין המנוע. נכון, הוא הפיק הספק נאה של 200 כ"ס מיחידה אטמוספרית בנפח 2 ליטר, אבל רוב הטוב הזה המתין בחלק האחרון של מד הסל"ד, בואכה הקו האדום, שם המנוע גם "ניסר" בצליל מעט צורם. מתחת לזה, הגמישות לקתה בחסר, עקומת המומנט סבלה משקע מרגיז באזור ה-4000 סל"ד ובאופן כללי, התחושה היתה שמגיע למכונית הנהדרת הזו מנוע יותר מוצלח.

עשור חלף – ובשלהי השנה שעברה הוצגה BRZ חדשה, לצד GR86, אחותה לבית טויוטה. קוי העיצוב הכללי נשמרו, אך עוגלו במקצת. התוצאה נראית יותר אורגנית, אך מעט פחות חדה ויחודית, כשעיקר הביקורת מופנית לעיצוב החלק האחורי. אישית, דווקא אהבתי את התוצאה; הקוים המעוגלים מקנים למרכב נפח שרירי יותר, ויזואלית. גם עיצוב הפנים, שהיה יחודי אך מעט זול למראה ולמגע, הוחלף בכזה המשדר מעט יותר איכות וחומרים מושקעים יותר. נעים לשהות בתא הנוסעים של הדור החדש;  תנוחת הישיבה נותרה נמוכה ומצויינת, המושבים נוחים ותומכים – והכל נמצא בדיוק היכן שהיינו מחפשים אותו בעיניים עצומות. במושב האחורי, לעומת זאת, מרחב הראש נמוך קמעא מהדור הקודם – ומרחב הרגליים נותר גבולי. התייחסו למכונית כ-2+2 – הילדים יישבו מאחור בנוחות, החותנת קצת פחות.

סובארו BRZ החדשה בנויה על בסיס הדור היוצא, תוך שיפורים מכניים רבים שאיפשרו את הקשחת המבנה – ובזכות זאת שומרת על כיול מתלים "נושם" ולא מוגבל בנוקשות יתר של קפיצים ובולמי זעזועים. על הדרך, שופר גם הגיר – וגולת הכותרת, מנוע חדש הוצב בחזית המכונית. למרבה השמחה, הוא עדיין אטמוספרי – אך כעת נפחו עלה ל-2.4 ליטר, הספקו עומד על 228 כ"ס בדגם האמריקאי שנבחן – ואילו המומנט גדל וגם עובה לאורך כל קשת הסל"ד…

אני פוגש את ס., צעיר מקסים עם תשוקה למכוניות – ורצון לאתגר את עצמו לאחר מספר ואגיות חנפניות. ס. החליט שהוא חותר נגד הזרם – ידני, אטמוספרי והנעה אחורית – כל מה שואגיות לא היו מאז ימי החיפושית (ואל תזכירו לי את פורשה, מאחר והחיבור בין השתיים שייך לאלף הנוכחי)…
ס. שלנו בדק את השטח – ומאחר ו-BRZ החדשה עדיין לא מיובאת ארצה ע"י סמל"ת, החליט לשריין לעצמו אחת דרך 'לקצ'רי מוטורס' מהרצליה, יבואן מקביל שייבא עד כה את רוב היחידות שהגיעו למקומותינו – וכולן מהדגם הבכיר, המכונה 'לימיטד'(באופן אירוני, הדגם הבסיסי מכונה 'פרימיום'. לך תבין…).

ס. והאפורה מופיעים בחניון הקניון השומם. השעה היא שעת בוקר, הכבישים פנויים – ואפשר להתחיל להנות. הרשמים הראשונים הם של מכונית ציווילית מאוד;  מתלים די נוחים, בידוד רעשים משופר, גמישות מנוע רבה…מכונית שניתן לחיות עימה במרחב העירוני כמכונית יומיומית, כמעט ללא פשרות. תא המטען די קטן – אבל הוא מספק. ישנה גומחה לגלגל חלופי, אלא שהדגמים האמריקאים לא מוצעים איתו, להבדיל מדגמי השוק האוסטרלי, למשל. BRZ הקודמת יובאה לארץ עם גלגל חלופי – ויש לקוות שסמל"ת לא יפספסו את הנקודה החשובה הזו, עם תחילת היבוא הרשמי.

מבט לפנים, הכנפיים מעט גבוהות יותר ממרכז מכסה המנוע. קשה שלא להרהר בפורשה, במיוחד כשמדרבנים את הדוושה הימנית והמכונית מתחילה לרוץ – ומאיצה באופן משכנע. הילוך – ועוד הילוך ועוד אחד – והם עוברים טוב יותר עכשיו – סאונד המנוע מוזרם גם באופן מלאכותי דרך הרמקולים, למגינת ליבם של טהרנים רבים. לי זה לא הפריע – ואפילו לא טרחתי להדליק את הרדיו. ההגה זורם דרך כפות הידיים, קליל מהיר וחי, הפידבק מהמכונית מוחשי – והביטחון ביכולותיה עולה מפנייה לפנייה. בפניות היירפין חדות ניתקל במעט יותר תת-היגוי בכניסה לפנייה לעומת הדור הקודם…אל דאגה, הדוושה הימנית תאזן את זה מהר מאוד, מגובה באותו מומנט בשרני שתמיד נמצא שם. משקל כל אבזרי השליטה נכון, הדוושות מתחננות לקצת 'עקב לצד בוהן' – והיפנים עדיין סומכים עליכם שכשתנתקו את הבקרות, תדעו מה לעשות…

יושב במכונית, מבט מעל למכסה המנוע, כף היד מלטפת את גלגל ההגה הבשרני – ופתאום עולה בי ההכרה, שאותה פורשה 944 ותיקה בה נזדמן לי לנהוג – לגמרי במקרה – רק אתמול, היא המקבילה הותיקה הנאמנה ביותר לאופיה של BRZ החדשה. מרכב הקופה הנאה אך שימושי, מנוע 4 הצילינדרים הבשרני, חלוקת המשקל הטובה, הפידבק שזורם, ההנעה האחורית הדומיננטית….כבר אין כמעט מכוניות כאלו בתקציב שפוי…והנה באו סובארו וטויוטה והציעו לנו לא מכונית אחת אלא שתיים.

סמל"ת חייבת לייבא את המכונית הזו. לדפוק על שולחן היצרן ולהתעקש על הקצאת כמות סבירה לשוק הישראלי. סובארו BRZ החדשה מציעה את אותו מתכון מוכר ואהוב של הדור המקורי, אבל בסימן יותר – וההישג מרשים במיוחד לאור העובדה שהמחיר בחו"ל כמעט ונותר על כנו.

כשנפרדתי מס. בלחיצת יד חמה, הוא ישב במכונית וחייך. יש לו את כל הסיבות לחייך – והוא יודע שאף ואגית חמה או טסלה מהירה כברק תעניק לו את החויה האנלוגית ש-BRZ החדשה מסוגלת להפיק.


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

מותג הונגצ'י סדרה 7 סדאן ו-SUV – השקה בישראל

Tweetסמלת, יבואנית רכבי השטח והיוקרה, מרחיבה את פורטפוליו דגמי מותג רכבי הפאר הסיניים ומשיקה בישראל …

2 comments

  1. הרכב הכי הכי טוב כייפי ספורטיבי במחיר שפוי בישראל.!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *