בהערכה האדירה שאנחנו, בדרייבטיים, רוכשים למכוניות הקלאסיות, יכול להתחרות רק הצער על דגמי ויצרניות מכוניות שנעלמו מהעולם. חלקם – מסיבות מוצדקות לחלוטין (כמו הסוסיתא), חלקם – לא.
אחת מאותן יצרניות מכוניות שהופיעה ונעלמה (לפחות כיצרנית רכב) היא סאאב.
סאאב (Saab) השוודית, חברת תעשייה כבדה שהוקמה בשנת 1937, עסקה, במקור, בייצור מטוסים. באופן טבעי, עם סיומה של מלחמת העולם השנייה פנתה החברה לחיפוש שווקים רווחיים חדשים. כך, בשנת 1944 היא החלה בפרויקט תכנון המכונית הראשונה שלה, חמש שנים מאוחר יותר, הוצגה לקהל הרחב ה-"SAAB 92", שעיצובה הדגיש את שורשיה התעופתיים של החברה. בשלהי שנת 2015, אמנם, הכריזה סאאב על כוונתה לייצר ארבע דגמי מכוניות חדשים, אולם, על אף הצהרתה, לא שבה החברה לייצר מכוניות. ביוני 2016 הודיעה סאאב על כוונתה לוותר על מותג סאאב ולהתחיל לייצר כלי רכב תחת מיתוג חדש -NEVS. בהכרזה זו, למעשה, סיימה החברה את דרכו של המותג המוכר לנו – סאאב.
יכולנו להסתפק בתקציר המתומצת הזה, אבל, כחובבי קלאסיקה על גלגלים, הדרך שעשתה סאאב בין השנים 1944 ל-2016 מעניינת דיה, ואף רצופה בדגמי מכוניות (שחלקן אף הגיעו לישראל בשנים מסוימות), כך שבהחלט שווה להקדיש את הזמן לחברה שעברה מסלול לא שיגרתי לאורך שנות קיומה.

החל מהצגת אב-הטיפוס המהפכני הראשון של מכונית הנוסעים שלה UrSaab בשנת 1946 (שהיה אווירודינמי בצורה יוצאת דופן ובטוח לתקופתו), רקעה התעופתי של יצרנית המטוסים השוודית ניכר במכוניות המעוצבות בקפידה. ה-UrSaab הוביל ישירות לייצור הראשון של סאאב 92 בעלת מנוע שתי הפעימות בשנת 1949. שלא לדבר על כך כי כל הדגמים המוקדמים שלה נצבעו בירוק כהה. לא, לא כי המדובר בצבע אלגנטי יותר, אלא כדי לנצל את עודפי צבע המטוסים איתו נתקעה סאאב כשהביקוש למטוסי הקרב שלה נגוז במהירות לאחר המלחמה.
הרכב בעל ההנעה הקדמית, סאאב 92, זכה עד מהרה למוניטין מעורר קנאה בעוצמתו ובהנדסה המעולה שלו בכבישים הקשים והלא סלולים של שבדיה. ה-92 התחלפה ב-93 המשופרת, המכונית שהזניקה את סאאב לבמה העולמית, כאשר Estate 95 (המכונית הראשונה הכוללת ספוילר גג אחורי משולב המסייע באווירודינמיקה ובשמירה על חלון אחורי נקי) וה-96 מתפתחות בדימיון מדהים למקור – אב הטיפוס – UrSaab. מנוע V4 הושק עבור 96 באמצע שנות השישים, המנוע הנקי והעצמתי הזה הוביל לשליטתה המופגנת של סאאב בזירת הרכב הבינ"ל במשך מספר שנים.
סאאב 99 משנת 1967 הייתה חדשנית באמת, וביססה את המוניטין הקיים והיציב של סאאב כיצרנית ובונת מכוניות קשוחות, אמינות וחלוציות, שפנו לקוני הרכב המשכילים יותר ברחבי העולם. הרכב הפך לסמל סטטוס עבור מהנדסים, אדריכלים ואקדמאים המאושרים ולגמרי מיתג את עצמו ככזה. אבל, למרבה הצער, לא היו מספיק קונים למכוניות הבהירות והאינטלקטואליות כדי להפוך את סאאב ליצרנית רווחית של מכוניות נוסעים. לכן, נאלצה סאאב לחתום הסכם שותפות בשנת 1969 עם חברת המשאיות השוודית – סקאניה.
כך שמנוע הארבעה צילינדרים החדש של 99 שפותח בשת"פ עם טריומף (ל-Dolomite) והגרסה המאוחרת 900 (משנת 1978) התפתחו היישר מה-99, וה-9000 של שנת 1994 נוצר כחלק מ-'Type 4' פרויקט שיתופי עם השותפים האיטלקיים פיאט (Croma), לנצ'יה (Thema) ואלפא רומיאו (164).
למרות שמכירותיה של סאאב עלו לרמות שיא (במיוחד בארצות הברית ובריטניה), הרווחיות של החברה (או, יותר נכון – היעדרה) הפכה לבעיה משמעותית מאד, וכך בסוף שנות השמונים בואכה שנות התשעים, סאאב סקניה מכרה חלק גדול מעסקי רכבי הנוסעים שלה לג'נרל מוטורס. GM כיוונה גבוה באותה תקופה, והייתה נואשת לרכוש מותג מכוניות אירופאי יוקרתי, המשלים את מצבת קדילק האמריקאית שלה.
GM הייתה בהליכי רכישה אחרונים של יגואר כגולת הכותרת בכתר המותגים הגדול שלה, רק כדי להיהדף משם על ידי הפורד, שקפצה פנימה והבריחה את יגואר. כך, שלמעשה, ניתן לומר כי ג'נרל מוטורס קנתה את סאאב בתור הריבאונד המנחם… אבל, בתור ריבאונד, GM מעולם לא הבינה באמת את המותג ההנדסי והמיוחד שנפל לידיה, ולכן, ניסתה להרעיב אותו בחוסר מימון ובניסיון לכפות את רצונה (ושימוש ברכיבים נחותים) על המותג. היה זה משהו שהמהנדסים הנאמנים של סאאב התריסו כנגדו בכל הזדמנות שניתן להעלות על הדעת, ובסופו של דבר, פעל לרעת כל הצדדים – לרעת סאאב וגם לרעת מקבלי המשכורות השמנות בדטרויט.

המורשת הארוכה והמפורסמת של החברה בייצור מכוניות נוסעים רציניות, חדשניות ובולטות, בסופו של דבר, נכנעה בפני שוק המפתח בצפון אמריקה. מכוניות כמו ה-7-7X המגוחכת, רכב שטח 4X4 מבוסס פלטפורמת GMT360, המשותפת ל-Chevrolet Trailblazer, ל-GMC Envoy, לאולדסמוביל ברוואדה וכן הלאה, הכל כדי לתת לספק לסאאב רכב פרימיום זמין ובעלות נמוכה המתאים לפלח השוק הצומח הזה.
בניסיונות הנואשים ההולכים וגדלים של GM להשחיל את שם המותג לתחומי שוק אחרים, "נהנו" סוחרי סאאב האמריקאים גם מהתענוג המפוקפק של מכירת ה- 9-2X החדשה, Subaru Impreza estate דמויית SAAB (שהיא אינה דבר רע, לכשעצמו) עם פנים ושבכה קדמית של סאאב, מערך שלדה מעודן יותר (רך יותר) וכן הלאה. בצורך להתמודד עם דגמים עכשוויים שמקורם ביצרניות אירופאיות מובחרות כמו אאודי (A3), ב.מ.וו (סדרת 3 קומפקט) וכד', דגם 9-2X לא הצליח לשכנע אף אחד בשורשיו היפניים ונשלף במהירות ובשקט מהשוק, כשזנבה של GM בין רגליה. במאמר מוסגר, נוכל לציין כי הסאאב 9-2X הפכה למכונית אספנים בארה"ב.
בשנת 2012 דיווחה התקשורת השוודית על השלמת עסקה לקניית החברה וחובותיה העצומים על ידי חברת NEVS – "הרכבים החשמליים הלאומית של שוודיה" (National Electric Vehicle Sweden), המצויה בבעלותו של איש עסקים מהונג קונג.
בינואר 2013 הכריזה החברה על כוונתה לשוב ולייצר כלי רכב ואף נקבה ביעד מכירות של 120,000 יחידות עד לשנת 2016,
אבל, את סופו של הסיפור, הרי כבר סיפרנו לכם בהתחלה…
כך, שבכל זאת, נראה שלא נפגוש יותר את המכוניות המיוחדות של סאאב, לפחות לא בקונספט הקלאסי האווירודינאמי הישן והטוב המוכר לנו…
ויש לנו גם סוכריה אחרונה חביבה לחובבי רכבי הסאאב לדורותיהם – אתר המתעד את הדגמים של החברה.
Header Photo by Wynand van Poortvliet on Unsplash