פעם, הבחירה הייתה קלה. ידני, בנזין – פשוט ואמין. בדרך כלל סובארו. היום, הכל יותר מורכב – חשמלי, היברידי, היברידי נטען, בנזין ודיזל. שלושים שנה אני כבר מורה לנהיגה וההתלבטות, איזה רכב לרכוש, חוזרת מידי כמה שנים. הגיע הזמן להחליף את הסיטרואן C5 איירקרוס, אבל האם הקיה סלטוס היא מחליפה ראויה?
את הקיה ריו הקטנה והבלתי נוחה בעליל ששירתה אותי נאמנה, החלפתי בשנת 2022 ב-SUV גדול ומפנק. כמי שיושב שעות רבות ברכב ולצערי סובל מכאבי גב, נוחות הנסיעה והמושב מקבלים מקום גבוה, בשיקולי קניית רכב העבודה שלי.
סיטרואן ידועה בתשומת הלב שלה לנושא נוחות הנסיעה ואכן, ה-C5 איירקרוס נחשבת למובילת הקטגוריה בסעיף הזה. גדולה מרווחת, עם מנוע דיזל חסכוני ומערכת בולמי זעזועים ייחודית, הדואגת לבודד את חוליות הגב שלי מהאספלט השבור, מפסי ההאטה המוגזמים ומשאר מזיקים.
160,000 קילומטרים והסיטרואן השחורה שלי נראית מבריקה ונוצצת. כזה אני – דואג לטיפולים בזמן, ניקיון תדיר של הרכב ורגיש לכל רשרוש או קרקוש, שבמידה וצץ, מיד מאובחן ומטופל. שלוש שנים חלפו ואחריות היבואן חלפה לה. חשוב לציין כי במסגרת האחריות טופלו הבעיות שצצו ולשביעות רצוני. ואכן, היו בעיות.
עכשיו, בחלוף שלושת שנות אחריות היבואן (או 120,000 הקילומטרים) כשארנקי עומד לבדו בחזית מול תקלות עתידיות שעשויות לצוץ, ובמיוחד במנוע דיזל מתוחכם ויקר לאחזקה שכזה, הגיעה השעה להחליף.

אני לא חסיד של רכבים חשמליים ובטח לא מתוצרת סינית. מנועי דיזל נעלמים אט אט מהנוף ועל אף שמנועים היברידיים הם יעילים החלטתי ללכת לצד השמרני דווקא שבי ולהעדיף מנוע בנזין פשוט.
קיה סלטוס מונע בעזרת מנוע 2000 סמ"ק אטמוספרי, נטול טורבו, כזה שנושם בכוחות עצמו. התפוקה בת 149 כוחות הסוס ב-6200 סל"ד ומומנט מירבי של 18.3 ב-4500 קג"מ מועברת לגלגלים הקדמיים דרך תיבה רציפה וזהו. בלי התחכמויות ובלי סיבוכים. הבנת הנתונים הללו ביחס לאלה שבסיטרואן לוגמת הסולר, מבהירים שהסלטוס תאהב סל"ד גבוה יותר בכדי להפיק ביצועים. 9.3 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש הוא נתון שפחות מעניין בלימודי נהיגה, שם לשיוט רגוע ונינוח וצריכת דלק נמוכה יש משקל רב יותר. השיוט בסלטוס אכן רגוע, התיבה הרציפה מדמה תיבה פלנטרית עם 8 יחסים מדומים. מה לגבי צריכת הדלק? 12 ק"מ לליטר בממוצע ראלי עדיין רחוקים מנתוני הצריכה המצוינת של מנוע הדיזל בסיטרואן.
איכות הנסיעה בסלטוס, לאחר שערכתי מבחן לא קצר בכבישי ישראל וברחובות הרצליה בפרט, התגלתה כטובה למדי. נכון אין כאן את הריחוף המנתק של הסיטרואן המהוקצעת אבל הבידוד מהאספלט המצוי טוב. גם מושב המורה עושה את העבודה.

דגם קיה סלטוס אינו משווק באירופה אלא בעל תקינה אמריקאית ואצלנו בישראל ניתן לייבא כלי רכב בעלי תקינה אירופאית ואמריקאית.
לסלטוס, דגם הפנאי הקומפקטי של קיה, קהל אוהדים ישראלי גדול למדי. ובשנת 2022 הוא אף התייצב במקום הרביעי בסגמנט עם 5480 מסירות. השוק החזק ביותר של הדגם הזה הוא בהודו ולאחריו ארה"ב. המכירות יפות ומתיחת הפנים שעבר הדגם לאחרונה היא מינורית בלבד. זו כוללת שינוי קוסמטי קל מלפנים ומשמעותי יותר מאחור. בסביבת הנהג לוח מחוונים מוקרן ("10.25) בפנל אחד וארוך לצד צג מולטימדיה גדול ורחב ("10.25), פלוס עדכון קליל לפנל בקרת האקלים. למפרט הבטיחות נוספו שלוש מערכות שלא היו עד כה: ברמת גימור 'EX' ניטור אקטיבי של שטחים מתים, וברמת האבזור 'פרמיום' נוספה מניעת תאונה בצומת ובקרת שיוט אדפטיבית.
את הסיטרואן האירופאית והאצילה אני עדיין אוהב, למרות הכל. במידה והייתה מיובאת עם מנוע הדיזל ברמת הגימור הנמוכה ובמחיר סביר יותר, הייתי חוזר ורוכש לעצמי חדשה. במחיר שמתקרב כבר ל-200,000 ש"ח ברמת הגימור SHINE PACK ועם אחריות המוגבלת ל-120,000 ק"מ בלבד (או 5 שנים), זה פחות מתאים, גם אם הלב עדיין שם. את הסלטוס אקבל במחיר נמוך בכ-30000 ש"ח ועם אחריות ללא הגבלת קילומטרים (או 3 שנים) וכמי שהנסועה השנתית שלו גבוהה, זה עונה על הצורך.






