אאודי A5 – קופה מהירה


מכונית בתצורת 'קופה' היא סוג של דילמה. מחד – לרוב ה'קופה' תהיה סקסית ויפה מאחותה ה'סדאן' המשפחתית – מרכב שתי דלתות מאפשר עיצוב זורם ואחיד יותר, ספורטיבי ומפוסל מאשר מרכב בן ארבע דלתות. בד"כ, חלקה האחורי של ה'קופה' גם קצר ונמוך יותר ומשתפל מטה. מאידך, הפרקטיות נפגעת : קשה יותר להשתחל אל המושב האחורי, למשל דרך הדלתות הקדמיות. באותו מושב אחורי גם מרווח הראש לרוב, מצומצם יותר .

COUPE  היא מילה הנגזרת ממילה צרפתית שפירושה "חתוך". במאה ה-19 היו אלה כרכרות סוסים מקוצרות קבינה שכונו בשם הזה. כיום מדובר על תצורת מרכב למכוניות עם סיומת המשתפלת מאחור, כמו זו שכאן, בתמונות שלפניכם.

אאודי A5 (צילום שגב אפלבאום)

ה'קופה', פונה אל הרגש והלב, פחות לראש. והרי גישה פחות נוחה למושב האחורי ומרווח ראש נחות ליושבים מאחור, הם "תרומת" העיצוב הייחודי. אך, לא פעם,  תדמית צעירה וספורטיבית מעפילה על תכליתיות, בוודאי כשמדובר באוהבי אסתטיקה, סגנון, אצל אותם אלה שלא תמיד הולכים בתלם.
ה'קופה', בד"כ תהיה יקרה יותר, מאובזרת יותר, יוקרתית יותר. בכל זאת היא זו המיוחדת, הנדירה יותר מאחיותיה ההמוניות מרובות הדלתות – משפחתיות כמו שיש לכל השכנים.

אאודי A5 היא אחותה היפיפיה של אאודי A4 מרובעת הדלתות, היפה לכשעצמה. שתיהן נוצרו על גבי שילדת ה-MLB EVO המודולארית (הנעה קדמית/כפולה, מנוע אורכי), שתרמה להורדת המשקל ולקשיחות גבוהה יותר ביחס לדגמים שהחליפו. A5 דור – 2 דומה  מאוד לדגם אותו החליפה, במבט ראשוני יהיה קשה להבחין בשינוי. מדובר בעיקר בליטוש – קווי אורך מודגשים יותר, פנסי חזית צרים וגריל אאודי טרפזי בולט מלפנים. התפיחה במכסה המנוע שנוספה, מבשרת על עוצמה וכוחניות, אולי כתזכורת לאותן מכוניות שרירים אמריקאיות משנות ה-60 וה-70. אמנם כאן לא תמצאו BIG BLOCK  בן שבעה ליטרים, סטייל דטרויט, מרטיט מרכב, אלא מנוע מודרני ויעיל בהרבה.

היצע המנועים של סידרת ה-5 הוא של מספר מנועים, כולם בתקן יורו 6 עם מערכת עצור/ סע ומערכת רגנרציה של אנרגיית הבלימה כסטנדרט. הוא כולל מנוע בנזין 2 ליטר טורבו חדש בהספקים של 190 או 252 כ"ס (שיפור של 17% בביצועים ו-22%  בצריכת הדלק לעומת הדגם היוצא). מנוע טורבו דיזל 2 ליטרים (190 כ"ס) ומנוע 3 ליטרים וי 6  (354 כ"ס) .למעט ל-2 המנועים החזקים בהיצע, תוצע ה-5 עם תיבת הילוכים S-TRONIC  שבעה הילוכים כפולת מצמדים. (או שישה הילוכים ידנית).

באודי A5  האבזור הבסיסי עשיר יותר מקודמתה וכולל מערכות סיוע לנהג ,שנלקחו מהדגם הבכיר ה-Q7, פנסי קסנון ומתלים אדפטיביים. היא מתחרה במרצדס C קלאס קופה, ב.מ.וו סידרה-4 לקסוס RC ודומותיהן. חבילת האבזור ארוכה ביותר וכללה ברכב המבחן – בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטיה מנתיב, מערכת מולטימדיה MMI הנשלטת באופן חכם מגלגלת ולחצנים (אודי נגד שימוש במסך מגע – לטענתם זה מסיח את דעת הנהג ועדיפה שליטה מגלגלת) ולוח שעונים וירטואלי הניתן לשינוי ע"פ טעם וצורך. זו רק טעימה, הרשימה עוד ארוכה. גם מערכת שמע מדהימה של    Bang & Olufsen הכוללת 19 רמקולים, הנעימה לנו את השהות ברכב תודות לצלילים מרהיבים.
A-5  בעלת מנוע הבנזין – 252 כ"ס היא הגרסה אותה קבלנו ב- .DRIVETIME גרסת 'קוואטרו' שבה ההינע הוא לכל הגלגלים. 'קוואטרו' – אותה הנעה כפולה אידיאלית לנהיגת כבישים חלקלקים וגם שמו של דגם מיתולוגי משנות השמונים, שהתבסס על אודי 80 קופה, והפך לאחד מסמליה החשובים של החברה מאינגולשטט.
אגדת ה"קוואטרו", שבאה לידי ביטוי במירוצי הראלי שם ניצחה במירוצים רבים, עיצבה בהמשך הדרך את אופיה של החברה, ומערכת ההנעה הכפולה לכביש, זלגה עם השנים, גם לשאר דגמי החברה והביאה גם יצרנים נוספים, לאמץ את השיטה בה כל הגלגלים משתתפים בנטל.

נהגנו ב-A5. אין מדובר ברכב ספורטיבי במובן הטהור. A5 ( ובמיוחד לאחר שנהגנו כבר בגרסת ה-S של סידרה 5 בהשקה מוקדמת יותר שנערכה בפורטוגל ) היא GT  מהירה ונעימה, הגומעת מרחקים באופן אלגנטי ואיכותי. ההיצמדות לאספלט מדהימה. תחושת הביטחון גבוהה מאוד.
ראשית, נופלים אל תוך המושב הנמוך. אינסוף כיוונונים מביאים לכך שתנוחת הנהיגה הופכת למושלמת. המושבים עוטפים ותומכים והאאודי הופכת לחלק מגופו של הנהג.  את חגורת הבטיחות הנמצאת בקורה B המרוחקת, מושיט מנוף חשמלי ומקל על מלאכת החגירה. פחות קל יהיה להשתחל למושב האחורי. אאודי A5 היא מכונית 2+2. שני מבוגרים ישבו מאחור בנוחות. אמנם מירווח הראש מעט מוגבל, אך לא מורגשת תחושת קלאסטרופוביה או חוסר מקום. את אותה המחמאה מרויח ביושר גם תא המטען שהוא מהמרווחים בקטגוריה הזו – 465 ליטרים.

סביבת הנהג עשירה איכותית מאוד ועשירה באבזור. היא גם מאוד עשירה בפרטים ולמרות הנדסת האנוש המאוד מאוד משתדלת, יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הפונקציות הרבות, פן נתפתה ללמוד אותן תוך כדי נהיגה.
ונהיגה ב-A5 היא בעיקר נהיגה מהירה. הקלות שבה היא מבצעת כל דבר – מדהים. אין בה את האתגר שיש בבמוו סידרה 4 בעלת ההנעה האחורית הדורשת יכולת נהיגה גבוהה מהנהג, אאודי  A5 פשוט מאפשרת לכל נהג להיות מהיר. A5 קוואטרו עולה 410,000 ש"ח והיא פשוט קופה מהירה.

 

 


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פולקסווגן VoltsWagen – ID4

Tweetהישיבה נמוכה ביחס לקו החלון הקדמי, אולי בגלל הדשבורד הגבוה, אולי מיקום המושב. הגלגלים הקדמיים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *