במירוץ החימוש המטורף המתרחש בין יצרני הרכב, ההמולה רבה. שלל שלדות, מנועים מתוחכמים, טכנולוגיה חדשה, והמון השקעה בעיצוב. חלק משדה הקרב מתרחש בתוך תא הנוסעים – מול הנהג. מערכות מולטימדיה, ממשקי שליטה, מסכים ושאר פטנטים. למרצדס A-CLASS בדור הרביעי, יש הרבה מה לומר בנושא.
הביטו לרגע ב-A קלאס החדשה מאחור. ספק אם תזהו מיד כי מדובר במרצדס. מבט בחלקה הקדמי יסיר לחלוטין את אותו הספק – A קלאס המעוצבת בהשראת ה-CLS לא מותירה מקום לטעות; החרטום שלה, המועתק מה-CLS, נושא בגאווה את סמל הכוכב המפורסם ובגדול. מדובר במרצדס.
אך עיצובה החיצוני של הקומפקטית החדשה, בעל הקוים הנקיים והזורמים, הוא לא הסיפור האמיתי של הדור הרביעי. השינוי הגדול נמצא באיכות תא הנוסעים ובשימושיות, זאת לצד מנועים חדשים וטכנולוגיות חדשות.
למרצדס הקומפקטית מבחר של 3 מנועי חדשים – שני מנועי בנזין ומנוע דיזל אחד. למערכה הפעם, התייצבה A200 בעלת מנוע 1.4 ליטר טורבו חדש אשר פותח במשותף עם רנו ( 1,332 סמ"ק ליתר דיוק). כאן בגרסתו הבכירה עם הספק מרבי של 163 כ"ס ב-5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ בין 1,620-4,000 סל"ד. הכוח הנשלח לגלגלים הקדמיים עובר תיבת 7 הילוכים 7G-DCT כפולת מצמדים חדשה (מצמד רטוב) אשר פותחה גם היא במשותף עם רנו. נתוני הפרוספקט הבטיחו לנו תאוצה 0-100 קמ"ש של 8.0 שניות, מהירות מרבית של 225 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 19.6 ק"מ לליטר.
A קלאס החדשה – קומפקטית פרימיום – ניצבת מול מתחרות כגון אאודי A3 ובמוו סידרה 1, מבוססת על פלטפורמה משודרגת של הדגם היוצא (MFA) והיא זכתה לתוספת משמעותית של 120 מ"מ למידת האורך (4,419 מ"מ) ו-30 מ"מ לבסיס הגלגלים (2,729 מ"מ).
ל-A קלאס החדשה מתלה קדמי בתצורת מקפרסון. הדגמים החלשים יותר (A200 הנבחנת כאן בעלת 163 כ"ס למשל) מצוידים במתלה אחורי מסוג מוט פיתול (החזקים במשפחה שחלקם מצוידים במערכת הנעה כפולה עושים שימוש במתלה רב חיבורי מתקדם יותר). הדגמים הבכירים יותר מצוידים (כאופציה) במערכת בולמים אדפטיביים המשנים את קשיחותם גם בהתאם למצב המצערת וההיגוי.
אבל כאמור, את השינוי האמיתי מרגישים כשנכנסים למרצדס הקומפקטית. אז עשויים לטעות ולתהות אם בעצם נכנסנו לאחת מהאחיות הגדולות, היוקרתיות. ישנם שלושה שילובים של מסכים מרכזיים (עבור המולטימדיה ולוח המחוונים): שילוש שני שני מסכי "7, מסך "7 ומסך "10.25 או שני מסכים גדולים של "10.25. מסך המולטימדיה המרכזי משמש את מערכת MBUX -Mercedes-Benz User Experience החדשה והמתקדמת של מרצדס, מתקדמת אף יותר מזו שבמרצדס הבכירה ביותר ה-S קלאס, וכוללת תפעול קולי מורחב ומופעלת באמצעות צרוף המילים: "Hey Mercedes".
מערכת המולטימדיה ניתנת לתפעל באמצעות מגע ישיר במסך, באמצעות משטח המגע בין המושבים (אופציה) או משטחי מגע קטנים הנמצאים על גלגל ההגה, שהועתק, שוב, מהגרסה הבכירה ביותר בהיצע דגמי מרצדס .
האיכות כאן גבוהה, החומרים משובחים, ושלל המסכים והתצוגה המתחלפת מרשימים. גם אופציית התפעול הקולי המאפשר "שיחה" עם קול נשי, מיד אחרי שתאמרו: "Hey Mercedes", גורם להתרגשות רבה בקרב שוהי הרכב, במיוחד עת מתבצעת ההוראה שפקדנו על אותה גברת וירטואלית. היא תפתח או תסגור את חלון השמש בגג, תעדכן לגבי צריכת הדלק הממוצעת ועוד מטלות שרק צריך לבקש.
אבל בואו ונתעשת לרגע ורצוי שנזכור – המטלה העיקרית של רכב היא להסיע את הנוסעים ולא רק לבדר אותם. כך לפחות זה היה עד היום.
A קלאס המצוידת ב-KEYLESS, מתניעה בלחיצת כפתור, אך משום מה אינה פותחת את הדלתות, אלא רק באמצעות השלט. הזינוק מהמקום נמרץ, והמעבר בין ההילוכים זריז. אמנם זריז, אך לא תמיד רהוט וחלק. התיבות כפולות המצמד הללו מהירות כברק, אך פחות מהוקצעות מתיבות פלנטריות משובחות.
גם שאון המנוע, תחת מאמץ, נשמע בתא הנוסעים. השאון, הבוקע תחת סיבובי מנוע גבוהים, קצת פוגם בתחושה היוקרתית האופפת את הנהג ונוסעיו. הקומפקטית הזו התגלתה גם כקשיחה, כשמדובר בנהיגה עירונית; מעבר על פני שיבושים קיצוניים בכביש, מורגשים. הנחמה – כל שעולה המהירות, הופכת הנסיעה לנעימה יותר.
A קלאס מצטיינת בכביש המפותל תודות לאחיזה גבוהה ונטייה מועטה לתת היגוי-מפחית-מהירות-בסיבוב. ההתנהגות ברובה ניטראלית, ההיגוי חד ומפנה את הרכב בנחישות לתוך הסיבוב. לא מדובר כאן בקומפקטית ספורטיבית לחובב ההגה, לא בגרסה הזו לפחות. נמתין למבחן על הדגמים החמים יותר.
רמת הגימור כאן היא האמצעית, ומכונה – "Progressive", לרכב גם גג זכוכית פנוראמי נפתח, מושבי עור, מושב נהג חשמלי עם זכרונות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מערכת לסיוע בחניה, ותאורת אווירה עם גוונים משתנים. תמוה שברמת מחיר שכזו לא קיימת כניסה ללא מפתח, בקרת שיוט אדפטיבית (אלא רגילה) ועוד אבזור המוצע כיום במכוניות זולות בהרבה. כאן תוספות אלה מוצעות רק בתוספת תשלום. גם באבזור הבטיחות, הכולל התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, התרעת עייפות הנהג וסטייה מנתיב כסטנדרט, נדרשת תוספת תשלום עבור תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב בשטח מת במראות ועוד. מרגיז.
עברנו עם הקומפקטית משטוטגארט, במהלך ימי המבחן , 486 ק"מ ומעל 10 שעות נהיגה מגוונת שכללה סגנונות נהיגה וכבישים מסוגים שונים. ע"פ מחשב הדרך הושגה צריכת דלק של כמעט 13 ק"מ. סביר בהחלט לרכב בעל הספק שכזה.
מרצדס A קלאס טובה עוד יותר בדור הרביעי וברוב המובנים. עיצוב ובמיוחד איכות וחדשנות בתוך תא הנוסעים המרווח והשימושי, מציב אותה בראש הקטגוריה היוקרתית. A קלאס היא הכי מודרנית ועדכנית מכל מתחרותיה. יחידת הכח החדשה טובה מאוד, ומספקת ביצועים טובים לצד שילדה דינאמית. נוחות הנסיעה לא מצטיינת בנהיגה איטית/ עירונית, אך משתפרת בכביש המהיר. מחיר הגרסה הנבחנת – 270000 ש"ח הוא עקב אכילס שלה ובמיוחד לאור העובדה שרמת האבזור, הן בסעיף הנוחות והן בבטיחות, אינה מושלמת גם בגרסה זו. אז כן – למרות העובדה שמלפנים מתנוסס לו סמל נחשק שכזה ומדובר במכונית טובה מאוד, כרטיס הכניסה לעולם 'הנחשקות לבית מרצדס' – כבר לא כל כך מפתה כבדגם היוצא.