בשלהי שנת 2017 חצתה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל, לראשונה, את קו המיליון – 452 אלף גברים ו-566 אלף נשים.
על פי נתוני הלמ"ס, תהליך הזדקנותה של האוכלוסייה הישראלית נמשך בהדרגתיות. בקום המדינה היה חלקם של האזרחים הוותיקים באוכלוסייה כ-4% בלבד, בשנת 2017 הוא הגיע ל-11.6% ובשנת 2040 חלקם באוכלוסייה צפוי לטפס ולעלות לכ־14%. אמנם, כיום, הקשישים מהווים קצת מעט מעל ל-11% מסך האוכלוסייה, אבל מהנתונים עולה כי, כמעט בכל שבוע בשנת 2017 נהרגו, בממוצע, שני קשישים כתוצאה מתאונות דרכים.
ממבט חטוף בעשור האחרון עולה כי למעלה ממחצית מהקשישים (57%) נהרגים כשהם הולכי רגל. בחינה של יתר המשתמשים בדרך מורה כי כ־19% מהקשישים נהרגים כשהם נוהגים, 15% כנוסעים ו־4% בעת רכיבה על אופניים. למרות שמרבית האזרחים הוותיקים הנהרגים נהרגים בתאונות כהולכי רגל, שיעור הפגיעה הגבוה ביותר נרשם לנסיעה ברכב.
במבט רב־שנתי – 38% מהאזרחים הוותיקים נפגעו כנהגים, 33% כהולכי רגל ו־23% כנוסעים.

עברתם את גיל 50? בחנו את בטיחות נהיגתכם!
אולי, למעשה, אתם כבר מודעים לכך כי נהיגת לילה, נהיגה בכביש מהיר או נהיגה בתנאי מזג אוויר גרועים מהווים בעיה עבורכם. נהגים מבוגרים מסוימים מתקשים במתן זכות קדימה, ביצוע פניות (במיוחד ביצוע פניות שמאלה), מעבר בין נתיבים, עקיפה או בשימוש במחלפים בכבישים בין-עירוניים.
טיפים לנהיגה בטוחה:
- בחנו את כישורי הנהיגה שלכם בעזרת מדריך נהיגה מתקדמת, מרפא בעיסוק או איש מקצוע מיומן אחר.
- אם יש לכם ספק ביכולתכם לנהוג, אל תצאו החוצה. תנאי מזג אוויר גרועים (כגשם, קרח או שלג) עלול להקשות על נהיגתם של חלק מהאנשים. נסו להמתין להשתפרות מזג האוויר, או, לחילופין, היעזרו באוטובוסים, מוניות או בשירותי תחבורה אחרים.
- הימנעו מאזורים שבהם נהיגה יכולה להוות בעיה עבורכם. לדוגמה, בחרו מסלולים שאינם כוללים כבישים מהירים, או, לחלופין, מצאו נתיב נסיעה הדורש מעט מאד פניות לשמאלה או כזה שבכלל אינו דורש כאלה.
- שאלו את הרופא האם אחת מהבעיות הבריאותיות או התרופות שאתם נוטלים עלולות לגרום לכם להפוך לנהגים מסוכנים לעצמכם או לאחרים. יחדיו, תוכלו להכין תוכנית שתעזור לכם להמשיך לנהוג וגם להחליט מתי כבר לא בטוח עבורכם יותר לנהוג.
האם הגיע הזמן לוותר על הנהיגה?
כל אחד מאיתנו מזקין בקצב שונה, מסיבה זו, אין דרך לקבוע גיל אחיד אחד שבו על כל האנשים להפסיק לנהוג. אז איך תדעו שעליכם להפסיק לנהוג?
כדי לעזור לך להחליט, שאל את עצמך:
- האם לעיתים קרובות נהגים אחרים צופרים לי?
- האם היו לי כמה תאונות, גם אם הן הוגדרו רק כ"דפיקות קלות בטמבון"?
- האם אני מרגיש שאני הולך לאיבוד גם בדרכים שאני מכיר?
- האם נדמה כי מכוניות או הולכי רגל מופיעים פתאום מ"שום מקום"?
- האם דעתי מוסחת בזמן הנהיגה?
- האם משפחה, חברים או הרופא שלי אמרו שהם מודאגים בשל הנהיגה שלי?
- האם אני נוהג פחות כיום, כי אני לא חש בטוח בנהיגה שלי כמו בעבר?
- האם אני מתקשה להישאר בנתיב שלי?
- האם אני מתקשה להזיז את כף הרגל בין דוושת הדלק לדוושת הבלם, או, האם לפעמים אני מתבלבל בין שתיהן?
- האם שוטר עצר אותי והוריד אותי לצד הדרך בשל הנהיגה שלי?
אם ענית "כן" על אחת (או יותר) מהשאלות הללו, יתכן שהגיע הזמן לשוחח עם הרופא שלך על המשך הנהיגה או, לכל הפחות, לבצע הערכת נהיגה.
איך מסתדרים בלי לנהוג?
האם אתם חוששים כי לא תוכלו לעשות את כל הדברים שאתם צריכים ורוצים לעשות, אם תפסיקו לנהוג? אינכם בודדים בדאגה זו, אך קיימות דרכים רבות ומגוונות להתמודד עימה. לדוגמה, הנחות הגמלאים באוטובוסים / ברכבות לאנשים מבוגרים או שירותי carpool.
אתה יכול גם לחשוב על נסיעות משותפות. נשמע יקר? אל תשכח – עולה הרבה להחזיק מכונית. אם אינך צריך לבצע תשלומי רכב או לשלם עבור הוצאות ביטוח, תחזוקה ודלק, סביר להניח כי תוכל להרשות לעצמך לקחת מוניות שירות או ספיישל. תוכל גם להציע לשלם עבור הדלק לחברים או לבני משפחה שלוקחים אותך למחוז חפצך.
טיפים נוספים לנהיגה בטוחה
לפני שאתה יוצא מהבית:
- תכנן את המסלול מראש ובחר לנסוע בנתיבים שאתה מכיר.
- השתדל לנסוע רק למקומות שקל לך להגיע אליהם.
- הימנע מנקודות מסוכנות ומבלבלות כמו מחלפים ופניות שמאלה.
- קח זמן נוסף לנסיעות, אם אתה חייב לנהוג כאשר התנאים בעייתיים.
- הגבל את נהיגת הלילה.
- אל תנהג כשאתה לחוץ או עייף.
בזמן שאתה נוהג:
- תמיד חגור את חגורת הבטיחות שלך וודא שהנוסעים שלך חוגרים את חגורות הבטיחות שלהם.
- הרכיבו משקפיים ו / או מכשיר שמיעה, אם אתם משתמשים בהם.
- שים את הטלפון הנייד שלך במקום בו לא ידרוש את תשומת ליבך.
- הימנע מהסחות דעת כמו אכילה או האזנה לרדיו.
- השתמש בהפשרת אדי החלונות כדי לשמור על החלונות (הקדמיים וגם האחוריים) פנויים ונקיים.

האם יש לכם חששות לגבי קרוב משפחה מבוגר?
האם אתם מודאגים בשל נהיגתו של בן משפחה או קרוב מבוגר?
לפעמים, קשה לאדם מבוגר להבין שהוא/היא כבר אינם נהגים מיומנים כפי שהיו בעבר. יתכן שתוכלו לנסוע עם האדם על מנת לבחון את כישורי הנהיגה שלו מקרוב. אם לא תוכלו לבחון זאת אישית, חפשו אחר הסימנים הבאים:
- תאונות מרובות, "כמעט תאונות" ו / או שקעים חדשים ברכב
- שני דוחות תנועה או יותר במהלך השנתיים האחרונות
- עליית דמי ביטוח הרכב בשל ריבוי תביעות
- הערות משכנים או מחברים על נהיגה
- חרדה מפני נהיגת לילה
- בעיות בריאותיות שעלולות להשפיע על יכולת הנהיגה, כולל בעיות ראיה, שמיעה ו / או קשיים בתנועה
- תלונות על מהירות, שינויי נתיב בפתאומיות או פעולות שמבצעים נהגים אחרים
- המלצות מרופא לשנות את הרגלי הנהיגה או להפסיק לנהוג לחלוטין

"השיחה" על הצורך להפסיק לנהוג
לעתים קרובות, קשה מאד לדבר עם אדם מבוגר על נהיגתו. הנה כמה דברים שעשויים לעזור לכם כשאתם יוזמים שיחה כזו:
- הגיעו מוכנים לשיחה – לימדו את המקרים בהם האשם המבוגר נזקק לנהיגה והכירו את השירותים המקומיים שעשויים לסייע למי שאינו יכול עוד לנהוג.
- הימנעו מעימות – השתמשו במשפטי "אני" ולא במשפטי "אתה". לדוגמה, "אני מודאג כשאתה נוהג", במקום "אתה כבר לא נוהג בצורה בטוחה".
- דבקו בנושא ודונו בכישורי הנהג ולא בגילו.
- התמקדו בבטיחות ובשמירה על עצמאותו ואי תלותו של האדם. היו ברורים בהבהרה כי המטרה היא שהנהג המבוגר ימשיך בפעילויות שהוא/היא נהנים ממנה, בה בעת שהם אינם חשופים לסכנה. הציעו לעזור לאדם להישאר עצמאי. לדוגמה, תוכלו לומר "אעזור לך להבין איך להגיע לאן שאתה רוצה להגיע, כאשר לא תוכל לנהוג."
- היו חיוביים ותומכים. הכירו בחשיבות רישיון הנהיגה לאדם המבוגר. הבינו שהוא עשוי להתגונן, לכעוס, להיפגע או להסתגר בעצמו. תוכלו לומר "אני מבין שזה עלול לתסכל אותך" או "נמצא פתרון יחד".
מעוניינים לקרוא עוד על הקשר בין הגיל לבין כישורי הנהיגה שלכם?
תוכלו לעשות זאת כאן.