אאודי A3 E-tron – על חשמל או על בנזין?


ממש כמו עם הטלפון הסלולרי, גם כאן – מול לוח המחוונים של האאודי הלבנה שאני נוהג בה עכשיו – נשואות עיני לאחוזי הסוללה הנותרים; כמה קילומטרים נותרו לי לנהוג על חשמל בלבד? אאודי A3 אי-טרון, לא נעצרת כשנגמר לה החשמל – היא היברידית.

כ-24 שעות בלבד לאחר שהושק יגואר I-pace החשמלי בישראל, פרסמה צ'מפיון מוטורס על השקה מוקדמת של מתחרה ישירה -האאודי אי-טרון. הקרוסאובר החשמלי החדש יהיה זמין לרכישה בעוד מספר חודשים (מרץ 2019). בינתיים, יצאנו להתרשם מאאודי עם שם דומה, ה-A3 – קומפקטית -פרימיום – פלאג- אין, שהיא ודגם Q7 אי-טרון הגדול יותר המשווקות בארץ, הן שלב ביניים עד לעידן הנעת החשמל הטהורה. (ראו גם מיצובישי PHEV, וולוו XC60/XC90) ללקוחות, זה די משתלם; בעוד מס הקנייה הרגיל עומד על 83%, על רכבי פלאג אין הייבריד מוטל מס קנייה מופחת של 20%.

כמו כל מכונית היברידית, הנעת ה-A3 הזו משלבת בין מנוע בעירה פנימית (טורבו בנזין) לבין מנוע חשמלי. בלוח המחוונים שני מדים; האחד למיכל הדלק בן 40 הליטרים והשני לקיבולת הסוללות החשמליות. בשונה ממכונית היברידית "רגילה" מדובר כאן בגרסת 'פלאג-אין' שמשמעותה; יכולת הטענה חיצונית של המצברים שאינם תלויים אך ורק במנוע הבעירה הפנימית.

הפסקת חשמל…ׁ(כשהסוללות מתרוקנות )

יחידת ההנעה של ה-A3 e-tron מציעה שילוב בין מנוע 1.4 ליטר TFSI לבין מנוע חשמלי בהספק של 102 כ"ס. את המנוע החשמלי הם תקעו בין מנוע הבנזין לבין תיבת ההילוכים מסוג S-tronic עם 6 הילוכים.
204 כ"ס ב-5,000-6,000 סל"ד, ומומנט מרבי של 35.7 קג"מ, החל מ–1,500 סל"ד מנפקים תאוצה מרשימה ל-100 קמ"ש תוך 7.6 שניות ותאוצות בינים חזקות.

תודות לקיבולת גבוהה יותר של הסוללות, מסוגלת האי-טרון שלנו לנוע בעזרת המנוע החשמלי שלה בלבד, למרחק של כ-48 ק"מ לפי הצהרת היצרן. מדובר כמובן בטווח נסיעה אופטימלי, המושפע בעיקר מאופי הנהיגה. האי-טרון מסוגלת לנוע עד למהירות מרבית של כ-130 קמ"ש בכוח החשמל, עובדה המייצרת נסיעה שקטה וחלקה המופרת רק בגין רעש חיכוך הצמיגים והרוח.

היתרון העיקרי של האי-טרון הוא בצריכת דלק ועליות נסיעה מופחתות. יהנה מכך מי שנסיעותיו מאפשרות הטענת הסוללות מדי זמן ולא גמיעת קילומטרים רבים ללא הפסקה. בשילוב אידיאלי מבטיח היצרן צריכת דלק מעולה של כ-55 ק"מ לליטר!

טעינת הרכב נעשית דרך שקע חשמלי תעשייתי המתחבר לשקע החבוי מאחרי הסמל מלפנים. זמן טעינה מלא אורך כשעתיים וחצי. זה יספיק לטווח נסיעה חשמלי עד 48 ק"מ לפי נתוני היצרן. ניתן לנהוג במכונית במוד – EV שהוא על טהרת החשמל בלבד, או היברידי – משולב – הדרך היעילה ביותר לשלב בין עולמות ההנעה. אפשרות נוספת היא במוד טעינת מצברים מוגברת, שבה האטה (עזיבת גז, או בלימה בעזרת הבלם), יוצרת המרת אנרגיה לטובת הטענת מצברים.

רק תבחרו – חשמל, בנזין או משולב?

אחיזת כביש גבוהה ונוחות נסיעה מרשימה מצטרפים למרחב ראוי למשפחה ממוצעת, כמו גם סביבת נהג ונוסעים איכותית ויוקרתית. שימושיות של מרכב 5 דלתות נפגעת מעט בגלל נפח תא מטען צנוע (280 ליטר), שמאוכלס בחלקו בסוללות וגם מאלץ לוותר על גלגל חלופי.

ל-A3 אי-טרון חבילת אבזור אחת, עם אפשרות לחבילת 'לקשרי' בתוספת של 14 אלף שקלים. זה כולל מסך מולטימדיה 7 אינטש, מערכת שמע עם 10 רמקולים, בלוטות', ריפודים מהודרים ועוד. חבילת 'לקשרי' תוסיף גם גג-שמש פנורמי, שמשות אחוריות כהות, מושב נהג מתכוונן חשמלית, וחישוקי סגסוגת 18 אינץ' על צמיגים רחבים יותר. ל-A3 הכמעט חשמלית 7 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור מרחק מלפנים, בקרת סטיה מנתיב, זיהוי כלי רכב בשטח "מת" במראות הצד, תאורה אדפטיבית ועוד. מוזר שחסרה מצלמה לנסיעה לאחור…

A3 אי-טרון, שלב ביניים למכונית החשמלית הטהורה.

המנוע החשמלי חזק ושילובו עם מנוע הבנזין אינו מורגש. הכוונה היא שלא תחושו במעבר בין המנועים או הצטרפות של האחד לחברו. את זה ניתן לראות על גבי צג או תרשים זרימה בלוח המחוונים. מה שבהחלט תרגישו היא העצמה שמתווספת כשמחוג שעון אחוזי הכוח, מגיע לשלב ה-BOOST ומעיף אתכם קדימה.

המשקל העודף של האי-טרון שעיקרו סוללות החשמל, מוסיף כ-225 ק"ג על גרסת הבנזין החלשה יותר. זה משפר את נוחות הנסיעה ובאופן מסוים גם מחולק נכון בין הסרן הקדמי לאחורי כך שהאי-טרון, שאמנם איננה חדה וספורטיבית ובעלת הגה עם תקשורת מעט מעורפלת, אבל די חביבה בניהוג.

A3 אי-טרון מבוססת על A3 הדי ותיקה. בגרסה הזו, שמחירה מתחיל ב-205,000 ש"ח (לפני חבילת ה'לקשרי') היא מוסיפה טכנולוגיה שהופכת אותה לחזקה ושימושית ואפילו חסכונית במיוחד לעומת הגרסאות האחרות. לא בכדי, האי-טרון היא הגרסה הנמכרת ביותר של A3 ובצדק. התמורה למחיר טובה.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

ג'אקו J7 – עדר כנגדו

Tweetפעם, כשהיו רוצים להעליב את הצרכן הישראלי, כשקנה רכב מסוים במאסות, היו אומרים עליו שהוא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *