הדרך אל רשיון הנהיגה – עולם כמנהגו נוהג


אמנם הדרך שבה אתם מקבלים את רישיון הנהיגה שלכם והעלויות שבדרך עשויות להשתנות ברחבי העולם, אך דבר אחד נשאר זהה, לא משנה באיזו מדינה אתם לומדים – קבלת רישיון נהיגה מהווה גאווה, ולמעשה, מדובר ביום חג, עבור כל תלמיד נהיגה.

אם התלוננתם על הקושי בהשגת רישיון הנהיגה הישראלי שלכם, בטח תשמחו לגלות, כי ברוסיה, תלמידי הנהיגה מחויבים ב-150 שעות שיעורי תיאוריה, אילו בברזיל – תצטרכו לעבור הערכה פסיכולוגית. מצד שני, אם הייתם תושבי סיירה לאון, למשל, הדרישות לקבלת הרישיון שלכם היו כוללות משחק במשחק הקשור לתחבורה ותנועה, כך ש"קושי", גם כאן, הוא מונח יחסי בהחלט!

רוצים לחוש ברי מזל? רוצים לקנא במקבלי רישיון טריים? בואו נבדוק מה תדרוש מכם קבלת רישיון הנהיגה ב-13 מדינות שונות בעולם.

ארה"ב היא אחת המדינות הבודדות המאפשרות לילדים בני 14 לנהוג

במדינות מסוימות בארה"ב (כאלסקה, ארקנסו ואיווה) מאפשר החוק לגילאי 14 לנסוע עם "רישיון תלמיד נהיגה" (Learner's permit). מכיוון שתקנות הנהיגה מוכתבות באופן מקומי על ידי ממשל המדינה, הדבר משתנה בהתאם למדינה שבה אתם נמצאים. ברוב המדינות, על הנהגים להיבחן במבחן בכתב כדי לזכות ברישיון תלמיד, ואז לעבור מבחן נהיגה מעשי על מנת לקבל את רישיון הנהיגה הסופי. באופן כללי, חוגים ושיעורי נהיגה אינם נדרשים.

רישיון נהיגה

בעוד שבבריטניה נדרש גיל מינימום גבוה יותר, הבחינות בה דומות לאלה שבארה"ב

בבריטניה תצטרכו להיות לפחות בני 15 כדי להיות זכאים לרישיון נהיגה. בגיל זה, תוכלו להגיש בקשה לרישיון הנהיגה הזמני שלכם בהליך בקשה פשוט. תוכלו להירשם לשיעורי נהיגה, אבל תזדקקו לאותו רישיון זמני על מנת לעבור את מבחן התיאוריה. לאחר שתעברו את מבחן התיאוריה, תוכל להיבחן במבחן המעשי.

העניין הזה נוגע לכל אזרחי בריטניה, למעט המלכה אליזבת. היא לא הייתה צריכה להיבחן, וגם אינה זקוקה לרישיון הנהיגה כדי להיכנס מאחורי ההגה.

מקנאים בבריטים? תכף תקנאו עוד יותר, כי קבלת רישיון הנהיגה בהודו קלה עד כדי להחריד!

בחלקים מסוימים בהודו תוכלו לקבל רישיון מבלי שתדרשו לבצע כל מבחן נהיגה שהוא. מה שבאופן טבעי יוצר כבישים מסוכנים, שבהם, לעיתים קרובות, תיתקלו במשאית שנוסעת בצד הלא נכון של הכביש.

כיום, פועלת ממשלת הודו להסדרת מבחני הנהיגה בניו דלהי, כדי להגדיל את מספר מקבלי הרישיון הרשמי. ככלל, מבחן מעשי לקבלת הרישיון בהודו דורש חניה במקביל, נסיעה ברברס ונסיעה בלולאת שמונה.

כמה לא מפתיע, שעד לפני זמן לא רב, במקסיקו לא הייתם צריך להיבחן כלל!

עד לשנת 2017, אזרחים רבים במקסיקו לא נדרשו לספק שום הוכחה מעשית למסוגלותם לנהוג כדי לקבל את הרישיון שלהם. אמנם הדבר משתנה באזורים השונים, אולם, לרוב, כל מה שנדרש היה דגימת דם (כדי שהמידע יהיה נגיש במקרה של תאונה קשה), תיאוריה בכתב ותשלום זעום.

יחד עם זאת, מקסיקו סיטי עושה צעד בכיוון הנכון, שכן כיום הרגולציה שם דורשת מהנהגים החדשים שיעורים, מבחן תיאוריה ומבחן מעשי.

רישיון נהיגה

גרים בברזיל? תתחילו בבחינה פסיכולוגית

בברזיל כמה מהתנאים הקשים ביותר בכל הנוגע לקבלת רישיון נהיגה. לפני שאפילו תיכנסו לרכב, תידרשו לעבור בדיקה פסיכולוגית שמטרתה לקבוע את כשירותכם הנפשית לנהיגה. הבדיקה נועדה לחשוף, בין היתר, פוטנציאל תוקפנות, כמו גם ההתמכרות לאלכוהול.

על תלמידי הנהיגה להירשם לתשעה עד 15 שיעורים תיאורטיים וגם לאחר מכן, נהגים מקבלים רישיון זמני שתוקפו שנה בלבד. רק אם לא תבצעו עבירות תנועה במהלך שנת הניסיון, תזכו לקבל רישיון נהיגה ברזילאי.

הולנד דורשת, במקרים מסוימים, הערכה פסיכולוגית, אבל מצד שני, היא גם מכשירה בוחנים מיוחדים המוסמכים להתמודד עם אנשים הסובלים מחרדה

כדי להשיג רישיון נהיגה בהולנד, חלקם מתלמידי הנהיגה (למשל, אלה שגילם עולה על 75) נאלצים לקבל תעודת כשירות, המאשרת שהם כשירים פיזית ופסיכולוגית להפעלת מכונית.

אך החלק הטוב ביותר במערכת לימודי הנהיגה בהולנד, הכוללת שיעורי חובה, מבחן תיאוריה ומבחן מעשי – הוא שאם אתם חשים חרדה רבה מדי, תוכלו לבקש Faalangstexamen. לא, אין המדובר בכדור הרגעה כלשהו, אלא בבוחן שהוכשר ומוסמך במיוחד לעבוד עם אנשים הסובלים מחרדה.

גם בדנמרק קבלת רישיון הנהיגה הוא הליך ארוך ויסודי

גיל הנהיגה המינימאלי בדנמרק הוא 17, אך לפני שילדים בני 17 יכולים להיבחן במבחן הנהיגה שלהם, עליהם להשלים 28 שעות של שיעורי תיאוריה ושבע שעות של הכשרה לעזרה ראשונה. על הנהגים להתאמן גם בכבישים חלקלקים ולבלות שעות נוספות תוך התמקדות בתמרונים שליטה מיוחדים, כמו נהיגה לאחור בסלאלום, ונסיעה בשמיניות בין קונוסים. הוכחת יכולות אלה ומעבר המבחן בכתב נחוצים לפני בחינת הנהיגה המעשית.

לא פחות קשה לקבל רישיון נהיגה ברוסיה…

כדי לקבל רישיון ברוסיה, על הנהגים לעבור 150 שעות של שיעורי תיאוריה, כמו גם 56 שעות תרגול נוספות בנהיגה מעשית מאחורי ההגה. גם החלק המעשי אינו קל, מכיוון שהוא כולל שני חלקים – מבחן במסגרת קורס נהיגה מיוחד, ולאחריו – מבחן נהיגה ברחובות העיר.

מקנאים ביפנים מסיבה כלשהי? זה בטח לא בגלל לימודי הנהיגה!

ביפן, לא רק שנהגים צריכים לחכות עד לגיל 18 כדי לקבל רישיון נהיגה, אלא שיש גם מבחן מעשי קפדני ומחמיר שעליהם לעבור. אם הנבחן טועה ולו טעות אחת (למשל, נסיעה צמוד מידי לימין הדרך) מדובר בכישלון במבחן (למעשה, באופן לא מפתיע, רק 35% מהנבחנים מצליחים לעבור את המבחן).

המבחן המעשי מתקיים במסלול לולאה המדמה את תנאי הרחוב האמיתיים. על הנבחנים לשמור על מהירות של 19 מייל לשעה (כ-30 קמ"ש בערך) ולציית למערכת כללים נוקשה. לדוגמה, להכריז "אני עומד לפנות" לפני שהם באמת מבצעים זאת.

הונגריה היא אחת המדינות הבודדות שדורשות הכשרה לעזרה ראשונה

בהונגריה, על תלמידי הנהיגה לעבור שעות של לימודי תיאוריה לפני מבחן התיאוריה הנוקשה. ובנוסף, עליהם לעבור מבחן עזרה ראשונה בכדי שיוכלו לגשת להיבחן במבחן הנהיגה המעשי.

רישיון נהיגה

בסיירה לאונה, נדרשים הנבחנים לשחק משחק כדי לקבל את הרישיון שלהם

סיירה לאונה יצרה אלטרנטיבה גאונית לשעות אינסופיות של חינוך נהגים. במקום להשתתף בשיעורים ארוכים, על הנהגים לשחק משחק לוח. המשחק, ששמו "The Driver's Way", נחשב לשילוב בין מונופול, שבץ-נא וטריוויה. על תלמידי הנהיגה לרכוש את המשחק תמורת 14 דולר ולשחק אותו לפחות פעם אחת לפני שהם ניגשים למבחן המעשי. עד שנכנס המשחק לתמונה, נהגים רבים במדינה מעולם לא עברו בחינה כלשהי כדי להשיג את הרישיון (אלא רק שילמו עבורו), ולכן, הם לא ממש שלטו בחוקי התעבורה או בתמרורים. המשחק, אמנם, לא משוכלל כמו סימולטור, אבל, חייבים להודות שזה שיפור ניכר יחסית לעבר. לא?

מתכוונים להוציא רישיון נהיגה באי סנט לוסיה? קחו בחשבון הרבההה זמן!

באי סנט לוסיה, הנהגים צריכים רק לעבור תיאוריה ומבחן מעשי, שזה נשמע מעולה, אבל הנה הבעיה האמיתית – באי סנט לוסיה כולו, קיימים רק שני בוחנים שמוסמכים להעריך נהג ולהעניק לו רישיון נהיגה. למרות שלא ברור בדיוק מה משך ההמתנה לבחינה, העיתון המקומי מדווח כי מדובר בפרק זמן ארוך מספיק לעיתים, עד כדי תפוגת אישוריהם ותעודותיהם הרפואיות של חלק מתלמידי הנהיגה. (תזכרו גם את זה כשאתם מתלוננים על הסחבת בישראל )

ערב הסעודית שינתה לאחרונה את חוקיה ומאפשרת גם לנשים הוצאת רישיונות נהיגה

עד ליוני 2018, נאסר על נשים בערב הסעודית, לקבל רישיון נהיגה. כעת, אלפי נשים נוהרות לבתי ספר לנהיגה, אבל יחד עם זאת, נהגות נדרשות להוציא כסף רב יותר כדי לקבל את הרישיון שלהן. לגברים המקומיים, הסיפור יעלה בסביבות 120$, בעוד שאישה תידרש לשלם בין 500 ל-800$ ולהשקיע 90 ​​עד 120 שעות נוספות בתיאוריה ובשיעורים מעשיים, לפני שתורשה להיבחן במבחן הנהיגה המעשי.

ובישראל:
גיל הנהיגה המינימלי לרכב פרטי הינו 16 ו-9 חודשים. על התלמיד לעבור מבחן תיאוריה ולבצע לפחות 28 שעורי נהיגה. משך הבחינה המעשית כמחצית השעה ולאחר קבלת היתר הנהיגה נדרש הנהג החדש להצהיר על שביצע חצי שנה נהיגה עם מלווה (יום ולילה) בכדי לקבל את רשיון הנהיגה.


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

צמצום מספר שיעורי הנהיגה – השתגעתם?

Tweetמסתבר, כי, לאחרונה, השאיפה להקלה ביוקר המחיה מאפילה, לעיתים, על יוקר חיי אדם. מתברר כי …

One comment

  1. יואב פירסט

    אוסטרליה: מבחן תיאוריה, נהיגה של 120 שעות עם אחד ההורים (אין מורה) ומבחן מעשי עם בוחן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *