ד.ל.ב מוטוספורט, מקבוצת לובינסקי, שמחה להשיק בישראל באופן רשמי את מותג האופנועים האמריקני 'אינדיאן', את אולם התצוגה המרכזי וחנות האביזרים במתחם החברה שבשורק. מותג האופנועים ההיסטורי שהחל את דרכו עוד בשנת 1897 כחברה לייצור אופניים וב-1901 עם ייצור האופנוע הראשון, נרכש על ידי פולריס האמריקנית בשנת 2011. ד.ל.ב מוטוספורט מקבוצת לובינסקי, המייצגת את פולריס בישראל, קיבלה את זיכיון הייבוא בשנת 2015 והיבוא הרשמי מתחיל כעת בשנת 2017.
מותג הפרימיום האמריקני הוותיק ביותר וחלוץ מנועי ה-V טווין, ייהנה בישראל מיד עם תחילת דרכו משני אולמות תצוגה גדולים – הראשון והמרכזי שבהם מושק במתחם קבוצת לובינסקי שבמעוין שורק (מרק מושביץ 3, ראשון לציון) והשני, ברחוב שוקן, בסמוך לסוכנות המרכזית של KTM. הנקודה בתל אביב תעבור בקרוב שדרוג מקיף כדי שתעמוד בסטנדרטים הקפדניים של המותגים המיובאים על ידי ד.ל.ב מוטוספורט. אופנועי אינדיאן אשר מפורסמים בזכות עיצובם האייקוני, איכות הייצור הגבוהה, ההקפדה על מרכיב ההנאה מהרכיבה והביצועים, ההשקעה בחומרים הרכיבים והטכנולוגיה שמחמיאה למסורת היוקרתית, ישווקו בישראל בהרכב מלא – כל ארבע משפחות הדגמים והגרסאות אותן מציעה היצרנית בארה"ב. 'מידסייז', 'קרוזר', 'באגר' ו'טורינג'.
מידסייז: סקאוט סיקסטי, סקאוט, סקאוט בובר
אינדיאן סקאוט סיקסטי: זהו אופנוע הכניסה למותג אינדיאן. אופנוע השייך למשפחת ה'מידסייז', אשר מציע מחיר אטרקטיבי ותמורה מעולה עבור הרוכב שמעוניין בחוויית הרכיבה על אינדיאן אמיתי. אופנוע זה מצויד במנוע V טווין מקורר נוזל בנפח 1,000 סמ"ק אשר מפיק 78 כ"ס וכן 9.0 קג"מ ב-5,800 סל"ד והוא משודך לתיבה בעלת 5 הילוכים. מלפנים נמצא מזלג טלסקופי (29 מעלות) עם 120 מ"מ מהלך ומאחור, צמד בולמים עם מהלך של 76 מ"מ. על הבלימה אחראים דיסק קדמי בקוטר 298 מ"מ וקאליפר עם שתי בוכנות ומאחור, דיסק יחיד בקוטר זהה של 298 מ"מ ודיסק יחיד עם בוכנה יחידה. הצמיגים מגיעים במידות 130/90 R16 מלפנים ו-150/80 R16מאחור, בסיס הגלגלים נמתח על פני 156.2 ס"מ, האורך הכללי עומד על 231.1 ס"מ, גובה המושב 64.3 ס"מ, מכל הדלק מגיע בנפח של 12.5 ליטר והמשקל הרטוב עומד על 252 ק"ג (242 ק"ג יבש). הסקאוט סיקסטי מגיע בצביעה שחורה או בבורדו
מחירו בישראל: 85,900 שקל
אינדיאן סקאוט: גבוה יותר במשפחת ה'מידסייז' האיקוני, האופנוע ששמו הולך אחורנית עד לראשית ימי אינדיאן. הגלגול המודרני של אופנוע זה לוקח את רוכבו שלב אחד גבוה יותר מבחינת אפשרויות הגימור, סכמות הצביעה וכמובן הביצועים בזכות המנוע החזק יותר. כאן, בלבו פועם מנוע V-טווין בנפח 1,133 סמ"ק מקורר נוזל שמפיק 95 כ"ס וכן 9.9 קג"מ ב-5,900 סל"ד והוא משודך לתיבה בעלת שישה הילוכים. מלפנים מותקן מזלג טלסקופי (29 מעלות) עם 120 מ"מ מהלך ומאחור, צמד בולמים עם מהלך של 76 מ"מ. על הבלימה אחראי דיסק יחיד בקוטר 298 מ"מ עם קאליפר בעל שתי בוכנות מלפנים ואילו מאחור, דיסק יחיד בקוטר זהה של 298 מ"מ וקאליפר עם בוכנה יחידה. מידות הצמיגים עומדות על 130/90 R16 מלפנים ו-150/80 R16 מאחור. בסיס הגלגלים נפרש על פני 156.2 ס"מ, האורך הכללי עומד על 231.1 ס"מ, גובה המושב 63.5 ס"מ, נפח מכל הדלק 12.5 ליטר והמשקל הכללי עומד על 254 ק"ג רטוב (244 ק"ג יבש).
מחירו בישראל החל מ-99,900 שקל
קרוזר: צ'יף דארק הורס, צ'יף קלאסיק
אינדיאן צ'יף דארק הורס: דגם הצ'יף בגרסת הדארק הורס מעלה גבוה יותר את האלגנטיות בקרב אופנועי אינדיאן. דארק הורס מעלה גבוה יותר את האלגנטיות בקרב אופנועי אינדיאן. עיצובו מלא נוכחות עוצמתית, בהתאם למנוע ה-V טווין ת'אנדר סטרוק מקורר הנוזל שלו. נפחו עומד על 1,811 סמ"ק אשר מפיק 16.5 קג"מ כבר ב-3,000 סל"ד. לתיבת ההילוכים ישנם שישה יחסי העברה, המזלג הקדמי (29 מעלות) בקוטר 46 מ"מ ובמהלך של 119 מ"מ, מאחור ישנו בולם יחיד עם מהלך של 94 מ"מ, מלפנים מוצאים צמד דיסקים בקוטר 300 מ"מ הננשכים על ידי קאליפרים בעלי 4 בוכנות ומאחור דיסק יחיד בקוטר 300 מ"מ וקאליפר בעל שתי בוכנות. מידות הצמיגים מגיעות ב-130/90 R16 מלפנים ו-180/65 R16 מאחור, בסיס הגלגלים מפרש על פני 173 ס"מ, האורך הכללי עומד על 263 ס"מ, גובה המושב 66 ס"מ, נפח מכל הדלק 20.8 ליטר והמשקל הכללי 356 ק"ג רטוב (341 ק"ג יבש).
מחירו בישראל החל מ-155,900 שקל
אינדיאן צ'יף קלאסיק: דגם הצ'יף בגרסת הקלאסיק, כשמו, מעוצב ונצבע באופן הכי קלאסי שניתן ובהשראת דגמי העבר האייקוניים של אינדיאן. סכמות הצביעה משלבות שני גוונים והמנוע, צנרת הפליטה ושאר רכיבים בו מצופים בכרום בוהק. בדומה לדארק הורס, גם דגם הקלאסיק חמוש במנוע ה-V טווין ת'אנדר סטרוק מקורר הנוזל שנפחו עומד על 1,811 סמ"ק ומפיק 16.5 קג"מ כבר ב-3,000 סל"ד. לתיבת ההילוכים ישנם שישה יחסי העברה, המזלג הקדמי (29 מעלות) בקוטר 46 מ"מ ובמהלך של 119 מ"מ, מאחור ישנו בולם יחיד עם מהלך של 94 מ"מ, מלפנים מוצאים צמד דיסקים בקוטר 300 מ"מ הננשכים על ידי קאליפרים בעלי 4 בוכנות ומאחור דיסק יחיד בקוטר 300 מ"מ וקאליפר בעל שתי בוכנות. מידות הצמיגים מגיעות ב-130/90 R16 מלפנים ו-180/65 R16 מאחור, בסיס הגלגלים מפרש על פני 173 ס"מ, האורך הכללי עומד על 263 ס"מ, גובה המושב 66 ס"מ, נפח מכל הדלק 20.8 ליטר והמשקל הכללי 357 ק"ג רטוב (341 ק"ג יבש).
מחירו בישראל החל מ-167,900 שקל
באגר: צ'יף וינטג', ספרינגפילד, צ'יפטיין דארק הורס, אינדיאן צ'יפטיין
משפחת אופנועי הבאגרים מפנים את הרוכב לכביש הפתוח ולדרכים האורבניות כאחד. מושביהם הרכים, יחד עם מיגון רוח (עם יכולת פירוק מהירה) וכמובן מזוודות הצד, מזמינים את הרוכב לעלות אל האוכף ולצאת לרכיבה ממושכת. גרסת הוינטג', כמו שמה, נועדה להראות כאילו הגיעה מהעבר הרחוק, אך למעשה מדובר באופנוע מודרני מאוד עם הנעה ללא מפתח, בקרת שיוט, מזוודות צד רכות מעור ועוד. הספרינגפילד מוסיף להרחיב את גבולות המעטפת, עם מעבר למזוודות צד קשיחות עם נעילה מרחוק, מערכת שמע איכותית ועוד. גרסת הדארק הורס, מציעה גם בדגם זה את העיצוב האגרסיבי והצביעה השחורה בכל רכיביו, מלבד מספר חלקי מנוע שצופו בכרום. גרסת הצ'יפטיין מעלה את רף האבזור גבוה מאוד, עם הוספת משקף קדמי מתכוונן חשמלית, מערכת שמע עוצמתית בהספק של 100 וואט, נעילה מרחוק למזוודות הצד והתנהגות כביש חדה יותר. גרסת הצ'יפטיין לימיטד מגדילה את החישוק הקדמי ל-19 אינץ' ומציעה נגיעות עיצוב חדשות לחיפויי הגלגלים וכמובן סכמות צביעה ייחודיות. בפסגת ההיצע של משפחת הבאגרים נמצאת גרסת הצ'יפטיין עלית אשר מקבצת לתוכה את כל פריטי האבזור היוקרתיים של הגרסאות שמתחת, לרבות מערכת שמע מתקדמת, נעילה מרחוק למזוודות הצד הקשיחות ועוד, ומוסיפה להן עיצוב אישי. לדוגמה, הצביעה הייחודית לגרסה זו נעשית ידנית ואורכת 25 שעות של עבודה מדוקדקת, כדי לקבל את הגימור המושלם.
כל גרסאות הבאגרים מצוידות במנוע ה-V-טווין ת'אנדר סטרוק 111, שנפחו 1,811 סמ"ק, מפיק 16.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד ומשודך לתיבת 6 הילוכים. כמו כן, גם כאן על הבלימה מופקדים צמד דיסקים בקוטר 300 מ"מ מלפנים עם קאליפרים 4 בוכנות (דיסק יחיד 300 מ"מ וקאליפר שתי בוכנות מאחור), נפח מכלי הדלק עומד על 20.8 ליטר והמשקלים נעים בין 388 ק"ג רטוב (374 ק"ג יבש) לכדי 392 ק"ג רטוב (377 ק"ג יבש), בהתאם לגרסה.
מחירים:
צ'יף וינטג', החל מ-187,900 שקל
ספרינגפילד, החל מ-192,900 שקל
צ'יפטיין דארק הורס-198,900 שקל
צ'יפטיין, החל מ-214,900 שקל
טורינג: אינדיאן רואד מאסטר קלאסיק, אינדיאן רואד מאסטר
משפחת אופנועי הטורינג, לוקחים את חוויית הרכיבה של הבאגרים ומכפילים אותה בחוויה. אופנועים אלה למעשה מיועדים עבור רוכבים המעוניינים לצאת לטיולי רכיבה בזוג, כאשר נוחות הרכיבה הוא ערך עליון גם עבור שוכני המושב האחורי. לא מדובר עוד במושב אופנוע סטנדרטי, אלא בכורסה של ממש, עם חימום, מערכת שמע יוקרתית ועוד שלל אביזרים נלווים. במשפחה זו מוצעות שתי גרסאות, הרואד מאסטר קלאסיק והרואד מאסטר אשר נבדלות זו מזו בסגנון ובטעם האישי של הרוכב. גרסת הקלאסיק כשמה, קלאסית – העיצוב עגלגל ועשיר בכרום, מזוודות הצד עשויות עור רך איכותי והפיסול הכללי מזכיר את האופנועים שיוצרו לפני עשרות רבות של שנים. גרסת הרואד מאסטר נראית מודרנית יותר ומשנה את מזוודות הצד לקשיחות ומפוסלות בהתאם. שתי גרסאות הטורינג מצוידות גם הן במנוע ה'תאנדר סטרוק 111 שנפחו 1,811 סמ"ק שמפיק 16.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד ומשודך לתיבת 6 הילוכים. משקלן נע בין 406 ל-428 ק"ג רטוב (392 ק"ג ו-414 ק"ג יבש בהתאמה). רשימות האבזור של גרסאות אלה ארוכות במיוחד וכוללות בעיקר הנעה ללא מפתח, מערכות שמע, נעילה מרחוק, בקרת שיוט, בקרת לחץ אוויר בצמיגים, חימום לידיות והמושבים ועוד.
מחירים:
רואד מסטר, החל מ: 238,900 שקל
רואד מסטר קלאסיק: 238,900 שקל
כל מחירי האופנועים המופיעים לעייל אינם כוללים אגרת רישוי.
ב-1897 ג'ורג' מ. הנדי ייסד חברה לייצור אופניים בשם Hendee Manufacturing Company. האופניים שיוצאו על ידו נשאו את השמות 'סילבר קינג', סילבר קווין' ו'אמריקן אינדיאן', אשר שמם קוצר פשוט ל'אינדיאן'.
ב-1901, ארבע שנים אחר כך, ג'ורג' הנדי, שהיה בעצמו אלוף מירוצי אופניים ותומך פעיל במירוצי אופניים צרף לחברה את אוסקר הדסטרום כדי שזה יבנה עבורו מנוע בנזין להתקנה על האופניים מתוצרתו.
בפברואר החל אוסקר את התכנון וכבר בחודש מאי המנוע היה מוכן. עד מהרה הוא התגלה כחזק, יעיל ואמין מאוד ובהמשך השנה הוקם המפעל הראשון של החברה בספרינגפילד. בשנת 1902 נמכר אופנוע האינדיאן הראשון ללקוח. הוא הונע על ידי מנוע סינגל בנזין ושרשרת שהעבירה את הכוח אל הגלגל האחורי.
במסגרת החשיפה הציבורית הראשונה במירוצים, אופנוע אינדיאן ניצח את מירוץ הסיבולת הראשון בו השתתף אשר לקח את המתחרים מבוסטון לניו יורק. בשנת 1903, מלבד ניצחון במירוץ סיבולת נוסף, שנערך בין ספרינגפילד לניו יורק ובחזרה, אוסקר הדסטרום אשר פיתח את מנוע הבנזין של אופנוע האינדיאן, קבע שיא חדש למהירות יבשתית לאופנוע באותם שנים, 90.16 קמ"ש.
האופנועים הראשונים של שנת 1904 נצבעו בצבע כחול רויאל או שחור, אך הצבע המפורסם ביותר היה האדום שמהר מאוד זכה לכינוי 'Indian Red'. בשנת 1906 שני סוכני מכירות של אינדיאן, ג'ורג' הולדן ולואיס מיולר רכבו על אופנוע אינדיאן מסאן-פרנסיסקו לניו-יורק בזמן שיא של 31 וחצי ימים וללא בעיות מכאניות. באותה שנה, הציגה אינדיאן את מנוע ה-V טווין האמריקני הראשון, אשר יועד בתחילה לאופנוע מירוצים ושנה אחר כך גם לאופנועי כביש סדרתיים.
למנוע V-טווין 42 מעלות זה היה נפח של 633 סמ"ק. בשנת 1907 אופנוע אינדיאן ניצח בתחרות האמינות למשך 1,600 קילומטרים באנגליה, בשנת 1909 חשפה היצרנית שלדה חדשה לאופנועיה (LOOP) ובשנת 1910 רשמה היצרנית שורה ארוכה של פיתוחים טכנולוגיים שכללו קפיץ עלים במזלג הקדמי לשיכוך מהמורות, משאבת שמן אוטומטית במנוע, תיבת שני הילוכים, התנעה ידנית ואת הלוגו הרשמי של אינדיאן.
השנים הבאות היו מוצלחות מאוד עבור יצרנית האופנועים האמריקנית. שלל ניצחונות במירוצי סיבולת שחצו את היבשת לאורכה ולרוחבה וסדרה של פיתוחים טכנולוגיים כמו מתלה זרוע אחורית, התנעה חשמלית, פנס קדמי חשמלי גרמו לכך שהמכירות נסקו לעשרות אלפי יחידות בשנה. באוקטובר 1919 חשפה החברה את ה'אינדיאן סקאוט' עם מנוע V-טווין 606 סמ"ק ובשנת 1920 את ה'אינדיאן צ'יף' והם הפכו ללהיטי מכירות מיד עם השקתם. בשנת 1923 שינתה החברה את שמה לשם שמלווה אותה עד היום, 'אינדיאן מוטוסייקל'.
המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב בשנות השלושים פגע במכירות האופנועים וגם באינדיאן, אך החברה השתקמה במהירות ובמהלך מלחמת העולם שניה ייצרה אלפי אופנועים לשימושים צבאיים. הכסף שהרוויחה שמש אותה להמשך הצגת פיתוחים טכנולוגיים כמו לוחות מחוונים, הגנה לשרשרת, מזלגות טלסקופיים ואף להרחבת היצע הדגמים. אולם למרות ההצלחה והפופולאריות, בשנת 1952 נסגרה חברת אינדיאן וייצור האופנועים פסק לחלוטין.
במשך עשרות שנים, מותג אינדיאן החליף בעלויות וסמל החברה הוצמד למגוון רחב של אופנועים קטנים ושונים, חלקם אף הגיעו מטאיוואן. ציון דרך חשוב עבור אינדיאן נרשם בשנת 1967, אז כשהוא רכוב על אופנוע אינדיאן סקאוט משופר ביותר, קבע בורט מונרו את שיא המהירות היבשתי במישורי המלח של בונוביל – שיא של 184.087 מייל לשעה. על בסיס סיפר זה צולם הסרט "The World's Fastest Indian" (החלום המהיר בעולם) בכיכובו של אנטוני הופקינס.
עד לשנת 2011, בה נרכשה אינדיאן על ידי פולריס שייצרה רכבי שלג, רכבי שטח, כלי רכב חשמליים קטנים ובבעלותה גם מותג האופנועים ויקטורי. שנת הפריצה של אינדיאן חזרה לשוק האמריקני הייתה 2013. קודם על ידי חשיפת מנוע הת'אנדר סטרוק 111 ואחר כך, ב-3 באוגוסט של אותה השנה במסגרת אירוע הרוכבים בסטוג'רס. אינדיאן החדשה חשפה במפתיע את האינדיאן צ'יף קלאסיק, אינדיאן צ'יף וינטג' ואת אינדיאן צ'יפטיין. לאחר החשיפה, מספר רב של אופנועים נפרקו ממשאיות והועמדו לרשות האורחים לביצוע רכיבות הדגמה מפתיעות. מרגע זה, אינדיאן השיקה מגוון רחב מאוד של דגמי אופנועים וגרסאות ייחודיות, אשר הספיקו לזכות במגוון פרסים ותארים, כולל חזרה פעילה למסלולי המירוצים עם גרסאות פלט-טראק מדהימות.
קרדיט לצילומים: רונן טופלברג