מרכב COUPE – ללכת על כל הקופה


זה, אולי, נראה מובן מאליו כמו החלק האחורי של קים קרדשיאן (או האגו שלה), אבל מכוניות קופה אינן הבחירה הפרקטית ביותר שאותה תוכלו לעשות, בכל מה שקשור לרכישת מכונית.

בדומה לקים, גם אצל הקופה, הכל קשור לסטייל ולתדמית. מאז הקופה הראשונה, שהייתה צרפתית ונמשכה על ידי סוסים אמיתיים במקום כוחות סוס מכאניים, הקופה הייתה מונעת-אופנה. סגנון ופרקטיות מעולם לא היו חברים קרובים, אבל האנשים שמעצבים מכוניות ספורטיביות-למראה יודעים שהם גם אינם צריכים להיות כאלה. ו"פרקטיות" אין, בהכרח, פירושה תוצאה טובה יותר. אמנם, יותר פרקטי לתכנן כמה שיותר חדרים בבית, אבל מרפסת גדולה ובריכת שחייה תהיינה מהנות הרבה יותר.

כך זה עובד גם עם מכוניות. אמנם זה פרקטי להגדיל כמה שיותר את חלל פנים הרכב, אך פעולה זו לעולם לא תגרום לסיבוב ראשים או תמיס לבבות בדומה ל-Lamborghini Huracan או ל-Aston Martin DB9.

לקופה יש סגנון, לא רק בגלל הנראות, אלא בגלל אותו היעדר מונוטוניות או פרקטיות. אותה "מגניבות" אינהרנטית של הקופה, היא הסיבה לכך שהכינוי "קופה" מולבש על כל מכונית שהיצרנים חושבים שהם יכולים להתחמק מבלי לתת עליה את ה"דין", כמו משפחתיות בעלות 4 דלתות כגון פיג'ו 508 או מרצדס CLA.

משפחתיות COUPE
פיג'ו 508 ומרצדס CLA

מכוניות קופה – הצד הטוב

הנראות אינה הכל, אלא אם כן אנחנו מדברים על מכוניות קטנות וספורטיביות. פרק למעט מאד מכוניות בעלות גג נפתח, אף מכונית אחרת לא נראית סקסית כמו מכונית קופה. אתם תעיפו מבט עורג אחורה אחרי שתחנו אותן, כדי לצוד את השתקפותן בחלונות הראווה, ואולי, אפילו תתנדבו לשטוף אותן באופן קבוע, רק כדי להחליק את ידיכם על קימוריהן החושניים…

אם אתם שופטים מכוניות לא רק על פי מה שהן עושות, אלא גם על פי איך שהן גורמות לכם להרגיש, קופה תזכה פעם אחר פעם. ואם אתם, בכל זאת, רוצים ביצועים (לפחות מבחינת ביצועי out-and-out) – גם שם תזכה קופה.

מאחר שמי שמתכננים את מכוניות הקופה אינם נדרשים לתת עדיפות למרווח הרגליים ולמרחב של המושב האחורי, הם יכולים להקדיש את האנרגיות שלהם להפיכתן לגמישות, שריריות וחובקות – קרקע, ככל שהתקציב שלהם רק יאפשר להם זאת.

זה מתחיל בגוף הקופה עצמו, שכל עוד קורות B קיימות בו, הוא נהנה מקשיחות פיתול (Torsional rigidity) גדולה בהרבה מכל מרכב אחר.

נוכחותן של שתי דלתות וחוסר בפתח אחורי פירושם פחות פתחים במבנה המכונית, מה שמאפשר לשמור על עמידות רבה יותר בפני כיפוף. האופי הייצוגי של מכוניות הקופה, פירושו גם, כי היצרנים נוטים להנדס מעטפת קשיחה להפליא לנסיעה יציבה יותר.
ככל שמעטפת הרכב נוקשה יותר, כך על המתלה לעבוד פחות כדי לשמור על גמישות השלדה.

קופה
רנו מגאן

ברכבי קופה יוקרתיים, פירוש הדבר כי היצרנים יכולים לשלב מתלים רכים במיוחד, מבלי ליצור בלגן רוטט, בעוד שמותגים מוכווני-ביצועים יכולים לבצע פניה בפחות הטיית גוף (Body roll) ובדיוק רב יותר.
רוצים הוכחה?
ה-911 של Porsche הוא קופה, ואין צורך לציין שגם כל מכוניות ה-Ferrari הראויות הן כאלה.

אמנם, אתם יכולים למצוא מכוניות סדאן ומסחריות שהן בעלות עמידות גבוהה יותר לסיבובים מאשר מכוניות הקופה הזולות יותר, אך הקשוחות מביניהן תמיד יהיו בעלות שתי דלתות, כמו ה-all-carbon-fibre Alfa 4C וכל מכונית-על מקורית אחרת.
אם אתם מעוניינים בפלח השוק הנדיר ההוא, הבחירות שלכם מצטמצמות למכוניות קופה ולרכבי Drop-tops. אמנם יש יוצאי דופן בדמות מכוניות בעלות ארבע דלתות שהן מהירות ונפלאות – M3 של BMW, Quattroporte של ​​מזראטי' או אלפא רומיאו ג'וליה – אבל הכח האמיתי של הביצועים מגיע בעיקר עם שתי דלתות בלבד.

קופה
אלפא ג'וליה

מכוניות קופה – הצד הרע

בחירת קופה פירושה, בדרך כלל, להקריב מרחב בשביל האסתטיקה, אלא אם כן אתם בעניין של רולס רויס.
אפילו המושבים הקדמיים אינם חסינים מכך, מכיוון שקו הגג המשופע גובה מחיר כבד ממרווח הראש, אם כי מושבי דלי (bucket seats) נמוכים יכולים לפצות על התקרה הקטומה. אנשים גבוהים באמת נוטים להתמודד עם הבעיה הזו במכוניות קופה. עוד פחות ברי מזל הם הנוסעים שבמושב האחורי, שכן קימורי קו הגג (היפים כל כך מבחוץ) באים על חשבון הנוחות מבפנים.
בתלוי במכונית הקופה המדוברת, מרחב המושב האחורי יכול לנוע בין "דחוס קלות" ל"יהיה פחות כואב לנסות להידחק לקופסת סרדינים".

מסיבה זו, הביטוי "'Two plus two" מתייחס למכוניות ספורט קופה ממוקדות יותר כמו 911 ו- Nissan GT-R. המושבים האחוריים הם סמליים, במקרה הטוב – הם יתאימו לילדים צעירים יותר, אבל, לרוב, הם פשוט ישמשו כמדף חבילות הכולל חגורות בטיחות. סוחרי פורשה יגידו לך שהם נמצאים שם רק כדי שגבר קונה רכב כזה יוכל להגיד לאשתו שהרכב, בעצם, מכיל ארבעה מושבים.

בעוד שמכוניות קופה מעניקות לכם סטייל כלשהו כשאתם מאחורי ההגה, הן "מענישות" כשמגיע הזמן להיחלץ מהן. הדלתות הארוכות והכבדות זקוקות ליותר מקום לפתיחה, והן הופכות את החניונים לשדות מוקשים אמיתים של התנצלויות.
אם אתם מצליחים לצאת מהקופה שלכם בחניון עמוס מבלי לפגוע ברכבים סמוכים, אתם בוודאי מדריכי יוגה או שיש לכם את היכולת לפרוק עצמות מרכזיות על פי צורך, מה שאומר שאולי אפילו תצליחו לזחול פנימה והחוצה מהספסלים (כן, ספסלים) האחוריים שברכב.

אבל, הרבה לפני שמכוניות הקופה גוזלות מכם את כבודכם, הם שודדות את הכיס שלכם, כי, מכוניות הקופה, כמעט תמיד, תהיינה יקרות יותר ממקבילות הסדאן שלהן, גם אם הן משתמשות באותם מנועים ויש להם בדיוק את אותו האבזור. יצרני הרכב גובים יותר מכיוון שהם יכולים – הקופה מבוקשת יותר והציבור מוכן לשלם הרבה כדי להיראות טוב.

זו, אולי, הסיבה לכך שסגנון הקופה והשם "קופה" התחילו להופיע גם במקומות שהם אינם שייכים אליהם, כמו, למשל, ברכבי שטח.

ה- Range Rover Evoque הוא האשם הראשי כאן, אבל הוא מקבל "הנחה" כי הוא יפה בצורה בלתי רגילה, ולכן – עומד בקריטריון העיקרי לקופה. BMW X6 – לא, כי הוא נראה כמו גבר עם ישבן גדול במקום כתפיים רחבות (ועוד הישבן של קים קרדשיאן). ראו גם מרצדס GLE COUPE.

מרצדס GLE 350 קופה
מרצדס GLE COUPE

עבור מרבית הרוכשים, מכונית הקופה תהיה חלק מחייהם לזמן קצר, בדומה לפוסטרים, פירסינג והתהוללות, לפני שיעברו למשהו פחות מורד ופרקטי יותר, כדוגמת נישואין.

אחרים, ינסו להתאים את הקופה לחייהם החדשים, גם כאשר היא דורשת משאבים גדולים יותר ויותר. זה עשוי לעבוד רק אם אתם יכולים להרשות לעצמכם מכונית שנייה.

העובדה היא, כי מכוניות קופה אינן יכולות להתחרות עם סדאנים או רכבי שטח בפרקטיות שלהן, אבל הן גם אינן מיועדות לכך.
בדיוק כמו שגם אם מחלקת התיירים במטוס תוביל אתכם בדיוק לאותו יעד, עדיין תעדיפו לטוס במחלקה ראשונה עם קים.

מכוניות קופה אמיתיות שתוכלו לרכוש בארץ
הרשימה דווקא לא קצרה. אבל מסתבר שלהיות בעלים של מכונית קופה, זה כלל לא פשוט.
מכונית הקופה הזולה ביותר שניתן לרכוש בארץ, היא זו שמופיעה כתמונה הראשית של הכתבה, מכונית שאנחנו מאוד אוהבים לנהוג בה – סובארו BRZ. ובכן, בכדי לשים את ידכם על קופה חדשה תזדקקו לפחות ל-200,000 ש"ח.

רשימת מכוניות הקופה כוללת בעיקר את יצרני הפרימיום שבתוכם אאודי (A5, S5, RS5 וכמובן TT), אינפינטי Q60, ב.מ.וו סידרה 2, 4, לקסוס LC, RC ניסאן Z370, שברולט קאמרו ומכאן מתחיל לטפס המחיר כלפי מעלה.

אסטון מרטין, בנטלי, מאזארטי, פורשה, מרצדס ופרארי כבר חוצות את המיליון כשבחלק מהדגמים נחצה גם רף מחיר של 2 מיליון.

אז אם פרקטיות וכסף הם לא בעיה מבחינתכם אתם מוזמנים לסור לאולם התצוגה הקרוב ולרכוש לעצמכם אחת מהבאות:
אסטון מרטין DB11 ׁבמחיר של 2,235,000 ש"ח
אסטון מרטין וואנקוויש במחיר של 2,431,000 ש"ח
מרצדס AMG GT P PRO במחיר של 2,400,000 ש"ח
פרארי F8 טריבוטו במחיר של 2 מיליון ש"ח
פרארי 812 במחיר של 2,575,000 ש"ח
והיקרה מכולן:
פרארי GTC4Lusso במחיר של 2,650,000 ש"ח – המחיר הכי יקר להכי מעט דלתות בישראל…


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

GV80 COUPE – השקה בישראל

Tweetכלמוביל משיקה את ה-GV80 COUPE, דגם הקופה הראשון של ג'נסיס הממקסם שימושיות וספורטיביות וכולל מראה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *