קופרה פורמנטור 1.5 – ישועה למזימה


לפעמים מקננת לי בראש המחשבה שהכל זו מזימה אחת גדולה: תעשיית הרכב ממש רוצה שיימאס לנו לנהוג. מבחינתם הם כבר מתכננים את השלב הבא של ההתניידות בכבישים, מיקרו-מוביליטי, אם תרצו.

למה שמר ישראלי ירצה להחזיק רכב בבעלותו במקום להזמין רכב מזדמן, בבעלות של המדינה או איזו קונגלומרט ענקי, לנסיעה אוטונומית לאנשהו?
אז איך בעצם מתחילים "מזימה" שכזו?
מפנקים אותנו בהרבה גאדג'טים שיעסיקו אותנו במהלך הנסיעה עצמה ודוחפים לנו מערכות בטיחות שכל הזמן מציקות, מצפצפות ומשחקות לנו בהגה. בקיצור הם מנסים להוציא לנו את החשק לנהוג, כאילו הפקקים בארץ לא עשו את זה כבר. מאין תבוא הישועה?
.
כנראה שבטווח הארוך הישועה כבר לא תגיע. אבל אחרי תקופה של לא מעט מכוניות שנמצאות בהישג יד לצרכן הממוצע ומנסות להוריד אותו מכל תהליך הנהיגה, הגיעה לידינו מושיעה אחת שניצבת לפניכם. את הפורמנטור של קופרה, הדגם הראשון של המותג שאינו מבוסס על דגם סיאט, לא צריך להציג. בשנת 2024 היא עברה מתיחת פנים כדי ליישר קו עם העיצוב החדש של המותג וזה בהחלט עושה את העבודה. בצבע ברונזה מט אפילו גרסת ה-1.5 הבסיסית "שלנו" נראית מצוין. בדור היוצא היה ניתן להבחין בקלות שמדובר בפורמנטור "ליסינג" ולא "הדבר האמיתי" -VZ עם יותר מ-300 כ"ס. כעת קשה יותר להבחין ביניהן.

פורמנטור

נכנס לאולם התצוגה המאוחד של סיאט וקופרה. עוד כמה שנים ואחד המותגים כבר לא יהיה איתנו.
מנחשים איזה?
הקופרה ממתינה בחניון החשוך ליד האולם עם פרצוף נחשי מאיים, מכסה מנוע ארוך, פרופיל דינאמי, צבע מט מרשים וחישוקי 18 אינץ' נאים, עיצוב הפורמנטור מצהיר שהיא באה לפרוט על נימי הרגש של הנהג. אם מצרפים למשוואה את העובדה שגם בפורמנטור "הבסיסית" יש DCC (Dynamic Chassis Control– מערכת מיתלים אדפטיבית) יש פה מתכון מעניין מאוד לישועה.
.
כבר ביציאה החוצה לאזור התעשיה של בני ברק, מתגלה כי לא הרבה השתנה בפורמנטור המתוחה.
כל מי שנהג או שהייתה בבעלותו איזו פולקסווגן ושות', ירגיש פה כמעט כמו בבית.
למה כמעט?
כי העיצוב הפנימי והשימוש בחומרים השונים מכוון מאוד לתחושת קופרה: דיפוני עור ואלקנטרה, תפרים בצבע ברונזה קופראי ומעל הכל המושבים הספורטיביים שמוצעים כאופציה עם חלון הגג הפנורמי. שתי התוספות נכללות בחבילה שעולה 13 אלף ₪ שלא הייתי מוותר עליה. המושבים מעולים וחלון הגג נהדר, לעניות דעתי.

.
הפורמנטור היא מכונית המבחן הראשונה מזה תקופה שעולה קצת יותר ממשפחתית ממוצעת ובאמת עשתה לי חשק לנסוע במיוחד לכבישי נהיגה דינאמיים. אבל רגע, חכו קצת בסבלנות עד שנגיע לשם. מאחורי ההגה הספורטיבי עם כפתורי התנעה ושינוי מצבי נהיגה, מתגלה שתנוחת הנהיגה היא לא מה שמצפים מרכב פנאי: התנוחה נמוכה יחסית ומעבירה מסר ספורטיבי. הקופרה היא מכונית שימושית: המושב האחורי מרווח למדי ומתאים למשפחה צעירה בת 5 נפשות. תא המטען מכובד עם נפח של 450 ליטר וגם בגרסת הבסיס הפתיחה שלו היא חשמלית.

בדרך לכבישי הכיף, אני מג'נגל בין שלושת מצבי הנהיגה: קומפורט, קופרה ואינדיבידואל. במצב נוחות, דוושת התאוצה מתאלחשת ובולמי הזעזועים הופכים נינוחים יותר. שלא תצפו לאיזו נוחות נסיעה מאנפפת, כי כיול השילדה הבסיסי נוטה לאזור הספורטיבי. במצב קופרה, דוושת התאוצה מתחדדת, ובולמי הזעזועים הופכים קשיחים יותר ומעבירים יותר זעזועים באופן רציף לתא הנוסעים. במצב אינדיבידואל, אפשר לשים את כיול המנוע של קופרה וכיול המיתלים על קומפורט. הטוב מכל העולמות למען נסיעה יומיומית שפויה.
.
מערכות הבטיחות האקטיביות עומדות על המשמר ברקע וניתנות גם לניתוק (עד שהן חוזרות בהתנעה הבאה), אבל מה שיפה בפורמנטור הוא שבניגוד לכמה וכמה מכוניות אסיאתיות הן לא מציקות: אין צפצופים מיותרים ואין יותר מדי הזזות הגה מעצבנות כשלא צריך. מי שהשקט הנפשי חשוב לו בנושאי הבטיחות, יוכל להרגיש בטוח בידיעה שהדור הקודם לפני מתיחת הפנים של הפורמנטור זכה לחמישה כוכבי בטיחות וממוצע גבוה בשמירה על נוסעי הרכב במבחן של Euro NCAP. בארץ שבה כמות הנפגעים בתאונות דרכים עולה באופן קבוע, אפשר לתת לזה את הדגש הראוי.

פורמנטור

הגענו, אפשר להתחיל. בכבישים המפותלים בואכה הרי ירושלים היכולות הדינאמיות הגבוהות של הפורמנטור באות לידי ביטוי. ההיגוי שהרגיש קצת רגיש ועצבני מדי בכביש המהיר, מתגלה כמדויק ומהיר בכבישים מפותלים. הפורמנטור צולחת פניות בקצב גבוה ומעבירה היזון חוזר לנהג דרך הישבן וקצת גם דרך ההגה. לא מדובר פה במכונת נהיגה קיצונית, אבל בהשוואה למכוניות משפחתיות אחרות שחולקות איתה את אותה פלטפורמת MQB ותיקה של הקונצרן, הפורמנטור עושה חיל מבחינת יכולת דינאמית.

בשלב מסוים בעליות, מגיח מאחורי יונדאי i20N עם סבא ממושקף מאחורי ההגה. הקופרה לא מצליחה לעמוד בקצב של הקוריאנית השובבה, ששוקלת כ-300 ק"ג פחות ומפיקה יותר מ-50 כ"ס מהקופרה. למרות שביומיום הביצועים סבירים, 150 הסוסים שמפיק מנוע ה-1.5 קטנים על 1500 הקילוגרמים של הפורמנטור. בנסיעה בינעירונית מהירה זה יותר ממספיק, בייחוד כשהפורמנטור מתגאה בחיווי בלוח המחוונים שהיא "נוסעת כרגע על 2 צילינדרים" או "דואה" לכמה רגעים על חשמל. עם ממוצע של כ-13.5 ק"מ לליטר במהלך כל נסיעת המבחן, זו ממש בלדה לצריכת הדלק.

קופרה פורמנטור 1.5 היא אכן סוג של ישועה.
למרות עליות המחירים הגבוהות, מסתבר שעדיין אפשר לקנות מכונית משפחתית שימושית עם תיבול ספרדי פיקנטי בדמות הנאה מנהיגה.היא עולה 30 אלף ₪ יותר מטויוטה קורולה או כל סדאן המונית אחרת, אבל כבר לא מחזירה עודף מ-200 אלף ₪. במחיר של 110 אלף ₪ פחות מגרסת ה-VZ "האמיתית", גרסת ה-1.5 היא בהחלט קנייה מעניינת.
עד שהמזימה ההיא תצא לפועל, מזלנו שיש עוד כמה מכוניות נגישות כאלה שאפשר לקנות או לקחת בליסינג ממקום העבודה.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

Check Also

קופרה פורמנטור VZ e-Hybrid – חשמל מהיר

Tweetאשתי אוהבת סיאטים ובמיוחד קופרות. זה תמיד היה ותמיד יהיה משפט מנצח להתחיל בו כתבה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *